IGHP: wrzesień w hotelach słabszy od oczekiwań   WYNIKI RYNKOWE

Wyniki września były na dobrym poziomie, choć hotele biznesowe wypadły poniżej oczekiwań, przy jednoczesnym spodziewanym spadku obłożenia w obiektach wypoczynkowych z uwagi na koniec wakacji – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej wśród hotelarzy. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele odnotowały niższe obłożenia, jak również zmalało tempo wzrostu średnich cen.

fot. Adobe Stok

We wrześniu hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było tylko 3 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 79 proc. obiektów (6 pp. mniej niż w sierpniu), w tym 45 proc. powyżej 70 proc. (15 pp. poniżej sierpnia). W grupie hoteli biznesowych 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 35 proc. powyżej 70 proc. To wyniki praktycznie takie same jak w sierpniu. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 2 proc. hoteli. Obiekty wypoczynkowe uzyskały słabsze wskaźniki niż w sierpniu, ale nadal należy je uznać za dobre:  77 proc. zapełniło się więcej niż w 50 proc., w tym połowa z obłożeniem powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 9 proc.

Wrzesień słabszy niż rok wcześniej

Wskaźniki obłożenia były niższe od uzyskanych rok temu. Dla blisko połowy (49 proc.) hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 19 proc. obiektów zanotowała obniżenie w przedziale 6-10 pp. 29 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 17 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 22 proc. hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. Hotele biznesowe wypadły lepiej od wypoczynkowych. Dla 1/3 wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 23 proc. w grupie wzrostu do 5 pp. 44 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 1/4 stanowiła grupa z frekwencją niższą w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych - dla 18 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy po 9 proc. ze wzrostami do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. 59 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 27 proc. hoteli z frekwencją niższą o więcej niż 10 pp.

Niższe tempo wzrostu cen w hotelach

Średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo ich wzrostu znacznie zmniejszyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 56 proc. hoteli (o 14 pp. mniej niż w sierpniu) podniosło ceny w stosunku do września 2023 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 44 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19 proc. utrzymała te same ceny, a 17 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Maleje liczba rezerwacji

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na październik są na wyraźnie niższym poziomie niż miesiąc temu dla września. Po części to prawdopodobnie efekt powodzi z połowy września, która spowodowała masowe anulacje rezerwacji w regionach / powiatach dotkniętych kataklizmem, szczególnie w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych 19 proc. hoteli (o 2 pp. mniej niż we wrześniu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Natomiast obłożenie powyżej 50 proc. posiada 35 proc. obiektów (o 15 pp. mniej niż we wrześniu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., jest najliczniejsza i wyniosła 45 proc.

W hotelach biznesowych 1/4 nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje również 1/4. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. stanowi połowę. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 41 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 19 proc. Grupa hoteli „środka” stanowi 40 proc.

Hotelarze o rynku MICE

IGHP zapytała ankietowanych również o segment spotkań (konferencje, szkolenia, integracje, tzw. MICE). Z odpowiedzi respondentów wynika, że blisko 2/3 (64 proc.) hoteli potwierdza spadek zainteresowania organizacją szeroko rozumianych spotkań. Wiodącymi terminami organizacji spotkań są robocze dni tygodnia i tylko 21 proc. hoteli obserwuje trend zmiany tych terminów na weekendowe. Segment MICE stanowi średnio 1/4 obłożenia hoteli w skali roku. Dla obiektów biznesowych udział jest wyższy, bo 30 proc. natomiast dla wypoczynkowych tylko 10 proc.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *