Tomasz Schweda, dyrektor generalny Mercure Kraków Old Town i powstającego TRIBE Old Towm został wybrany przez 25-osobową Kapitułę konkursu Hotelarz Roku 2024, Dyrektorem Generalnym Hotelu Sieciowego 2024.
Tomasz Schweda to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i dynamicznych hotelarzy młodego pokolenia w Polsce, pasjonat hotelarstwa. Hotelarz Roku 2018 w kategorii Hotelarz do 35. roku życia. Teraz, po 6 latach od otrzymania tytułu młodego hotelarza, po wielu zawodowych osiągnięciach i sukcesach, został zwycięzcą w kategorii Dyrektor Generalny Hotelu Sieciowego.
Związany z Mercure Kraków Stare Miasto, flagowym hotelem marki Mercure w Europie niemal od samego początku jego istnienia. Początkowo jako dyrektor operacyjny, a od 2019 roku (już ponad 5 lat) jako dyrektor generalny. Jego wyniki ekonomiczne, jakościowe oraz osiągnięcia zawodowe i zaangażowanie w rozwój branży poskutkowały, że od 1 lipca 2024 piastuje stanowisko Multi Site General Managera dla dwóch 4-gwiazdkowych, flagowych hoteli sieci Accor w centrum Krakowa - Mercure Kraków Stare Miasto oraz nowo powstającego TRIBE Krakow Old Town, pierwszego w Polsce hotelu tej lifestylowej marki.
Posiada blisko 20-letnie doświadczenie w branży, wypracowane w międzynarodowych sieciach: Accor, Sheraton, Marriott, Vienna House, Mamaison Hotels & Residences, gdzie przeszedł przez niemal wszystkie szczeble hotelowej przygody, od stanowisk operacyjnych, poprzez te związane ze sprzedażą i marketingiem aż do kompleksowego zarządzania hotelem. Specjalizuje się w segmencie hoteli premium, lifestyle i luxury. Obiekty, za które jest odpowiedzialny osiągają wysokie pozycje wśród najlepszych hoteli w Polsce.
Absolwent technikum hotelarstwa oraz ekonomicznej szkoły wyższej na kierunku zarządzanie o specjalności euromarketing w turystyce i hotelarstwie oraz z zakresu komunikacji w biznesie. Ukończył również studia podyplomowe Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie w obszarze kompetencji managerskich. W czerwcu 2024 roku ukończył ponadto kolejne studia podyplomowe, tym razem z zakresu kreowania i zarządzania markami luksusowymi na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, prezentując swoją nagrodzoną pracę dyplomową z zakresu ultra luksusowego hotelarstwa.
Zrealizował kilkadziesiąt szkoleń i seminariów branżowych z zakresu kompetencji twardych i miękkich. Jako członek międzynarodowego komitetu śniadaniowego w Accor współtworzył nową procedurę operacyjną w aspekcie określenia nowego standardu śniadań dla hoteli Accor na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. W komitecie gastronomicznym Winestone w Accor, pilotujący zmiany i dostosowujący funkcjonowanie konceptu restauracyjnego Winestone do zmieniających się oczekiwań i trendów na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, w tym współautor nowej karty menu dla wszystkich restauracji Winestone. Ambasador "Heart of Hospitality", międzynarodowej kampanii Accor skupiającej się na inspirujących historiach haryzmatycznych hotelarzy z całego świata. Jako Welcome Experience Champion w Accor z sukcesem wprowadził w Mercure Kraków Stare Miasto nowatorski proces powitania gości i dostarczania im spersonalizowanych doświadczeń, dzięki czemu hotel osiągnął najwyższą ocenę satysfakcji gości z pobytu spośród wszystkich hoteli Accor w Europie. Autor filmu instruktażowego heartwarming moments wyprodukowanego na zlecenie globalnego zespołu Guest Experience z Accor, służącego do promowania idei guest experience w hotelach Accor w Europie na przykładzie codziennych działań hotelu Mercure Kraków Stare Miasto. Jako członek komitetu ALL w Accor aktywnie zaangażowany w proces implementacji nowego lifestylowego programu lojalnościowego Accor Live Limitless w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Certyfikowany trener wewnętrzny Accor Academy z obszaru augumented hospitality - projektowania doświadczeń i budowania lojalności, w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej.
Od roku 2019 wykładowca-ekspert studiów podyplomowych Manager Hotelu w Wyższej Szkole Turystyki i Ekologii, najlepszej uczelni turystycznej w Polsce.
Doświadczony manager procesów sprzedaży usług premium, a także wprawiony szef dużych zespołów hotelowych (powyżej 100 pracowników). Silnie zorientowany na wyniki i cele, a jednocześnie lider z wysokim ukierunkowaniem na budowanie relacji w zespole i rozwój kompetencji pracowniczych (najwyższy wynik satysfakcji pracowników spośród wszystkich hoteli Accor w Europie Środkowo-Wschodniej w badaniu satysfakcji pracowników 2019 i jeden z najwyższych wyników za rok 2023).
W zakresie ekonomicznym, hotel osiąga doskonałe wyniki finansowe, stając się liderem w swoim obszarze działalności i konkurując niejednokrotnie z hotelami 5-gwiazdkowymi. Wszystkie zaplanowane cele budżetowe za rok 2023, takie jak: revenue, rooms margin, F&B margin, RevPar, IBNOIE zostały znacznie przekroczone. Wynik RevPAR STR plasuje hotel na 1 pozycji w comp-secie. Wyniki wszystkich audytów wewnętrznych, jak i zewnętrznych w roku 2023 powyżej targetów. W roku 2023, jego hotel otrzymał 1 miejsce na świecie w konkursie "Mercure Challenge", jako najlepszy hotel Mercure implementujący strategię Discover Local.
Ostatni rok przeznaczył na kultywowanie i dalsze rozwijanie idei guest oraz employee experience, wyznając filozofię, że najlepszy serwis dostarczany jest przez spełnionego i zadowolonego pracownika. Jego aspiracją jest, aby ciągle dostosowywać back of the house do zmieniających się oczekiwań nowych pokoleń pracowników, stąd też stworzył w hotelu nową strefę chill-out, dostępną dla pracowników Mercure Kraków Stare Miasto. Dodatkowo, przekształcił dziedziniec hotelowy w letni ogród, dostępny tylko dla pracowników Mercure Kraków Stare Miasto, w którym podczas swoich przerw pracownicy mogą wypoczywać na świeżym powietrzu i w otoczeniu zielni.
Wprowadza ponadto dla pracowników mnogie aktywności mające na celu pielęgnowanie idei work-life balance, takie jak m.in. bezpłatne ćwiczenia z trenerem personalnym, regularne spacery i wspólne wycieczki, aktywności relaksacyjne podczas dnia pracy czy bilety do obiektów kulturalnych. Wprowadził też wewnętrzny projekt on-boardingowy mający na celu efektywną asymilację nowego pracownika w kulturze organizacyjnej hotelu Mercure Kraków Stare Miasto i dostosowany do specyfiki pokolenia Z. W zakresie idei guest experience, pomimo, iż hotelowy wskaźnik satysfakcji gości (RPS) plasuje go nadal wśród najlepszych hoteli sieci Accor w regionie Europy, nieustannie rozwija filozofię hotelu "najbardziej krakowskiego wśród krakowskich hoteli", otrzymując m.in. nagrodę za innowacyjną strategię marketingową.
Projektuje doświadczenia gości w taki sposób, aby na różnych etapach ich podróży dostarczać im interesujących, a jednocześnie spójnych wrażeń tworząc modelowy proces guest experience, który odnosi się do każdego z elementu podróży gościa, tzw. guest journey. Ukazuje jak hotel zainspirowany jest lokalną tradycją i kulturą, toteż fundament doświadczeń, jaki kreuje, opiera na budowaniu świadomości gości na temat miasta, które odwiedzają z silnym uwzględnieniem storytellingu. Aktywnie uczestniczy w kultywowaniu lokalnego dziedzictwa oraz prezentuje Kraków od prawdziwej, żywej strony. Rozwinął koncepcję hotelowego śniadania inspirowanego Starym Kleparzem, czyli najstarszym krakowskim targowiskiem znajdującym się obok hotelu.
Promotor rozwoju kuchni wegańskiej, aktywujący trend rozszerzania dań roślinnych w hotelowym menu (bardzo dobre wyniki sprzedaży menu "Veganuary", które zostało stworzone i obowiązywało w hotelowej resturacji Winstone przez cały styczeń 2024). Dokłada także starań aby kultywować dawne, lokalne tradycje i obyczaje.
Nieustannie poszukuje dla gości elementów lokalnej tożsamości, które mógłby celebrować wspólnie z nimi. Jednym z kolejnych przykładów jego współpracy, tym razem z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, jest możliwość prezentowania w hotelowym lobby oryginalnej, dużej szopki krakowskiej, dzieła- ikony, które już od czterech lat, corocznie w okresie świątecznym stało się symbolicznym pomostem do krakowskiej tradycji świąt. Następnym przykładem na kultywowanie lokalnych tradycji jest pielęgnowanie idei popularyzacji krakowskiego obwarzanka. Ze specjalnie zaprojektowanego dla Mercure Kraków Stare Miasto tradycyjnego krakowskiego wózka, który znajduje się w hotelowym lobby, każdego ranka wręczane są gościom świeże obwarzanki, co zachęca ich do poznania jego wyjątkowej historii. Ważnym elementem tożsamości hotelu jest również współpraca z lokalną społecznością. Podczas wydarzeń takich jak np. Local Days by Mercure zespół hotelu spotyka się wspólnie z gośćmi, partnerami i sąsiadami, aby wywoływać i podtrzymywać synergię z lokalnym otoczeniem. Te społeczności inspirują się wzajemnie w środowisku lokalnego rzemiosła, kultury i sztuki.
Istotną rolą jego działalności jest także aktywnie działać w zakresie ESG, w obszarze którym m.in. wyeliminowano w hotelu jednorazowe przedmioty plastikowe, wycofano tradycyjne torby na pranie i zastąpiono je bawełnianymi torbami, jakie zespół hotelu sam szyje z wycofywanych z obiegu elementów pościeli hotelowej, wprowadzono działania zapobiegające marnowaniu żywności. Od stycznia 2024, jego hotel objął patronatem branżową klasę przyszłych kucharzy w Zespole Szkół Gastronomicznych nr 2 w Krakowie. Hotel otrzymał prestiżowy Ceryfikat Green Key, potwierdzający najwyższy poziom zaangażowania w zakresie realizowania polityki ESG, ściśle określony w zbiorze międzynarodwych zasad i przepisów.
W czerwcu 2024, celebrując Pride Month, zorganizował spotkanie dla pracowników hotelu z członkiem zarządu fundacji Równość oraz współprzewodniczącym Kampanii Przeciwko Homofobii w Polsce, aby uhonorować walkę o równe prawa społeczności LGBTQI+ i dać przyczynę do dyskusji na temat świata, w którym każdy czuje się mile widziany i ceniony, niezależnie od różnic.
Dodaj komentarz