VII edycja Hotel Investment Trends – eksperci o największych wyzwaniach rynku inwestycji hotelarskich

Autor: Zbigniew Adamów-Bielkowicz

VII już edycja największego w Polsce i regionie CEE wydarzenia skoncentrowanego na inwestycjach w hotelarstwie, Forum HIT Hotel Investment Trends Poland & CEE, po raz kolejny zgromadziła w hotelu Renaissance Airport Warszawa kilkuset inwestorów, decydentów branży hotelarskiej, deweloperów, finansistów oraz dostawców najlepszych produktów i usług dla hotelarstwa. Tegoroczne forum wsparła rekordowa liczba ponad 40 partnerów – czołowych firm związanych z rynkiem inwestycji hotelowych, w tym największe sieci jak Accor, Marriott, IHG, Wyndham, B&B Hotels, Radidsson czy BWH Group. Parterem strategicznym wydarzenia był Polski Holding Hotelowy.

Forum HIT jest największą platformą w Polsce i regionie, skupiającą w jednym miejscu wszystkich najważniejszych uczestników zaangażowanych w rynek inwestycji hotelowych. Mają tu okazję do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk, rozmowy o bieżących problemach rynku i sposobach radzenia sobie z nimi oraz na budowanie sieci branżowych relacji.

– Hotel Investment Trends tradycyjnie już okazał się wyjątkową platformą biznesową łączącą inwestorów, top managerów, sieci hotelowe i czołowych dostawców rozwiązań dla hoteli. Ogromną satysfakcją jest dla nas fakt, że ponownie udało nam się zgromadzić w jednym miejscu również polityków i szefów organizacji kształtujących strategię turystyczną Polski, a także reprezentantów niemal wszystkich, bo 27 z 30, największych sieci i grup hotelarskich działających na naszym rynku – mówi Krzysztof Gonciarek, członek zarządu Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia, wydawca „Hotelarza”, organizatora wydarzenia. Ponad 450 uczestników forum, w tym ok. 350 stacjonarnych i 100 uczestniczących w wydarzeniu online, powitali Dorota Malinowska z firmy Pro Value, będącej patronem merytorycznym wydarzenia, i Rafał Szubstarski, redaktor naczelny miesięcznika „Hotelarz”.

– Gdy w 2017 r. organizowaliśmy pierwszą edycję Forum HIT, która wyrosła z naszej jesiennej ogólnotematycznej konferencji Hotel Trends, organizowanej od 2013 r., rynek inwestycji hotelarskich był stabilny i przewidywalny w swoim dynamicznym rozwoju. Od 2020 r. stał się niestabilny i nieprzewidywalny. 2024 mógłby wydawać się pierwszym stabilnym rokiem, w którym można już całkowicie zapomnieć o pandemii, sytuacja gospodarcza się ustabilizowała, a hotele już od dłuższego czasu notują na większości rynków lepsze wyniki i znacząco wyższe niż przed pandemią ceny, co pozwoliło w znacznym stopniu zniwelować wzrost kosztów – mówił Rafał Szubstarski.

– Ale o ile operacyjnie rynek rzeczywiście się już ustabilizował, o tyle pod względem inwestycyjnym stoi przed wieloma wyzwaniami związanymi z ich realizacją, oszacowaniem rentowności, pozyskaniem finansowania. I tym kwestiom poświęcone będą panele podczas naszego forum z udziałem najlepszych ekspertów z Polski i zagranicy związanych z rynkiem inwestycji hotelarskich.

Gościem specjalnym wydarzenia był sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys, który przedstawił priorytety strategiczne rządu w zakresie turystyki. Zapowiedział, że ministerstwo będzie podejmować energiczne działania kreujące markę turystyczną Polski, które mają przyciągnąć do Polski większą liczbę zagranicznych turystów, i zaprosił przedstawicieli hotelarstwa do aktywnego udziału w tworzeniu strategii dla sektora turystycznego. Inną zapowiedzią był rozwój sektora badań rynku turystycznego – planuje się, we współpracy z firmami telekomunikacyjnymi i obsługującymi płatności elektroniczne, stworzenie dostępnego publicznie systemu raportującego na bieżąco poziom ruchu turystycznego. Ponadto ministerstwo chce stworzyć kompleksowy system analityczny oparty m.in. na sztucznej inteligencji – ma on umożliwić kierowanie ruchem turystycznym oraz planowanie optymalnych strategii.

Uczestnicy dowiedzieli się także, że na ukończeniu są prace nad ustawą regulującą najem krótkoterminowy, który będzie musiał być rejestrowany, a ponadto trwają prace nad nowymi zasadami opłaty turystycznej, które umożliwić mają przeznaczenie większych środków na inwestycje w turystykę.

Jakub Klimczak, regional manager z firmy STR, przedstawił najświeższe wyniki operacyjne hoteli w Polsce oraz prognozy do końca roku na podstawie danych otrzymywanych z samych hoteli. Według analiz, pomimo niskiej dynamiki na początku roku, przewidywania do końca roku są optymistyczne na podstawie odnotowywanych na wszystkich badanych rynkach w Polsce w połowie maja wyższych poziomów dokonanych rezerwacji na przyszłość (on the books) na najbliższe trzy miesiące.

PANEL LIDERÓW

Część panelową forum otworzyła dyskusja liderów o wyzwaniach i perspektywach rynku inwestycji hotelowych oraz barierach ich rozwoju, moderowana przez Magsuda Rahmanova, head of hotel transactions CEE & SEE w Cushman & Wakefield, z udziałem Rafała Gierczaka, członka zarządu i head of asset management w Ghelamco. Frank Reul, vice president, development Northern Europe, Eastern Europe & Balkans sieci Accor, mówił o widocznym trendzie dostosowywania obiektów biurowych do funkcji hotelowych, choć jak podkreślał, nie każdy biurowiec nadaje się do tego typu zmian. Murat Yilmaz, market managing director CEE w Wyndham Hotels & Resorts, podkreślał duży potencjał polskiego rynku m.in. oparty na wzroście liczby zagranicznych gości, jednak i bariery w postaci skomplikowanych procedur administracyjnych, które utrudniają realizację inwestycji, przez co czas potrzebny do budowy hotelu w Polsce jest znacznie dłuższy niż w wielu innych krajach.

Zdaniem Jana Wróblewskiego, współwłaściciela Zdrojowej Invest & Hotels, Polska potrzebuje lepszej promocji i większej liczby długodystansowych połączeń lotniczych, gdyż np. na razie potencjał gości Bliskiego Wschodu wykorzystywany jest właściwie tylko w Krakowie i Małopolsce. Alla Shamova, head of real estate w ISWM Group, mówiła o różnicach w postrzeganiu ryzyka inwestycyjnego w związku z wojną za wschodnią granicą Polski przez inwestorów z Europy Zachodniej oraz inwestorów z Ukrainy.

Dlatego dla tych drugich Polska ma ogromny potencjał i widać ich coraz więcej na naszym rynku. Odniósł się do tego Rafał Gierczak, członek zarządu i head of asset management w Ghelamco, który potwierdził, że widoczne jest ograniczenie aktywności części zachodnich inwestorów i funduszy, ale w ich miejsce wchodzą gracze z innych kierunków jak Czechy, Słowacja czy Skandynawia, choć ich możliwości finansowe są mniejsze, więc sytuacja na rynku inwestycyjnym nie jest łatwa.

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *