O kondycji i przyszłości branży na HOTEL TRENDS POLAND & CEE 2024

Autor: Zbigniew Adamów-Bielkowicz

Ponad 350 uczestników w hotelu Regent wzięło udział w kolejnej edycji Hotel Trends Poland & CEE – największego forum branży hotelowej dla top managementu w Polsce i regionie CEE. Blisko 40 najlepszych ekspertów z Polski i zagranicy dzieliło się swoją wiedzą i prognozami na temat sytuacji na rynku hotelarskim. Wydarzenie wsparło 40 partnerów – największe globalne i polskie sieci hotelowe, operatorzy oraz dostawcy najlepszych produktów i usług dla hoteli. Jak co roku forum Hotel Trends było przestrzenią do inspirujących dyskusji, wymiany doświadczeń i networkingu.

Uczestników powitali Rafał Kincer, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego – partnera strategicznego Hotel Trends, Rafał Szubstarski, redaktor naczelny „Hotelarza”, i Dorota Malinowska, partner w firmie doradczej ProValue, będącej partnerem merytorycznym wydarzenia.

– W imieniu Polskiego Holdingu Hotelowego pragnę podziękować za możliwość bycia partnerem strategicznym tego oraz przyszłych edycji forum – mówił Rafał Kincer, ogłaszając, że następne spotkanie Hotel Trends odbędzie się w hotelu Renaissance Airport Warsaw. Rafał Szubstarski opisywał, że rok 2024 miał być już rokiem pełnego powrotu do normalności w polskim hotelarstwie po pandemii i zawirowaniach związanych z wybuchem wojny w Ukrainie.

– I wprawdzie obłożenie wróciło już do poziomów sprzed pandemii, ale też jeszcze nie wszędzie, a średnie ceny i przychody, choćby ze względu na inflację w ostatnich latach, siłą rzeczy znacząco wzrosły, ale drastycznie wzrosły też koszty działalności. Więc teraz wyzwaniem jest, aby też rentowność biznesu hotelarskiego powróciła przynajmniej do poziomu sprzed pandemii. Czy to się udaje?

Jak to osiągnąć, biorąc pod uwagę również ogromną falę nowej podaży w ostatnich latach?

O tym m.in. będziemy rozmawiali podczas tegorocznego wydarzenia – zapowiadał redaktor naczelny „Hotelarza”. Część merytoryczną wydarzenia rozpoczęło wystąpienie gościa specjalnego dr. hab. Dariusza Szostka poświęcone sztucznej inteligencji w hotelarstwie (więcej na str. 44-47). Jakub Klimczak, regional manager Central Europe w firmie STR, przedstawił najświeższe wyniki hoteli w Polsce i CEE, a Nicolas Horky, head of hotel transactions CEE & SEE w Cushman & Wakefield, sytuację na rynku inwestycji hotelowych.

PANEL LIDERÓW RYNKU

W pierwszym panelu, moderowanym przez Dorotę Malinowską, przedstawiciele międzynarodowych sieci hotelarskich i czołowi inwestorzy z polskiego rynku rozmawiali o tym, jak przewidywać trendy, dostosowywać się do nowych realiów rynku i tworzyć nowe możliwości inwestycyjne. Które segmenty rynku czeka dynamiczny rozwój?

Jak efektywnie planować biznes w obliczu globalnych zmian?

– W Polskim Holdingu Hotelowym realizujemy proces konsolidacji aktywów hotelarskich, uzyskując efekt skali oraz synergii przychodowych i kosztowych, co powoduje podniesienie ich wartości. Naszym celem jest stworzenie jednej z wiodących i najbardziej dochodowych grup na europejskim rynku hotelarskim, charakteryzującej się wysokim standardem zarządzania, co osiągniemy poprzez konsekwentną realizację bieżących i przyszłych inwestycji – tłumaczył Rafał Kincer.

– Hotele mają więcej do zaoferowania niż tylko nocleg. Działamy w jakiejś lokalności i dlatego trzeba czerpać z lokalnego rynku. Każdy hotel powinien mieć swój storytelling. Takie podejście lubią zarówno pracownicy, jak i inwestorzy. Markus Lehnert, regional vice president of international hotel development sieci Marriott International, opisywał:

– Sytuacja pokryzysowa jest już zdrowa, więc jeśli uda się wybudować teraz hotel, to będzie to dobra inwestycja. W Polsce dużo dzieje się na rynku. Wchodzimy w bardzo ciekawe czasy, jeśli chodzi o inwestycje. Uczestnicy mówili również o motywacjach i filozofii, która przyświeca działaniom ich sieci.

– My stawiamy na pewną prostotę, czyli rozwiązania porównywalne w każdym obiekcie, i na konwersje nieruchomości, dając miastom nowe obiekty. Chętnie również współpracujemy z hotelarzami, jeśli jest możliwość rebrandingu obiektu – tłumaczył Jakub Bilik, prezes zarządu B&B Hotels Polska.

– Dawniej 80 proc. inwestycji to były nowe hotele. Dziś mniej więcej połowa to konwersje, również biurowców na hotele. W inwestycjach ważne jest też uwzględnienie odpowiedzialności społecznej, na którą klienci zwracają uwagę. Dlatego istotne jest, jak prezentujemy lokalne zwyczaje, produkty itd.

– mówiła Małgorzata Kalinowska-Klimek, vice president franchise operation w Accor Eastern Europe.

– Inwestycje muszą być przemyślane, muszą mieć sens, ponieważ trzeba dostosowywać produkt, a na koniec inwestor musi być zadowolony z inwestycji. Marka musi być dobrze zdefiniowana, ale też elastyczna, wówczas będzie dobrze funkcjonować – wyrażał swoją opinię Miguel Martins, head development Northern Europe IHG Hotels & Resorts. Zdaniem Radosława Boćkowskiego, prezesa zarządu Zdrojowej Hotels, bardzo ważna, a czasem pomijana jest personalizacja usług.

– Na rynku przetrwają tylko ci, którzy na ten trend odpowiedzą i będą elastyczni. Drugim trendem jest zrównoważona turystyka. Wbrew pozorom nie jest ona dla wielu klientów kluczowa przy wyborze obiektu, dlatego trzeba klientów uświadamiać i zachęcać do aktywności proekologicznej. Plany sieci w Polsce i swoją ocenę rynku CEE przedstawiła Valerie Schuermans, vice president of development Radisson Hotel Group:

– Planujemy rozwój i otwieranie nowych obiektów w Polsce. To jest kontynuacja naszych poprzednich działań na rynkach CEE, choć modyfikujemy nieco narzędzia. Jesteśmy podekscytowani, ponieważ operacyjnie rynek kwitnie i nadal się

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *