Spółki hotelowe są zazwyczaj dość oszczędne w dzieleniu się informacjami o swoich wynikach. Jednak muszą składać coroczne sprawozdania finansowe w Krajowym Rejestrze Sądowym. I jest to kopalnia wiedzy o ich rzeczywistej kondycji, przychodach, zyskach, marżach, obłożeniu, cenach itd. Przedstawiamy przykładowe sprawozdania trzech dużych kompleksów hotelowych z różnych regionów Polski.
ARŁAMÓW – przychody ze sprzedaży: 119,9 mln, zysk netto: 13,9 mln
W 2023 r. przychody netto ze sprzedaży spółki Hotel Arłamów z 213 pokojami w budynku głównym i 41 w Rezydencji w porównaniu z 2022 r. wzrosły o 9,5 mln zł, do 111,9 mln, a zysk netto o ponad 1,4 mln, do 13,9 mln zł. Oznacza to, że marża zysku netto (rentowność sprzedaży) osiągnęła ponad 12 proc. Średnie obłożenie wynosiło 78,4 proc. i było o 4 p.p. niższe niż w roku 2022 r., za to średnia cena wzrosła o 78 zł, do 646,3 zł, dzięki czemu RevPAR był wyższy o 38 zł, osiągając 507 zł, a całkowity przychód na sprzedany pokój Total RevPOR o 179 zł i wyniósł blisko 1586 zł.
Jak informuje zarząd, „na początek 2023 r. znacząco wpłynął blisko miesięczny przestój w funkcjonowaniu stoku narciarskiego, co przełożyło się na kilkuprocentowe spadki w planowanym obłożeniu w miesiącach styczeń i luty”, a „kolejne miesiące pod względem przychodu i obłożenia również zostały zrealizowane nieznacznie poniżej planowanych wartości określonych w budżecie. Spadki te dotyczyły głównie segmentu gościa indywidualnego. Okres ten w dalszym ciągu cechował się zachowaniami gości opartymi na poszukiwaniu oszczędności, wybieraniu ofert podstawowych, bez usług dodatkowych”, a średnia długość pobytu spadła z 3,4 do 2,8 doby. Zauważono też zmianę struktury gościa wakacyjnego – zwiększył się odsetek pobytu gości bez dzieci lub z mniejszą liczbą dzieci w stosunku do lat ubiegłych. „W celu zdynamizowania sprzedaży została zmieniona strategia sprzedaży pobytów wakacyjnych. Dotychczasowy model, bazujący w głównej mierze na rozbudowanych pakietach z atrakcjami towarzyszącymi, został rozszerzony o możliwości realizacji wyjazdów wakacyjnych w oparciu o pobyt tylko ze śniadaniem.
Zastosowano również nowe narzędzie sprzedażowe, bazujące na kodach rabatowych jako wyzwalacza decyzji zakupowych” – opisuje zarząd Hotelu Arłamów. Jesienią dominował klient konferencyjny (który nie dopisał w czerwcu, i Arłamów zanotował wówczas dużo niższy przychód z segmentu MICE), a hotel „odnotował bardzo dużą ilość
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz