Hotele ekonomiczne działające pod markami sieciowymi to obecnie najlepiej rozwijająca się część biznesu hotelarskiego w Europie – wynika z raportu dwóch firm consultingowych: HVS z branży hotelarskiej i David Longman z branży budowlanej. Hotele z tego segmentu są atrakcyjnym produktem dla inwestorów, gdyż wymagają stosunkowo niewielkich nakładów kosztów, a zapewniają szybki zwrot z inwestycji (jeśli są profesjonalnie przygotowane).
Raport "Markowe hotele ekonomiczne w Europie" stanowi przegląd tego segmentu i zawiera wskazówki dla inwestorów i deweloperów co do wymagań dotyczących powierzchni, zasad projektowania i czynników kosztowych związanych z rozwojem tego typu obiektu.
MOŻLIWOŚCI SEGMENTU
Inwestorzy, właściciele i operatorzy hotelowi leczą jeszcze rany po ostatnim kryzysie ekonomicznym, ale szukają już odpowiedniej strategii pod kątem wyboru marki, produktu i lokalizacji dla swoich obiektów, aby być przygotowanym na nadchodzący okres wzrostów. Podczas gdy rozwój hoteli średniej i wyższej kategorii związany jest ze znacznym poziomem ryzyka spowodowanym długością i komplikacją całego procesu deweloperskiego, nowa generacja hoteli ekonomicznych oferuje skuteczny, szybki i efektywny kosztowo rozwój biznesu. Odświeżenie zainteresowania sektorem hoteli ekonomicznych jest spowodowane m.in. możliwościami modułowych metod budowy. Budowa hotelu metodą modułową redukuje całkowity czas przygotowania projektu, koszty pracy i nieprzewidzianych wydatków. Rozwój ultra-ekonomicznych marek takich jak Etap, Premier Classe czy F1, a w Polsce Comfort Express, z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi powierzchni i bez żadnych dodatkowych usług umożliwia deweloperom bardziej efektywne wykorzystanie budynków i działek pod kątem ich powierzchni całkowitej i rozplanowania. Co więcej, podczas gdy uzyskanie kredytu bankowego cały czas stanowi dla inwestorów hotelarskich duży problem, całkowity koszt inwestycji w markowy hotel ekonomiczny ze 100 pokojami zazwyczaj wynosi mniej niż 6 mln euro (bez kosztów działki), czyli 24 mln zł. Dlatego jest to inwestycja łatwiejsza w pozyskaniu finansowania, bo mniej ryzykowna dla banku, który udzielałby kredytu na jej część. A uzyskanie finansowania na jakikolwiek hotel wiąże się nadal z licznymi rygorystycznymi warunkami.
ZYSK NA KRYZYSIE
Jak wynika z badań HVS i doświadczeń konsultantów hotelarskich, sektor markowych hoteli ekonomicznych w Europie był bardziej odporny na kryzys kredytowy i załamanie ekonomiczne światowej gospodarki, doświadczając mniejszych spadków RevPAR niż sieciowe hotele średniej i wyższej kategorii. Szacuje się, że w przypadku hoteli 3-, 4- i 5-gwiazdkowych spadki RevPAR-u w najbardziej kryzysowym 2009 roku sięgnęły 15 – 20 proc. Było to spowodowane znaczącym zmniejszeniem liczby podróży zagranicznych i biznesowych, co zmusiło te hotele do wprowadzenia poważnych obniżek cen, aby utrzymać klientów korporacyjnych i konferencje (co i tak się często nie udało) oraz przyciągnąć, bardziej wrażliwy cenowo segment turystyczny, który choćby częściowo zastąpić miał utraconych klientów biznesowych. Z kolei, hotele ekonomiczne w Europie w tym samym roku doświadczyły spadków rzędu 5 – 10 proc. i odnotowały nawet wzrost liczby udzielonych noclegów, gdyż goście i biznesowi, i turystyczni rezygnowali z bardziej ekskluzywnych hoteli i przenosili się do tańszych. W rezultacie wszystkich tych czynników, większość międzynarodowych operatorów hotelowych zaczęła rozwijać, ulepszać i ponownie wprowadzać na rynek swoje marki ekonomiczne, aby być w stanie odpowiedzieć na rosnący popyt ze strony inwestorów i rynku. Dlatego to dobry moment, aby przyjrzeć się temu sektorowi w Europie i pokazać jaki zapewnia zwrot z inwestycji.
JANUSZ MITULSKI,PARTNER W FIRMIE DORADCZEJ HORWATH HTL
Hotele ekonomiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród inwestorów, gdyż jest to najmniej ryzykowny segment biznesu hotelowego, co było w idać na przykładzie ostatniego kryzysu finansowego w światowej gospodarce. Ich sukces opiera si ę przede wszystkim na oferowaniu coraz lepszego zakresu usług, przez co rośnie współc zynnik value for money dla gościa. Klimatyzacja i internet to obecnie już standard w tym segmencie, czego w Polsce często nie ma wiele hoteli 3-, a nawet i 4-gwiazdkowych. Dodatkowo zmiany, jakie wprowadz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
HALO HALO, redakcjo!!!!
Zapomnieliście o największym graczu. Ekspansyjna, supernowoczesna sieć hoteli CHABER;-)))))))))))))))))))
Do końca 2011 sieć planuje otworzyć hotele UWAGA w Łodzi, Białymstoku i Ciborzu. I kto wie gdzie jeszcze.
Otwarcie pierwszego zajęło im wprawdzie jakieś 15 lat, ale teraz będzie lepiej…
Chaber dziwnym zrządzeniem losu z dwu przemienił się w obiekt trzygwiazdkowy. A co z misją:)?