Kataklizm, jaki nawiedził Polskę południowo-zachodnią i sąsiednie regiony, wywołał też falę pomocy środowiska hotelarskiego tak dla dotkniętych powodzią obiektów hotelarskich, jak i dla wszystkich mieszkańców, którzy znaleźli się w potrzebie. Polscy hotelarze po raz kolejny udowadniają, że na nich zawsze można liczyć.
Działania organizowane są od poziomu instytucjonalnego – przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego, przez polskie sieci, po indywidualnych hotelarzy, którzy tworzą zbiórki i jeżdżą z pomocą do potrzebujących.
Jeszcze w niedzielę IGHP powołała Hotelowy Sztab Kryzysowy, który skupia się na pracy w dwóch obszarach – pomocy dla hoteli dotkniętych powodzią (również niebędących członkami IGHP) oraz dla ewakuowanej ludności. Zorganizowała trzy oddzielne linie: dla hoteli poszkodowanych w wyniku powodzi, firm, oferującym pomoc poszkodowanym hotelom oraz dla hoteli, które chcą pomóc ludności ewakuowanej z zalanych terenów (wpłaty, pościele, meble, vouchery itp.). Ruszyła też zbiórka, by móc przekazać zalanym, zniszczonym hotelom środki finansowe. Jak podkreśla Izba: „Liczy się każda złotówka! Numer konta: 09 1090 2851 0000 0001 5609 5259. Tytuł: „Darowizna – powódź”.
Władze Izby działają też na poziomie rządowym. Jak dzisiaj poinformowała IGHP: „Uzyskaliśmy deklarację wiceministra włączenia się Ministerstwa Sportu i Turystyki w pomoc poszkodowanym hotelarzom, odbudowę infrastruktury i promocję turystyki w dotkniętych powodzią regionach. To efekt spotkania w resorcie 17.09, w którym wzięli udział zarząd IGHP oraz wiceminister odpowiedzialny za turystykę Piotr Borys, Dominik Borek, dyrektor Departamentu Turystyki i jego zastępca Bartłomiej Karolczyk.
W trakcie spotkania zgłosiliśmy listę postulatów. Część ze zgłaszanych przez IGHP kwestii jest już wdrażana i ogłaszana przez rząd, np. zwolnienia z VAT od darowizn, ulgi w składkach ZUS. Aktualnie szacujemy zniszczenia bazy turystycznej i potrzeby związane z ponownym uruchomieniem obiektów hotelarskich. Rozmawialiśmy też o wsparciu promocji turystycznej regionów dotkniętych powodzią po przywróceniu działania obiektów turystycznych i infrastruktury technicznej - dróg, mostów, sieci energetycznych”.
Również dyrektor regionalna IGHP na Dolny Śląsk, Joanna Stypa-Loręc, ogłosiła jeszcze w ubiegłym tygodniu przez swoje social media, że zbiera informacje w celu organizacji pomocy:
„Zgłaszajcie mi proszę w wiadomości:
1. hotele i obiekty, które ucierpiały z powodu powodzi, opadów i konsekwencji sytuacji powodziowej. IGHP zrobi wszystko aby uruchomić dla Was pomoc rządową!
2. hotele i obiekty, które mogą zaoferować pokoje, posiłki i napoje wspierając mieszkańców oraz służby w walce z żywiołem”.
Jej wpis na Facebooku i LinkdInie został udostępniony ponad 500 razy, a w komentarzach można było przeczytać, oprócz informacji o obiektach potrzebujących pomocy m.in.:
„Hotel Holimo Hotel Restauracja & Wellness w Starej Morawie oraz Restauracja i Karczma Puchaczówka w Siennej oferują zakwaterowanie dla osób poszkodowanych ze Stronia Śląskiego!”, „Pałac Gorzanów oferuje miejsca noclegowe i pomoc w ewakuacji”, „Hotel Zamek na Skale oferuje noclegi dla poszkodowanych”, „W Zieleńcu mamy ponad 45 miejsc noclegowych. Dla rodzin z dziećmi, które będą potrzebowały dłuższego okresu schronienia (na czas odbudowy swoich mieszkań) zapewnimy zakwaterowanie”, „Mojego miasta Stronie Śląskie już nie ma 😢”.
Zawsze można też liczyć na sieć Arche Hotele: „Rozpoczęliśmy zbiórkę dla osób poszkodowanych przez powódź. Zbieramy wodę, środki czystości i higieny, nowe koce i ręczniki oraz jedzenia o długim terminie przydatności”.
Pomoc organizują też indywidualni hotelarze. Przemysław Konieczyński, dyrektor generalny Andersia Hotel & Spa, Radisson Individuals: „Pomoc dla Powodzian ‼️ Wraz z moim serdecznym przyjacielem, Marcinem Procajło dyrektorem hotelu Mercure w Poznaniu, organizujemy zbiórkę produktów żywnościowych z długim terminem przydatności....‼️ Wyjazd we środę Ok 14.00. Jeśli chcecie dołączyć do akcji ,,tu i teraz" to dajcie znać.... Produkty możecie przynosić do obu hoteli
Andersia Hotel & SPA, a member of Radisson Individuals oraz Mercure Poznań Centrum
Pomoc zadeklarowali również przyjaciele z:
Lanwar
CHEFS CULINAR Polska
OSHEE
P o z n a ń 💙💙💙💙 H o t e l s”.
A to tylko nieliczne z przykładów wsparcia hotelarzy.
Fala powodziowa zbliża się do Wrocławia. Jak informowała nas jeszcze przedwczoraj dyrektorka hotelu w centrum miasta: "Ciężki to czas dla mojego miasta, mój hotel też jest zagrożony, jeśli woda wejdzie do miasta, mam już przygotowane worki z piaskiem i zapas wody, niestety na poziomie -1 mam całe spa, serwerownię i zaplecze socjalne. Trzymajcie kciuki!!".
Dodaj komentarz