Raport eko – czyli co i jakie?

Eko, CSR, ESG, sustainability, CFRD itd. Pojęcie ekologiczności zaczyna być kluczowe w strategiach rozwoju firm, będąc podstawą – do tego najbardziej zrozumiałą w pojęciu ESG – wszelkich aspektów ich działań. Efekt cieplarniany, katastrofa klimatyczna, CO2 itd. To pojęcia, które budzą grozę, i też działania w tym zakresie są najbardziej eksponowane.

Wbranży hotelarskiej przejawia się to tym, że hotele podejmują się działań zmierzających do ograniczenia śladu węglowego, a dostawcy dla nich prześcigają się w oferowaniu najbardziej ekologicznych produktów w swojej palecie. Tylko co to właściwie jest ta ekologiczność?

Na czym polega ekologiczny charakter profesjonalnych środków czystości czy wykładzin?

Czy chodzi tylko o ich skład, czy o coś więcej?

A jeśli o skład, to czym się powinien charakteryzować?

Czy może są (lub będą) jakieś zewnętrzne wymogi (np. prawne) w zakresie stosowania tego typu środków w obiektach komercyjnych (HoReCa)?

A z drugiej strony, czy wiąże się to z jakimiś innymi wymogami ich stosowania w codziennym użytkowaniu i czy ma to wpływ na procedury czystości, a pracownicy wykorzystujący te środki powinni mieć przeszkolenie w ich stosowaniu inne niż przy tradycyjnych?

I czy w ogóle klienci ze swojej strony są zainteresowani pytaniem o ten rodzaj środków?

A jeśli tak, to na co wówczas szczególnie zwracają uwagę?

Czy nie pojawiają się obawy o ich mniejszą skuteczność w porównaniu z tradycyjnymi?

A tym bardziej o cenę?

Uchodzą za droższe, więc owa ekologiczność ma wpływ na cenę?

O ile różni się ona od ceny tradycyjnych środków i produktów?

Generalnie to bardziej klienci oczekują tego typu środków czy bardziej producenci muszą ich do tego przekonywać?

A swoją drogą czy w obecnych czasach rozwiązania eko nie są już standardem w branży?

Podsumowując: co hotelarze i restauratorzy powinni wiedzieć o ekologicznych środkach czystości i wykładzinach, aby rozwiać swoje wątpliwości co do potrzeby ich stosowania, zasad, skuteczności i ceny. I na jakim etapie jest branża HoReCa w zakresie świadomości co do tych kwestii – o to zapytaliśmy czołowych dostawców profesjonalnych środków i rozwiązań czystości oraz wykładzin obiektowych.


Będziemy najbardziej ekologiczną siecią hotelową w Polsce

JAN WRÓBLEWSKI , Zdrojowa Hotels & Invest

Sprawa zawsze sprowadza się do budowy przewagi konkurencyjnej. Na początku były to dobre lokalizacje, atrakcyjny design, wysoki standard, urozmaicona kuchnia i super widoki. Na morze i na góry. Teraz to już przestaje być przewagą. Nową będzie, a właściwie już jest, ekologia. Wszyscy myślą, że to oczywiste. Pytanie, jak to zrobić w praktyce. Tak, aby nie wyszedł greenwashing czy tylko zielony marketing. Będziemy najbardziej ekologiczną siecią hotelową w Polsce, już właściwie jesteśmy, i będziemy mieli przewagę też nad zagranicznymi konkurentami. Byłem w zeszłym roku na konferencji hotelarskiej w Kopenhadze i jak opowiadałem o tym, co robimy i co planujemy, to wszyscy byli pod wrażeniem. Zarówno międzynarodowe sieci, jak i fundusze branżowe. Będziemy mieli własne zielone źródła i nie mam tu na myśli paneli fotowoltaicznych na dachu, bo to w małym zakresie zaspokaja potrzeby hotelu. To są intensywnie użytkowane, żyjące 24 godziny na dobę obiekty. Dlatego zużywamy tyle prądu, co mała miejscowość i musimy mieć własną elektrownię. Nie kupujemy zielonych certyfikatów, bo to nie zmienia miksu energetycznego i nie tworzy nowych zielonych mocy. Dlatego sami inwestujemy we własne źródło prądu, chociaż to rynek przeregulowany, niskomarżowy i narażony na nadpodaż. Nasz obecny pomysł polega więc na tym, aby tworząc tę nową przewagę marketingową, robić też coś, że powiem górnolotnie, „dobrego dla świata”, również lokalnego. Zmieniamy całą naszą działalność. Zbadaliśmy ją na każdym etapie, analizując, gdzie można coś poprawić, ale tak, aby nie zmniejszać komfortu dla klienta. Budynki powinny więc być pasywne, wykorzystujemy też pompy ciepła, windy z odzyskiem energii oraz zaawansowane systemy sterowania wentylacją i natężeniem oświetlenia. Do tego ograniczamy zużycie wody w kranach, wykorzystujemy tzw. wodę szarą, odzyskujemy wodę i ciepło w różnych systemach. Byliśmy pierwszą siecią hotelową z ładowarkami do samochodów elektrycznych, zmieniamy flotę pojazdów na elektryczne. Wykorzystujemy ekologiczne detergenty i materiały drukowane, biodegradowalne jednorazówki. Tych elementów jest mnóstwo. Kupiliśmy nawet pierwszy sprzęt do siłowni z odzyskiem energii. Wiem, że nie jest jej na tyle dużo, aby coś konkretnego zasilić, ale to element promocji takiego stylu życia.


Oszczędności nie tylko środowiskowe, ale i ekonomiczne
ANETA KRUPA, Ecolab

Na kwestię ekologicznego charakteru profesjonalnych środków czystości trzeba patrzeć zdecydowanie szerzej, aniżeli poprzez pryzmat samego składu. Zrównoważony powinien być cały proces życia produktu, od jego produkcji, poprzez transport i przechowywanie, aż po sposób użytkowania i utylizacji. Pamiętajmy bowiem, że w przypadku branży HoReCa znaczna część śladu węglowego pochodzi właśnie z łańcucha dostaw. Ważna jest więc współpraca z partnerami, którzy działają w sposób transparentny i oparty na danych. Co to oznacza w praktyce?

Dobrym przykładem jest nasza nowa linia zrównoważonych środków do czyszczenia powierzchni, podłóg i pomieszczeń sanitarnych – MAXX Plus, która zaprojektowana została zgodnie z założeniami gospodarki obiegu zamkniętego. Produkty dostarczane są w formie wydajnych koncentratów, skutecznych przy stężeniu od 0,1 proc. i przeznaczonych do stosowania w butelkach dozujących wielokrotnego napełniania. Koncentraty zamykamy w lekkie, bo ważące zaledwie 32 g, kwadratowe butelki uzupełniające, w 100 proc. nadające się do recyklingu. Skoncentrowane formuły produktów w połączeniu z niewielką wagą i ergonomicznym kształtem opakowań pozwalają znacząco ograniczyć potrzebną przestrzeń magazynową i liczbę transportów.

Na jednej palecie mieści się bowiem o 34 proc. więcej produktów w porównaniu ze standardowymi opakowaniami o tej samej pojemności. Zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej zaprojektowane zostały również mobilne butelki dozujące, które przeznaczone są do ponownego napełniania koncentratem. Wyposażone zostały w specjalny adapter, zapewniający łatwe napełnianie bez strat produktu i eliminujący ryzyko kontaktu koncentratu ze skórą, a specjalny dozownik precyzyjnie odmierza potrzebną ilość środka. Przedsiębiorcy są dużo bardziej świadomi niż jeszcze kilka lat temu Obserwujemy widoczny wzrost zainteresowania rozwiązaniami pozwalającymi ograniczyć wpływ działalności biznesowej na środowisko. Zauważamy też, że przedsiębiorcy są dużo bardziej świadomi niż jeszcze kilka lat temu. Nie tylko duże korporacje, ale również średnie i małe firmy chcą prowadzić biznes w sposób bardziej zrównoważony i współpracować z odpowiedzialnymi i zaangażowanymi społecznie dostawcami środków czystości.

W Ecolab podejście do zrównoważonego rozwoju opiera się na wspieraniu klientów w realizacji celów środowiskowych, ekonomicznych i społecznych. Zapewniamy rozwiązania bazujące na nauce i licznych badaniach laboratoryjnych, prowadzonych po to, aby wytwarzać niezawodne środki do mycia i dezynfekcji, bezpieczne dla ludzi i planety. Oferujemy wsparcie profesjonalnych konsultantów oraz technologię zapewniającą pełną kontrolę nad danymi eksploatacyjnymi i pozwalającą na redukcję zużycia wody oraz energii. Dzięki raportom, analizom i kalkulacjom eROI pomagamy firmom mierzyć oszczędności środowiskowe, co jest niezbędne przy składaniu sprawozdań ESG. Klienci zdążyli się już przekonać, że profesjonalne ekologiczne środki czystości mogą być tak samo skuteczne jak tradycyjne, a przy tym przynosić realne oszczędności nie tylko środowiskowe, ale i ekonomiczne. Zwracają też uwagę na to, czy produkty oznaczone są wiarygodnymi europejskimi certyfikatami środowiskowymi, takimi jak EU Ecolabel czy Nordic SWAN. Dzięki temu mogą mieć pewność, że ich formuły są przyjazne dla planety, a proces produkcji odbywa się w sposób zrównoważony.

Czasy, gdy klient biznesowy „obawiał się” ekologicznych środków czystości, już dawno minęły

Zapotrzebowanie na produkty z certyfikatem ekologicznym rośnie na całym świecie, we wszystkich sektorach gospodarki. Świetnie sprzedaje się chociażby nasza linia Clean. To kilkanaście produktów z unijnymi certyfikatami ekologicznymi – od środków do mycia naczyń, przez preparaty czyszczące do łazienek, aż po środki piorące. Oczywiście ciągła presja cenowa powoduje, że na rynku coraz bardziej liczą się innowacyjne rozwiązania, przynoszące wymierne oszczędności nie tylko dla środowiska, ale i portfela. Model biznesowy Ecolab opiera się na dostarczaniu klientom właśnie takich kompleksowych rozwiązań. Nie ograniczamy się do sprzedaży profesjonalnych środków czystości. Wraz z nimi udostępniamy nasze know-how, pełną obsługę serwisową i technologię pozwalającą w znacznym stopniu ograniczyć zużycie nie tylko produktów i odpadów opakowaniowych, ale też wody, energii czy liczby transportów niezbędnych do ich dostarczenia.

Mocno stawiamy również na szkolenia personelu sprzątającego, uczymy procesów i procedur postępowania, które zwiększają wydajność i efektywność pracy. Nie możemy zapominać, że koszty zatrudnienia stanowią aż 85 proc. kosztów utrzymania czystości w obiektach, a koszt profesjonalnych środków czystości i systemów to zaledwie 2 proc. Patrząc z tej perspektywy, ekologiczne środki czystości wcale nie muszą być droższe od tradycyjnych i przy odrobinie dobrych chęci możemy mieć sytuację win-win, w której zyskuje zarówno budżet klienta, jak i środowisko. W obliczu kryzysu klimatycznego wzrosła świadomość ekologiczna nie tylko biznesu, ale całego społeczeństwa. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej 82 proc. Europejczyków jest gotowych na zmianę przynajmniej niektórych swoich nawyków dotyczących podróży i turystyki na bardziej zrównoważone. Klienci świadomie wybierają więc obiekty noclegowe i restauracje, które starają się ograniczyć wpływ działalności na środowisko.


Stale rośnie zainteresowanie produktami z biomateriałów
WOJCIECH NIZIO , Tork

Obserwujemy globalną transformację, która zmierza do zmniejszenia negatywnego wpływu działalności biznesowej na środowisko i klimat. Dążenie do zrównoważonego zarządzania restauracjami i hotelami stało się normą – to już trwały trend w branży. Zwiększa się świadomość ekologiczna klientów i coraz częściej determinuje ona ich podejście do biznesu. W obiektach wdraża się praktyki zero waste. Jest to widoczne w zamówieniach, które otrzymujemy. W obszarze czyściw stale rośnie zainteresowanie produktami z biomateriałów. Korzystanie z włókien pochodzenia roślinnego, a nie powstałych z wykorzystaniem paliw kopalnych, w dłuższej perspektywie pomaga ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Nie bez znaczenia pozostaje tu fakt, że efektywność produktów z biomateriałów jest porównywalna z tradycyjnymi odpowiednikami. Wybierając proekologiczne profesjonalne środki czystości i artykuły higieniczne, należy uwzględnić kilka czynników. :

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *