-Sprawa zawsze sprowadza się do budowy przewagi konkurencyjnej - sukces Zdrojowej Hotels wyjaśnia w najnowszym wydaniu miesięcznika "Forbes" twórca tej sieci, Jan Wróblewski. -Na początku były to dobre lokalizacje, atrakcyjny design, wysoki standard, urozmaicona kuchnia i super widoki. Na morze i na góry. Teraz to już przestaje być przewagą. Nową będzie, a właściwie już jest, ekologia. Wszyscy myślą, że to oczywiste. Pytanie, jak to zrobić w praktyce. Tak, aby nie wyszedł greenwashing czy tylko zielony marketing.
-Będziemy najbardziej ekologiczną siecią hotelową w Polsce, już tak właściwie jesteśmy, i będziemy mieli przewagę też nad zagranicznymi konkurentami - deklaruje przedsiębiorca. Jak dodaje -Byłem w zeszłym roku na konferencji hotelarskiej w Kopenhadze i jak opowiadałem o tym, co robimy i co planujemy, to wszyscy byli pod wrażeniem. Zarówno międzynarodowe sieci, jak i fundusze branżowe.
Współtwórca Zdrojowej rozwija w jakich obszarach jego spółka zyska przewagę: - Będziemy mieli własne zielone źródła i nie mam tu na myśli paneli fotowoltaicznych na dachu, bo to w małym zakresie zaspokaja potrzeby hotelu. To są intensywnie użytkowane, żyjące 24 godziny na dobę obiekty. Stąd zużywamy tyle prądu co mała miejscowość i musimy mieć własną elektrownię. Nie kupujemy zielonych certyfikatów, bo to nie zmienia miksu energetycznego i nie tworzy nowych zielonych mocy. Dlatego sami inwestujemy we własne źródło prądu, chociaż to rynek przeregulowany, niskomarżowy i narażony na nadpodaż. Nasz obecny pomysł polega więc na tym, aby tworząc tę nową przewagę marketingową, robić też coś, że tak powiem górnolotnie, „dobrego dla świata”, również lokalnego.
Jak dodaje: -Zmieniamy całą naszą działalność. Zbadaliśmy ją na każdym etapie, analizując, gdzie można coś poprawić, ale tak, aby nie zmniejszać komfortu dla klienta. Budynki powinny więc być pasywne, wykorzystujemy też pompy ciepła, windy z odzyskiem energii oraz zaawansowane systemy sterowania wentylacją i natężeniem oświetlenia. Do tego ograniczamy zużycie wody w kranach, wykorzystujemy tzw. wodę szarą, odzyskujemy wodę i ciepło w różnych systemach. Byliśmy pierwszą siecią hotelową z ładowarkami do samochodów elektrycznych, zmieniamy flotę pojazdów na elektryczne. Wykorzystujemy ekologiczne detergenty i materiały drukowane, biodegradowalne jednorazówki. Tych elementów jest mnóstwo. Kupiliśmy nawet pierwszy sprzęt do siłowni z odzyskiem energii. Wiem, że nie jest jej na tyle dużo, aby coś konkretnego zasilić, ale to element promocji takiego stylu życia.
Dodaj komentarz