Co z tym finansowaniem?   "HOTELARZ"

W najnowszym wydaniu „Hotelarza” m.in. obszerne fragmenty panelu z konferencji Hotel Investment Trends, gdzie hotelarze i przedstawiciele banków rozmawiali o tym, jak wygląda i czy się zmieniła na przestrzeni ostatniego roku kwestia finansowania bankowego branży hotelarskiej.

Przemysław Wieczorek, prezes zarządu Puro Hotel Development (firmy, która akurat zdobyła finansowanie bankowe konsorcjum Banku Pekao i Santander na hotel w Warszawie). – Finansowania bankowego nowych projektów nadal jest bardzo mało. Z czego to wynika? Z wielu elementów – z wysokiej marży banków, rynkowych stóp procentowych na poziomie ok. 6 proc., jak to wszystko połączymy to lądujemy na ok. 9 proc. finansowania, samych odsetek, bez spłaty kapitału. Pytanie, który biznes się obroni, żeby obsługiwać dług i jeszcze spłacać raty kapitałów. W zasadzie teraz, żeby projekt dostał finansowanie musi być wyjątkowy, tylko takie mogą liczyć na kredyt, muszą być super projektami. Zmiana w porównaniu z sytuacją sprzed roku jest taka, że o ile wówczas nie było żadnego finansowania nowych projektów, to dzisiaj mamy finansowanie tylko na te wyjątkowe projekty. Mam nadzieję, że za rok będziemy w takiej sytuacji, gdzie już nie tylko najlepsi klienci na najlepszych rynkach będą mogli myśleć o finansowaniu bankowym pod nowe projekty.

Izabela Kuszner, dyrektor w dziale rozwiązań korporacyjnych finansowania strukturalnego Banku Pekao S.A.: – My nigdy nie finansowaliśmy 20 nowych projektów rocznie, to zawsze było kilka projektów, i myślę, że w tym roku też podpiszemy tych kilka projektów. Ale to też prawda, że wymogi z uwagi na poziom stóp procentowych są ostrzejsze. Więc moim zdaniem to finansowanie bankowe cały czas jest, natomiast problemem jest coś innego – bo my mamy portfel hotelowy, Santander ma portfel hotelowy, ale inne banki, które próbowały robić przed covidem różne rzeczy w branży hotelowej, czasami trochę przypadkowe projekty, potem miały problem w pandemii i teraz nie wychodzą na rynek z taką ofertą. Więc to jest bardziej kwestia dostępności finansowań przez większą liczbę podmiotów i instytucji, które potrafią takich finansowań udzielać.  

Łukasz Płoszyński, wiceprezes zarządu sieci Focus Hotels. –– W dzisiejszej sytuacji 10-letni okres kredytowania nie ma sensu. Jakimś rozwiązaniem jest wydłużenie sobie okresu amortyzacji kapitału do 20 czy nawet 25 lat, na co niektóre banki są w stanie się dzisiaj zgodzić. Ale dodam może trochę optymizmu w tym wszystkim. Tak się składa, że ten problem nie dotyczy tylko nas hotelarzy, bo to jest szeroki problem całej branży nieruchomości komercyjnych w Polsce, a jej pozostałe segmenty zmagają się z jeszcze innymi problemami. Galerie handlowe wyhamowały dawno z rozwojem, biura bardzo mocno hamują w tej chwili, przestrzenie magazynowe, które w ostatnich latach były w fazie boomu też zaczynają hamować – tam to się wiąże z drogim finansowaniem, jak u nas, do tego zaczyna brakować odbiorców, którzy chcieliby te gotowe produkty kupować. Stąd też nasza atrakcyjność jako hoteli, gdyż sam biznes pod kątem wyników jest zdrowy, dalej jest przestrzeń do rozwoju i budowy kolejnych. To przesuwa nas trochę w tej piramidzie atrakcyjności do góry. I w tym na pewno upatrujemy szansę.

W najnowszym wydaniu również obszerne fragmenty innego panelu – „Jak optymalizować koszty inwestycji hotelowej” z udziałem szerokiego spektrum ekspertów, od project managerów przez projektantów wnętrz, dostawców różnego rodzaju rozwiązań po pionierkę branży fitness w Polsce, Ewę Chodakowską.

A także m.in.:

– Franczyza i umowa o zarządzanie hotelem – aspekty prawne – autorstwa Hanny Żarskiej i Piotra Grzonka z  DPPA Legal Grzonek Świdnicki,

Potęga danych MICE. 9 podstawowych wskaźników, które wpływają na efektywną sprzedaż – autorstwa Blanki Retmańskiej-Man z Idea Profit,

–  Specyfika wakacji w hotelowych SPA – hotele pełne, SPA niekoniecznie – autorstwa Anity Bajdalskiej,

– eksperci z branży czystości i wykładzin o tym, jak o nie dbać, aby służyły jak najdłużej i jakie błędy w tym obszarze najczęściej popełniają hotelarze,

–  insiderskie informacje, których nie publikujemy w serwisie e-hotelarz.pl, pogłębione analizy rynku, foto-relacje z najciekawszych imprez hotelarskich,

–  w sekcji „Hotel z Pomysłem” prezentujemy Arche Nałęczów Sanatorium Milicyjne (na okładce) i Glar Conference & Spa w Wisełce.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *