Ponad 350 uczestników zgromadzonych w hotelu Regent wzięło udział, w poniedziałek 21 października, w dwunastej już edycji Hotel Trends (HT), największego Forum branży hotelowej dla Top Managementu w Polsce i CEE. HT tradycyjnie już zgromadziło kadrę zarządzającą kluczowych polskich grup hotelarskich i hoteli niezależnych, inwestorów, reprezentantów sieci hotelowych, szefów organizacji branżowych i panelistów z całej Europy. W trakcie wydarzenia ogłoszono, że B&B Hotels Polska wkrótce otworzy trzeci już obiekt na terenie aglomeracji śląskiej, a w 2025 roku sieć planuje również otworzyć drugi obiekt we Wrocławiu. Agnieszka Dąbrowska, prezes Grupy Hotelowej PI Apartamenty&Hotele ogłosiła natomiast nową inwestycję hotelową w Łodzi, w historycznym Pałacu Arnolda Stillera. Forum wsparło także 40 Partnerów, sieci hotelowych i czołowych firm dostarczających usługi i produkty dla hoteli.
Konferencja tradycyjnie odbywała się w formule hybrydowej, a kolejnych 100 uczestników śledziło transmisję poprzez specjalną platformę w wersji online.
Wydarzenie rozpoczęli Rafał Kincer, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego; Dorota Malinowska, partner Pro Value i redaktor naczelny „Hotelarza” Rafał Szubstarski.
Ekspertem, który zainaugurował tegoroczne Forum HT był dr hab. Dariusz Szostek, dyrektor Centrum Cyber Science Uniwersytetu Śląskiego. W ramach prezentacji dotyczącej wykorzystania AI w hotelarstwie i turystyce, zarysował perspektywy rozwoju sztucznej inteligencji oraz działania regulacyjne, jakie w tej materii prowadzone są w Unii Europejskiej oraz zwrócił uwagę na fakt, że wiele jeszcze zmian czeka Polskę w tym obszarze - nasz kraj jest na przedostatnim miejscu w zakresie kompetencji cyfrowych, a w obszarze wykorzystania chmury średnia przedsiębiorstw w Polsce wynosi 19 proc., gdy w UE to 30 proc.
Kolejną prezentacją tematyczną było wystąpienie Jakuba Klimczaka, menedżer regionalnego na Europę Centralną w STR, który omówił wyniki hoteli w Polsce i CEE na tle zachodu Europy. Specjalista zwrócił uwagę, że poziomy obłożenia w hotelach zasadniczo wróciły do poziomu sprzed pandemii, a duże wydarzenia kształtowały ceny w hotelach - szczególnie latem tego roku.
Duże zainteresowanie uczestników wzbudziła także prezentacja Nicolasa Horkyego, partnera, Head of Hotel Transactions CEE&SEE w Cushman & Wakefield, w której ekspert przedstawił aktualny stan rynku inwestycji hotelowych w Polsce. Jego zdaniem Polska jest rynkiem z doskonałą proporcją inwestorów długoterminowych w hotelarstwie.
Pierwszą z dyskusji panelowych podczas tegorocznego Forum HT był Panel Liderów Rynku, w którym zaproszeni paneliści dyskutowali o zmieniającym się krajobrazie inwestycji hotelowych oraz tym, jak operatorzy i sieci przystosowują się do nowych realiów rynku. W dyskusji moderowanej przez Dorotę Malinowską, partnera i członka zarządu firmy doradczej Pro Value, udział wzięli: Jakub Bilik, prezes zarządu B&B HOTELS Polska; Radosław Boćkowski, prezes zarządu Zdrojowej Hotels; Małgorzata Kalinowska-Klimek, Vice President Franchise Operation, Accor Eastern Europe; Rafał Kincer, prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego; Markus Lehnert, Regional Vice President of International Hotel Development, Marriott International; Miguel Martins, Head Development Northern Europe, InterContinental Hotels Group; oraz Valerie Schuermans, Vice President of Development, Radisson Hotel Group. Dyskusja koncentrowała się na tym, jak aktywnie przewidywać trendy i tworzyć nowe możliwości inwestycyjne, a także nad tym, które segmenty rynku czeka dynamiczny rozwój oraz jak efektywnie planować biznes w obliczu globalnych zmian, w tym wydarzeń mających wpływ na branżę. Przedstawiciele wiodących sieci hotelowych mówili także o potencjale rynkowym, planach i inwestycjach, konsolidacji aktywów hotelarskich, aby osiągnąć efekt skali czy synergiach przychodowych i kosztowych podnoszących wartość projektów hotelowych.
Strategia rozwoju turystyki w Polsce była tematem drugiej z dyskusji panelowych. W gronie polityków, czołowych przedsiębiorców, a także szefów największej organizacji branżowej zrzeszającej hotele i Portu Lotniczego we Wrocławiu, dyskutowano o tym, jak pobudzić ogromny rynek wewnętrzny i skłonić większą liczbę rodaków do wypoczynku w naszym kraju. W panelu moderowanym przez Radosława Altheima, dyrektora generalnego Q Hotel udział wzięli: w miejsce ministra Piotra Borysa, którego zatrzymały obowiązki służbowe, Dominik Borek, dyrektor Departamentu Turystyki w MSiT; Dariusz Kowalczyk, wiceprezes zarządu, Wrocław Airport; Grzegorz Napieralski, poseł na Sejm RP; Joep Peeters, Senior Vice President Franchise EMEA, Radisson Hotel Group; Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP; Wiktor Wróbel, prezes zarządu spółki Nosalowy Dwór i Jan Wróblewski, założyciel Zdrojowa Invest & Hotels. Goście rozmawiali m.in. o potrzebie zwiększenia nakładów i większej intensywności promocji Polski, a także o głośnych medialnie „najazdach” turystów z krajów arabskich. Dominik Borek, dyrektor Departamentu Turystyki w MSiT poinformował, że trwają prace nad nową strategią dla turystyki, która obejmie nie tylko bezpośrednie działania promocyjne, ale również dostarczanie danych dotyczących turystyki. Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP podkreślił, że promocja kraju powinna odbywać się nie tylko za granicą, ale i w kraju - choćby po to, by zachęcić Polaków do korzystania z oferty poza wysokim sezonem. Zdaniem szefa Nosalowego Dworu, wzrost wizyt gości z Dalekiego Wschodu wynikał głównie z poprawy połączeń lotniczych, szczególnie z Dubajem, a ich dotarcie do Zakopanego to głównie efekt przypadkowego splotu okoliczności, a nie przemyślanego targetowania i kampanii promocyjnych. Podobne spostrzeżenia ma prezes wrocławskiego lotniska Dariusz Kowalczyk, który uważa, że potrzebna jest kompleksowa oferta, dopasowana do oczekiwań gości z tamtych regionów, w tym uwzględniająca np. ofertę uzdrowiskową.
Trzecią dyskusją był Panel Sieci Hotelowych - Konwersja budynków na hotele, którą moderował Jacek Kozioł, współzałożyciel i partner w firmie doradczej Pro Value. Wzięli w niej udział: Agnieszka Dąbrowska, CEO w Grupie Hotelowej PI Apartamenty&Hotele; Małgorzata Gajuk, Asset Management Director Eastern Europe, AccorInvest; Janusz Mitulski, Senior Director Development CEE & Ukraine, Marriott International, Łukasz Płoszyński, wiceprezes zarządu Focus Hotels i Adam Walczak, prezes zarządu AGK Architecture. Uczestnicy panelu opowiadali o swoich doświadczeniach związanych z konwersją budynków, w tym historycznych, ale też takich, które wcześniej były planowane i funkcjonujące z innym przeznaczeniem, głównie biurowym. Eksperci nawiązując do konkretnych projektó1)w zwracali uwagę na ryzyka i wyzwania, które takie inwestycje rewitalizujące czy adapcyjne najczęściej generują, w tym kosztowe, ale też techniczne. Od strony architektów Adam Walczak, prezes zarządu AGK Architecture podkreślił, że ze względu na różną specyfikę obiektów poddawanych konwersji, czasem następuje tylko przeprojektowanie, a czasem zostaje tylko zewnętrzna bryła. Natomiast zwrócił też uwagę na coraz ważniejszy obowiązek uwzględniania śladu węglowego w projektach.
W kolejnym panelu - Zwiększanie wydajności w hotelarstwie dzięki technologii - w moderacji Rafała Abramczyka, dyrektora zarządzającego z hotelAG; wzięli udział: Marcin Górzyński, prezes Zarządu, Aquila Group oraz Lost Not Lost; Gilles Granger, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w regionie EMEA, D-EDGE; Marta Hancock, VP Revenue Management na region Europy Centralnej i Wschodniej, Accor; Radosław Kozioł, prezes zarządu w Asenso; Blanka Retmańska-Man, prezes, Idea Profit i Paweł Zaworski, Senior Business Development Manager w Samsung Electronics. Uczestnicy dyskusji starali się odkryć, jak sztuczna inteligencja i innowacyjne rozwiązania wspierają zarówno oszczędności jak i wzrost przychodów. Eksperci rozmawiali o optymalizacji zasobów, automatyzacji procesów oraz o tym, jak nowoczesne narzędzia mogą znacząco podnieść wydajność biznesową i otworzyć nowe możliwości dla branży hotelarskiej. Rozmawiano o rozwiązaniach technologicznych pomagających odzyskać rzeczy zostawione przez gości hotelowych czy technologiach AI wspomagających oszczędność energii w systemach choćby takich, jak ogrzewanie i wentylacja czy optymalizowanie gospodarowanie wodą i ciepłem. Zwracano także uwagę na to, że technologia przede wszystkim jest wsparciem i narzędziem optymalizującym procesy i pracę pracowników, a nie sposobem na ich zastąpienie.
Rozmowy o wynikach i marżach toczyły sięwśród uczestników ostatniego panelu tegorocznego Hotel Trends: Aneta Jeton-Szotek, dyrektor generalnej AC by Marriott, Wrocław; Przemysława Konieczyńskiego, dyrektora generalnego Andersia Hotel & Spa Poznań, Elżbiety Lendo, prezes zarządu, Lendo Hotels Group i Polskie Hotele Niezależne; oraz Wojciecha Popisa, wiceprezesa zarządu, VHM Hotel Management. Redaktor naczelny „Hotelarza”, Rafał Szubstarski zapytał praktyków rynku reprezentujących różne segmenty hoteli, jak oceniają miniony sezon letni, a także cały rok oraz jak wypadają te okresy w porównaniu z latami ubiegłymi. Rozmawiano też o pracownikach, marżach i perspektywie na kolejne miesiące i lata. Zaproszeni goście dzielili się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami w kontekście regionów, w których działają ich obiekty, a także wydarzeń mających wpływ na obłożenie hoteli, w tym tegorocznej powodzi czy wciąż trwającej wojny w Ukrainie. Wyniki odnoszono też do różnic między hotelami biznesowymi a resortowymi, które są mocno uzależnione od sezonowości. Rozmawiano także o tym, że różne wydarzenia masowe i firmowe są znaczącym wsparciem dla działalności obiektó2)w poza dużymi ośrodkami miejskimi i hotelarze powinni współpracować z lokalnymi władzami przy takich inicjatywach. Według hotelarzy koszty utrzymania obiektów nadal będą rosły, bez względu na to co się wydarzy w skali mikro czy makro, a i tak nadal ceny w Polsce są niższe nie tylko niż w Pradze, czy Budapeszcie, ale również niż w Bukareszcie czy Sofii.
- Silne, długoterminowe relacje są kluczem do odniesienia sukcesu w biznesie. Dlatego jako organizatorzy Hotel Trends dokładamy starań, aby nasze Forum było najlepszą platformą do zawierania i wzmacniania kontaktów pomiędzy osobami najbardziej zaangażowanymi w rozwój rynku hotelowego w Polsce. Tworzymy przestrzeń, w której właściciele, inwestorzy i kadra zarządzająca hoteli, mogą spotykać się z najlepszymi w swojej klasie dostawcami usług, w tym z wiodącymi globalnymi doradcami, firmami zarządzającymi aktywami, franczyzodawcami i operatorami – mówi Krzysztof Gonciarek, wydawca „Hotelarza” i organizator Hotel Trends. - Dziękujemy również za rekordowe wsparcie sponsorom wydarzenia, bez których ten sukces nie byłby możliwy. Jest ono dowodem na to, że rynek hotelowy jest w dobrej kondycji i ma przed sobą optymistyczne perspektywy – dodaje.
- Przy zmieniających się trendach konsumenckich, wahaniach makroekonomicznych i względach ESG, samo płynięcie na fali nie zagwarantuje obecnie sukcesu. Dlatego Hotel Trends stwarza unikatową możliwość do poznania opinii liderów rynku z Polski i zagranicy, dzięki czemu można skutecznie dostosować się do zachodzących zmian – tak podsumował dyskusje toczące się na forum Hotel Trends 2024 Rafał Szubstarski, redaktor naczelny „Hotelarza”.
W trakcie wydarzenia poinformowano również gości forum, że przyszłoroczna edycja Hotel Trends odbędzie się w hotelu Renaissance w Warszawie we współpracy strategicznej z Polskim Holdingiem Hotelowym, a wcześniejsze forum - wiosenna edycja inwestycyjnej konferencji Hotel Investment Trends Poland&CEE, odbędzie się 19 maja 2025 roku w Focus Hotel Premium Warszawa, a sieć zostanie Partnerem Strategicznym wydarzenia.
W programie wydarzenia poza wystąpieniami eksperckimi i pięcioma dyskusjami panelowymi zaplanowano także wieczorną Galę, podczas której ogłoszono laureatów i zwycięzców konkursu „Hotelarz Roku 2024” w 6 kategoriach: Hotelarz do 35. Roku Życia; Revenue Manager; Dyrektor Sprzedaży i Marketingu; Dyrektor Generalny Hotelu Niezależnego oraz Dyrektor Generalny Hotelu Sieciowego oraz Człowiek Roku Polskiego Hotelarstwa. Gościem specjalnym Gali był minister Piotr Borys z Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Organizatorem wydarzenia jest wydawca magazynu "Hotelarz".
Dodaj komentarz