Z-Factor: wpływ dwóch długich weekendów na liczbę wydarzeń w maju 2024 vs. 2023   ANALIZY I RAPORTY

W maju 224 roku Wrocław, Warszawa, Kraków i Trójmiasto odnotowały zróżnicowane wyniki w liczbie spotkań biznesowych, w dużej mierze ze względu na wpływ dwóch długich weekendów. Analiza danych wskazuje, że podczas gdy niektóre miasta, jak Kraków i Trójmiasto, odnotowały wzrost liczby wydarzeń, inne, takie jak Wrocław i Warszawa, doświadczyły spadków. Znaczący wzrost nowych klientów i mniejsza liczba uczestników wskazują na wciąż zmieniające się preferencje organizatorów spotkań.

Wrocław zanotował spadek aktywności biznesowej w maju, z liczbą spotkań mniejszą o 9,12 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Liczba nowych klientów wzrosła o 7,66 proc. i zorganizowali oni 10,44 proc. wszystkich spotkań. Spadek liczby wydarzeń zorganizowanych przez top 10 klientów o 1,68 proc. (z 15,33 proc. do 13,65 proc.) podkreśla znaczenie nowych klientów dla całościowego wyniku. Średnia długość wydarzeń wzrosła o 33 proc., ale liczba uczestników zmalała o 52 proc.. Preferencje organizatorów przeniosły się na obiekty 5, które odnotowały wzrost o 15,04 proc., kosztem hoteli 4 (spadek o 14 proc.). Szczyt obłożenia tygodniowego przesunął się na wtorek (18 proc.) obłożenia z tendencją spadkową do czwartku (15 proc.). Większość wydarzeń trwała 1 dzień, ale ich liczba spadła o 6,5 proc., podczas gdy liczba 2-dniowych wydarzeń wzrosła o 21 proc.. Wydarzenia w centrum miasta dominują, stanowiąc 85 proc. wszystkich spotkań, podobnie jak w 2023 roku (87 proc.).

Warszawa, mimo statusu głównego ośrodka biznesowego, również odnotowała spadek liczby spotkań o 14,81 proc. w maju. Jest to wynikiem dużej różnicy w liczby wydarzeń zorganizowanych w pierwszym i ostatnim tygodniu miesiąca (długie weekendy). Nowi klienci zorganizowali 10,56 proc. wszystkich spotkań, co stanowi wzrost o 4,21 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Top 10 klientów zorganizowało 8,96 proc. wydarzeń, co jest nieznacznym wzrostem z 7,52 proc. w 2023 roku. Średnia długość wydarzeń wzrosła o 5 proc., ale liczba uczestników zmalała o 42,3 proc.. Obiekty 5* odnotowały marginalny wzrost o 0,02 proc., podczas gdy liczba wydarzeń zorganizowanych w obiektach 4* wzrosła o 2,5 proc.. Największe obłożenie miało miejsce we wtorek (28 proc.). Dominują wydarzenia jednodniowe, a liczba wydarzeń w centrum wzrosła o 27 proc., podczas gdy przy lotnisku spadła o 27 proc., a poza centrum o 13 proc.

CKF 13, Kraków

Kraków wyróżniał się na tle innych miast dużym wzrostem liczby spotkań, aż o 37,77 proc. w maju 2024 roku oraz wzrostem liczby nowych klientów o 3,6 proc., którzy zorganizowali 10,90 proc. wszystkich spotkań. Udział top 10 klientów spadł o 3,74 proc. (z 17,17 proc. na 13,70 proc.). Średnia długość spotkań wzrosła o 21 proc., a liczba uczestników o 32,6 proc.. Organizatorzy preferowali obiekty 5* (wzrost o 14,30 proc.) nad 4* (spadek o 10,90 proc.). Najpopularniejszym dniem tygodnia na organizację spotkań były wtorki, a wydarzenia jednodniowe dominowały. Centrum miasta było częściej wybierane przez organizatorów niż obiekty poza miastem.

Trójmiasto odnotowało nieznaczny wzrost liczby spotkań o 3,05 proc. oraz największą liczbę nowych klientów. Aż 25,19 proc. spotkań w maju 2024 roku zorganizowanych zostało przez nie widzianych wcześniej na tym rynku klientów. Udział top 10 klientów spadł o 1,98 proc. (z 16,79 proc. na 14,81 proc.). Średnia długość wydarzeń wzrosła o 14 proc., a liczba uczestników o 0,85 proc.. Organizatorzy preferowali obiekty 5* (wzrost o 29,8 proc.) w stosunku do 4* (spadek o 29,8 proc.). Szczyt obłożenia przypadł na wtorki i czwartki, a wydarzenia jednodniowe dominowały. Liczba wydarzeń w centrum wzrosła o 28 proc., a liczba uczestników o 9 proc..
– Jedna kluczowa obserwacja z danych za maj 2024: podczas gdy ogólna liczba wydarzeń rośnie, liczba uczestników wykazuje zróżnicowane wyniki w poszczególnych miastach. Te tendencje podkreślają znaczenie strategicznego planowania i analizy potencjału liczby uczestników przez hotele, zamiast polegania wyłącznie na liczbie wydarzeń jako miary sukcesu. Na razie te wyniki wskazują na potrzebę dalszej obserwacji i analizy w kolejnych miesiącach – komentuje Joanna Piech, odpowiedzialna w Z-Factor za rozwój biznesu/
Firma Z-Factor, obecna na rynku od 2015 r., specjalizuje się w dostarczaniu narzędzi analitycznych, które zwiększają sprzedaż i zyski hoteli oraz centrów konferencyjnych. Do chwili obecnej Z-Factor nawiązał współpracę z ponad 500 obiektami w 32 krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W Polsce, Z—Factor aktywnie analizuje dane w dużych i średnich miastach, a także, na rynku pozamiejskich resortów.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *