Kolejna, siódma już edycja największego w Polsce i CEE wydarzenia skoncentrowanego na inwestycjach w hotelarstwie, forum Hotel Investment Trends Poland&CEE (HIT), po raz kolejny zgromadziła w jednym miejscu kilkuset decydentów branży hotelarskiej ze świata biznesu i polityki. W Renaissance Warsaw Airport Hotel spotkali się właściciele i Top Managerowie reprezentujący 27 spośród 30 największych sieci i grup hotelarskich działających na polskim rynku. Ponadto forum wsparła także rekordowa liczba 41 partnerów towarzyszących - czołowych firm związanych z rynkiem hotelowym. Zwieńczeniem wydarzenia była wieczorna, networkingowa gala, podczas której wyłoniono Laureatów konkursu na "Hotelarskie Inwestycje Roku 2024".
-Hotel Investment Trends tradycyjnie już okazał się wyjątkową platformą biznesową łączącą inwestorów, Top Management, sieci hotelowe i czołowych dostawców rozwiązań i usług dla hoteli. Ogromną satysfakcją jest dla nas fakt, że ponownie udało nam się zgromadzić w jednym miejscu polityków i szefów organizacji kształtujących strategię turystyczną Polski, a także reprezentantów niemal wszystkich największych sieci i grup hotelarskich działających na naszym rynku, a wśród nich czołowych panelistów z całej Europy. Sukces ten nie byłby możliwy bez wsparcia naszych Partnerów – komentuje Krzysztof Gonciarek, członek zarządu Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia, wydawca „Hotelarza” i organizator wydarzenia.
Ponad 450 Gości, uczestników i Partnerów Forum (w tym ponad 350 stacjonarnie i 100 uczestniczących w wydarzeniu online), powitali Dorota Malinowska, partner w firmie ProValue i Rafał Szubstarski, redaktor naczelny miesięcznika „Hotelarz”. Prowadzący wprowadzili zgromadzonych w agendę wydarzenia oraz zaprosili na jesienne wydarzenie - Forum Hotel Trends Poland, które odbędzie się w tym roku 21 października w hotelu Regent, a Polski Holding Hotelowy będzie jego Partnerem Strategicznym.
Następnie Jakub Klimczak, Regional Manager z firmy STR, omówił prezentację dotyczącą rozwoju bazy hotelowej i wyników operacyjnych hoteli w Polsce, na tle CEE. Według analiz, pomimo niskiej dynamiki początku roku, przewidywania dla Europy na ten i przyszły rok są optymistyczne, a jednymi z pozytywnych trendów jest powrót gości biznesowych oraz rosnący poziom rezerwacji na następne miesiące. Ponadto turyści znów chętnie podróżują dalej od domu, w efekcie czego spadają ceny w miejscach, które były preferowane jako cel krótkich wyjazdów, a rosną w destynacjach typowo turystycznych.
Po Jakubie Klimczaku, jako Gość Specjalny wystąpił Piotr Borys, Minister reprezentujący Ministerstwo Sportu i Turystyki, który podkreślił, że priorytetami są: stworzenie strategii, jej realizacja oraz dopływ środków. W tym celu ministerstwo będzie podejmować energiczne działania kreujące markę turystyczną Polski i m.in. mające przyciągnąć do Polski większą liczbę zagranicznych turystów. Zaprosił przedstawicieli hotelarstwa do aktywnego udziału w tworzeniu strategii dla sektora turystycznego, obejmującej horyzont czasowy do roku 2036, a także do współpracy, mającej na celu skuteczniejsze ściąganie zagranicznych turystów, szczególnie z krajów arabskich. Inną zapowiedzią, jaką wygłosił minister Piotr Borys, jest rozwinięcie sektora badań rynku turystycznego – planuje się, we współpracy z telekomami, firmami obsługującymi płatności elektroniczne, stworzenie dostępnego publicznie systemu raportującego na bieżąco stan ruchu turystycznego. Ponadto ministerstwo chce stworzyć kompleksowy system analityczny oparty między innymi na sztucznej inteligencji – ma on umożliwić kierowanie ruchem turystycznym, oraz planowanie optymalnych strategii. Uczestnicy dowiedzieli się także, że na ukończeniu są prace nad ustawą regulującą najem krótkoterminowy, który między innymi będzie musiał być rejestrowany oraz trwają również prace nad opłatą turystyczną, dzięki której będą większe możliwości inwestowania w turystykę.
Po wystąpieniu przedstawiciela rządu rozpoczęła się część obejmująca pięć merytorycznych dyskusji zaproszonych ekspertów – przedstawicieli czołowych sieci hotelowych, inwestorów prywatnych i instytucjonalnych, kadry zarządzającej hoteli, a także funduszy, firm deweloperskich oraz banków.
-Chcieliśmy, aby program merytoryczny tegorocznego Forum był maksymalnie kompleksowy, obejmujący zagadnienia związane z finansowaniem, potencjałem, ale też optymalizacją samego procesu planowania i budowy hoteli. Opinie uczestników, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, dowodzą, że udało nam się ten cel w pełni zrealizować – dodaje Rafał Szubstarski, redaktor naczelny „Hotelarza”.
W panelu liderów „Spójrzmy w przyszłość: jak poprawić rynek inwestycji hotelowych w Polsce? Kluczowe szanse i bariery rozwoju”. W dyskusji, moderowanym przez Magsuda Rahmanova, Head of Hotel Transactions CEE & SEE, Czechia, Cushman & Wakefield, udział wzięli: Rafał Gierczak, Head of Asset Management, Board Member, Ghelamco; Frank Reul, Vice President, Development Northern Europe, Eastern Europe & Balkans, Accor; Alla Shamova, Head of Real Estate, ISWM Group; Jan Wróblewski, współwłaściciel Zdrojowa Invest & Hotels; oraz Murat Yilmaz, Market Managing Director CEE, Wyndham Hotels & Resorts.
Liderzy branży hotelowej rozmawiali o rozwoju rynku inwestycji hotelowych w Polsce, a także o tym, jak nasz kraj wypada na tle innych państw Europy Środkowej. Debatowano o największych ryzykach i szansach rozwoju sektora, w tym o inwestycjach, które mają na celu dostosowanie i wykorzystanie niektórych obiektów biurowych do pełnienia funkcji hotelowej. Podkreślano kwestię tego, że mamy duży potencjał rozwoju i perspektywy wzrostu liczby zagranicznych klientów, jednakże skomplikowanie przepisów nie pomagają w realizacji inwestycji, a czas potrzebny do budowy hotelu w Polsce jest znacznie dłuższy niż w wielu innych krajach. Zdaniem panelistów problemem są także procedury administracyjne, rentowność oraz ceny działek, które mogłyby być przeznaczone pod inwestycje hotelowe. Zwrócono uwagę także na to, że Polska potrzebuje lepszej promocji oraz połączeń lotniczych, szczególnie jeśli chcemy przyciągnąć gości z Bliskiego Wschodu.
Po przerwie kontynuowano rozmowy eksperckie podczas dyskusji Top-Managerów polskich grup hotelowych i przedstawicieli banków, dotyczącej nowych projektów hotelowych. Dorotę Malinowska, partner firmy ProValue, zaprosiła do rozmowy: Radosława Altheima, dyrektora generalnego Q Hotels; Izabelę Kuszner, dyrektora w Bank Pekao, ACCA; Paulinę Mazurkiewicz-Kurek, dyrektora Pionu Finansowego w Polskim Holdingu Hotelowym; Bratosławę Mordzińską, dyrektora ds. Finansowania Strukturyzowanego w Santander Bank Polska; Łukasza Płoszyńskiego, wiceprezesa zarządu Focus Hotels, a także Przemysława Wieczorka, MRICS, prezesa zarządu Puro Hotel Development.
Tytułem wprowadzenia do dyskusji sytuację na temat finansowania inwestycji hotelowych zreferował Jacek Kozioł, partner w firmie ProValue. Z przedstawionych danych wynika, że w roku 2023, najniższy od 2010 roku, wolumen inwestycji hotelowych jest efektem niepewnej sytuacji geopolitycznej i pamięci o okresie pandemii. Optymistyczne jest to, że banki nie tylko dbają o dywersyfikacje ryzyka, lecz powoli wracają do rozmów o finansowaniu inwestycji hotelowych, preferując jednak inwestorów doświadczonych w branży. Tę preferencję podkreślili następnie przedstawiciele banków biorący udział w panelu. Zdaniem dużej części branży kwestia trudnego do uzyskania i drogiego finansowania bankowego jest dziś główną przeszkodą w rozwoju branży hotelarskiej. Banki wciąż z dużą niepewnością podchodzą do finansowania tego sektora, a wiele zapowiadanych wcześniej nowych projektów hotelowych czeka w blokach startowych, gotowych ruszyć zaraz po jego otrzymaniu.
Jeśli inwestor pokona już problem z finansowaniem, to które regiony i miasta Polski są najbardziej perspektywiczne w zakresie nowych inwestycji hotelowych – o tym dyskutowaliśmy z naszymi ekspertami w ramach kolejnego panelu tegorocznego Forum HIT. W panelu moderowanym przez Dorotę Malinowską udział wzięli: Jakub Bilik, prezes zarządu B&B HOTELS Polska; Jeroen van Gils, Development Director Europe, BWH Hotels; Gilles Granger, Senior Vice President Business Development EMEA w D-EDGE Hospitality Solutions; Miguel Martins, dyrektor ds. rozwoju w Europie Północnej, IHG; Aleksandra Matuszewska, dyrektor Pionu Rozwoju w Polskim Holdingu Hotelowym i Janusz Mitulski, starszy dyrektor ds. Rozwoju Sieci na Europę Środkowo – Wschodnią w Marriott International.
Przed dyskusją Jacek Kozioł z firmy ProValue przedstawił dane dotyczące struktury polskiego rynku hotelowego, z których wynika, że w Polsce działa 2901 hoteli, które oferują 151 700 pokoi - 412 z nich działa pod międzynarodową lub krajową marką hotelową. Oznacza to, że udział hoteli sieciowych wynosi w Polsce 38,9 proc. i zbliża się do średniej unijnej, która wynosi 41 proc. Największą siecią w Polsce (według liczby pokoi) jest Accor.
Uczestnicy dyskusji przedstawiali zamknięte w minionym okresie oraz planowane inwestycje swoich sieci, zwracając uwagę na czynniki, które decydowały o powstaniu projektu w danym miejscu i koncepcji. Ważnym elementem panelu były oświadczenia dwóch sieci hotelowych o nowych inwestycjach. Jakub Bilik z B&B HOTELE ogłosił nowe obiekty w Kaliszu oraz Lesznie, gdzie aktualnie inwestor dostosowuje obiekty biurowe do pełnienia funkcji hotelowej i potrzeb sieci oraz plany odnośnie do drugiego hotelu we Wrocławiu w topowej lokalizacji, a także nową formułę współpracy z partnerami, jaką jest Mandate Management.
Miguel Martins, dyrektor ds. rozwoju sieci IHG w Europie Północnej natomiast ogłosił, że sieć IHG zawarła umowę franczyzową z Mogotel Hotel Group na otwarcie w węgierskiej stolicy hotelu pod marką Staybridge Suites Budapest – Parkside. Rozmówcy Doroty Malinowskiej zapytani o to, czy polski rynek dojrzał do rozwoju hoteli luksusowych przedstawiali doświadczenia swoich marek hotelowych, zwracając uwagę na lokalizację, standard obiektu, ale także usługi klasy premium. Według nich obsługa i serwis indywidualny oraz RevPar odgrywają kluczową rolę w przejściu do luksusu, a na taki decyduje się całkiem wiele sieci.
W kolejnej dyskusji panelowej - Buduj z głową: Optymalizacja kosztów inwestycji hotelowej - udział wzięli: Ewa Chodakowska, pionierka branży fitness w Polsce, promotorka zdrowego stylu życia, trenerka; Magdalena Fedorowicz-Boule, architekt, prezes i dyrektor kreatywny w Tremend, Maciej Kuczyński, wiceprezes firmy Basen System, Wojciech Lis, wspólnik, dyrektor ds. Realizacji Inwestycji Hotelowych w Hotel Inwest Development; Agata Łapuchowska, architektka i współwłaścicielka AKA Studio; Jędrzej Oberkiewicz, członek zarządu G2J Consulting; oraz Paweł Zaworski, Senior Business Development Manager w Samsung Electronics. Rozmowę moderował Wojciech Witek, współzałożyciel Iliard Architecture&Interior Design.
Zaproszeni profesjonaliści stwierdzili, że budowa i modernizacja hoteli to obecnie coraz droższe przedsięwzięcia wymagające optymalizacji tych procesów oraz oczywiście kosztów, ale też inwestycji w rozwiązania, które z jednej strony dadzą przewagę konkurencyjną, a z drugiej będą atrakcyjne także za 10 czy 15 lat. Paneliści zostali także zapytani o kluczowe błędy, których powinni wystrzegać się inwestorzy, jakie są trendy w projektowaniu nowoczesnych hoteli, a także na jakie rozwiązania warto postawić, aby przyciągnąć nimi gości do naszego hotelu. Uczestnicy panelu doszli do wniosku, że zaprojektowanie i zrealizowanie czegoś wyróżniającego nie znaczy, że musi to być to bardzo drogie, a dobre zaprojektowanie rozwiązań – w tym funkcji systemów i instalacji - powoduje oszczędności w eksploatacji obiektu.
W ostatniej dyskusji panelowej tegorocznego Forum HIT udział wzięli: Paweł Komar, przewodniczący rady nadzorczej Vortune Equity Group; Artur Kozieja, inwestor, prezes spółki Europlan; Elżbieta Lendo, prezes zarządu Lendo Hotels Group i Polskie Hotele Niezależne; Piotr Puchała, prezes Grupy Prestige, inwestor Bel Mare & Aqua Resort w Międzyzdrojach; a także Paweł Ryszkiewicz, prezes zarządu Belmonte.
Jacek Kozioł z firmy ProValue w otwierającej panel prezentacji odniósł się do obrazu polskiego rynku hotelowego i wskazał, że w Polsce dominują hotele trzygwiazdkowe i hotele miejskie. Ostatnimi laty ubywało hoteli ekonomicznych, ponieważ więcej ich dostosowywano do standardów trzygwiazdkowych niż budowano nowych. Najwięcej hoteli funkcjonuje w województwie Małopolski, Mazowieckim, Dolnośląskim i Pomorskim. Następnie moderator, redaktor naczelny „Hotelarza” Rafał Szubstarski, zapytał zaproszonych inwestorów, dlaczego zdecydowali się zainwestować w ten segment rynku, co było dla nich największym zaskoczeniem i czy są zadowoleni z wyników generowanych przez ich obiekty. Uczestnicy dyskusji opowiedzieli o swoich początkach w branży, a także kolejnych doświadczeniach, przy czym okazało się, że część uczestników swoje decyzje wejścia do branży opierała na kontynuacji rodzinnych biznesów, a pozostali wykorzystali swoje doświadczenia z pracy w bankowości czy funduszach bądź inwestycjach mieszkaniowych wchodząc w projekty, które w ich ocenie miały duże perspektywy wzrostu.
Kulminacyjną częścią Forum był finał konkursu Hotelarskie Inwestycje Roku 2024 – w trakcie networkingowej, wieczornej Gali ogłoszono laureatów i finalistów w kategoriach: Hotelarska Inwestycja Roku wg Czytelników „Hotelarza”, Interior Studio Design, Biuro Architektoniczne Roku, Hotelarski Inwestor Roku oraz Hotelarska Inwestycja Roku.
Organizatorem wydarzenia jest wydawca magazynu "Hotelarz", spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia, patronem merytorycznym natomiast firma doradcza Pro Value. Partnerem strategicznym tegorocznej edycji został Polski Holding Hotelowy, a partnerami platynowymi: Basen System, firma Mextra oraz grupa Zdrojowa Invest & Hotels.
Pod tym linkiem znaleźć można obszerną fotogalerię z wydarzenia.
Dodaj komentarz