Utrzymanie i pielęgnacja pokryć podłogowych

Autor: ŁUKASZ NIKEL. AxPro Concept

Skuteczne utrzymanie najlepszego wyglądu i czystości pokryć podłogowych zależy od decyzji podjętych jeszcze przed rozpoczęciem ich użytkowania. Kluczowym czynnikiem jest ich właściwy dobór do indywidualnych potrzeb obiektów, z uwzględnieniem ich charakterystyki oraz różnych wymagań użytkowych dla poszczególnych powierzchni. W doborze tym pomocne są standaryzacje obiektów tworzone najczęściej przez czołowe sieci hotelowe.

Nie zawsze jednak nadążają one za zmieniającymi się funkcjonalnościami hoteli i dlatego warto samodzielnie podejmować świadome decyzje o wyborze produktów o określonych konstrukcjach.

Planowanie i dobór produktów

Podstawowym kryterium wyboru powinno być określenie stref narażonych na intensywne użytkowanie, brudzenie i plamienie. Do takich powierzchni jak wejścia, restauracje, bary czy okolice aneksów kuchennych poza płytkami ceramicznymi można stosować pokrycia podłogowe z winylu w postaci rolek lub paneli imitujące naturalne drewno i kamień. Z punktu widzenia sposobu utrzymania należy rozróżnić wykładziny winylowe homogeniczne i heterogeniczne. Te pierwsze stosuje się w miejscach, gdzie istnieje ryzyko płytkich uszkodzeń powierzchniowych, zarysowań. Usuwa się je wraz z uciążliwymi zabrudzeniami powierzchniowymi poprzez polerowanie i nanoszenie powłoki ochronnej. Utrzymanie takich wykładzin jest bardziej pracochłonne, ale ich konstrukcja i technologia utrzymania pozwala na ich samodzielną regenerację i dłuższy okres użytkowania. Kilkuwarstwowe wykładziny i panele winylowe heterogeniczne są bardziej wrażliwe na uszkodzenia powierzchniowe, szczególnie przy użyciu twardych i ostrych przedmiotów, ale odwdzięczą się łatwiejszym i tańszym utrzymaniem, które w codziennej pielęgnacji ogranicza się do zamiatania i wycierania na mokro. W przypadku pokoi i korytarzy hotelowych wciąż najczęściej stosowane są wykładziny tekstylne lub dywany. Decyduje o tym nie tylko łatwość utrzymania, ale także walory wzornicze, akustyczne i zapewnienie poczucia komfortu. Niestety produkty te, które odgrywały chwalebną rolę w ostatnich latach, zyskały niezasłużenie złą reputację ze względu na rzekome problemy z utrzymaniem ich w czystości. Tego rodzaju obiegowe opinie powstają najczęściej w związku z wyborem niewłaściwych produktów po najniższej cenie oraz źle dobranym wzornictwem, eksponującym zabrudzenia. Najbezpieczniejszym wyborem wśród wykładzin tekstylnych dla hoteli spełniającym wszystkie kryteria, w tym łatwość utrzymania, jest wykładzina tkana Axminster z runem o składzie 80 proc. wełny i 20 proc. poliamidu 6.6. Kolory przędzy używanej w produkcji wykładzin Axminster powstają w procesie barwiarskim, co przyczynia się do wysokiej trwałości kolorów w przypadku intensywnych zabrudzeń i intensywnego czyszczenia. Trudniejsze w utrzymaniu będą wykładziny igłowane wykonane z poliamidu typu 6.0 z wzorem i barwą naniesioną powierzchniowo poprzez powierzchniowy nadruk na białej bazie. Usuwanie zabrudzeń będzie trudniejsze, a intensywne metody czyszczenia mogą powodować odbarwianie mniej trwałego wzoru drukowanego powierzchniowo. Z żalem obserwujemy tendencje do obniżania standardów w zakresie konstrukcji wykładzin przez niektóre sieci hotelowe w celu uatrakcyjnienia warunków franczyzy w poszukiwaniu pozornych oszczędności. Hotelarze ulegają

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *