Port lotniczy w Baranowie przejmie ruch komercyjny z Okęcia w 2032 roku. Inwestycji, która obsłużyć ma 34 mln pasażerów rocznie, towarzyszyć będą m.in. połączenia drogowe i szybka kolej między miastami. Koszt całego projektu ma wynieść 131 mld zł, z tego 42,7 mld zł przypadnie na część lotniskową, ogłosił premier Donald Tusk.
- Już nawet nasi poprzednicy doszli do wniosku i taki projekt, w tym fragmencie, odziedziczyliśmy, że w Baranowie realna kwota pasażerów to jest 34 mln. I takie nowoczesne lotnisko na tę skalę zbudujemy. Będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie - zapowiedział premier Tusk.
Jak dodał, -W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie. Zamiast tego rząd chce uruchomić połączenia kolejowe wszystkich dużych polskich miast. "Koleje, które proponujemy to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów" - stwierdził szef rządu. Premier zapowiedział także, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.
Dalsze losy lotniska na Okęciu
Premier Donald Tusk odniósł się także do planów państwa związanych z obecnym portem lotniczym w Warszawie. -W momencie, kiedy Baranów powinien wypuszczać już pierwsze samoloty, czyli to jest - jak zakładamy - rok 2032, będzie się także rozstrzygała przyszłość Okęcia, lotniska im. Chopina. Przy założeniu, że w Baranowie będziemy mieli 34 mln pasażerów, funkcja lotniska warszawskiego na pewno ulegnie zmianie. W naszym planie - to jest bardzo ambitny zamiar, ale realistyczny, pracujemy nad tym od wielu tygodniu - jest, aby zapewnić Okęciu funkcję komunikacji przyszłości - powiedział.
Jak dodał, -Okęcie będzie nowoczesnym lotniskiem, które będzie działało na zasadach, które w tej chwili powstają. Transport lotniczy, szczególnie ten cywilno-osobowy, czeka prawdziwa rewolucja. Są już pierwsze miejsca na świecie gdzie m. in. bezzałogowe drony obsługują różne trasy i nie ulega wątpliwości, że w perspektywie kilku lat ta rewolucja się dokona także w Europie - dodał.
Tusk zapowiedział także, że warszawskie lotnisko zostanie poddane pilnym pracom modernizacyjnym. -Lotnisko na Okęciu jest wymarzonym miejscem do tego, żeby pełnić rolę takiego centrum najnowocześniejszej komunikacji lotniczej, XXI wieku. W związku z tym lotnisko na Okęciu zostanie pilne zmodernizowane (...)Przerwano prace modernizacyjne kilka lat temu, musimy jak najszybciej doprowadzić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu i temu poświęcimy te najbliższe tygodnie i miesiące - zapowiedział premier.
Przeniesienie ruchu komercyjnego do Baranowa z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie nastąpić ma w 2032 r.
Wsparcie dla lotnisk lokalnych
Jak zapowiedział premier, na wsparcie będą również mogły liczyć lotniska w innych częściach Polski. -Drugi element trójskoku w nowoczesną komunikację to idea 'blisko lotnisko'. Nie sądzę, aby ktoś z Krakowa, Katowic, Wrocławia, Szczecina marzył o tym, aby dojeżdżać do Baranowa, żeby móc gdzieś dolecieć. Naszym wielkim skarbem jest sieć nowoczesnych lotnisk regionalnych - powiedział Tusk.
-Tak, jak zaczęliśmy już naprawiać sytuację portu lotniczego w Szczecinie, tak będziemy dalej wspierać rozwój lotnisk regionalnych, tam gdzie będzie potrzebne wsparcie ze strony państwa, choć bardzo często jest tak, że te najlepsze lotniska regionalne świetnie sobie radzą. Będziemy w związku z tym nadal dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych - dodał.
Zaznaczył także, że rząd chce rozbudować i zmodernizować lotnisko w Modlinie. -Szybko rozbudujemy i zmodernizujemy Modlin i to będzie lotnisko dla popularnych, tanich linii lotniczych. Dokończymy inwestycje drogowe tak, aby połączenie między Modlinem a centrum Warszawy było jak najbardziej dogodne dla ruchu samochodowego. Połączymy również Dworzec Centralny z Lotniskiem w Modlinie linią kolejową.
Koszt inwestycji to 131 mld zł, przewidziano współfinansowanie prywatne
Jak zaznaczył zabierający głos podczas konferencji wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek, koszt całego projektu, bez kosztu samych pociągów, na dzisiaj to 131 mld zł, w tym 42,7 mld zł na inwestycje lotniskowe,
-Dzisiaj rozmawiamy o kwocie 131 mld zł do 2032 r., z czego inwestycje lotniskowe mają kosztować 42,7 mld zł, natomiast część kolejowa (...) to sam tzw. Y będzie kosztować ok. 80 mld zł - to jest koszt wybudowania linii kolejowej o długości 480 km z Warszawy przez Łódź do Poznania i do Wrocławia - wymienił Lasek, zaznaczając, że to mniej niż zakładali poprzednicy, a sama tzw. trasa Y ma być gotowa do połowy lat 30-tych.
Skarbowe papiery wartościowe mają być wyemitowane na 57 mld zł na cały projekt, wraz z ciągiem dróg publicznych, koleją dużych prędkości, ale bez kosztów pociągów.
-W tej chwili ciągle w planie finansowym przewidziano 8 mld zł dla inwestora prywatnego, ja nie przesądzam, jaki to będzie inwestor, rozmowy trwają (...), natomiast reszta środków to są oczywiście kredyty oraz środki unijne - podsumował finansowanie Lasek.
Dodaj komentarz