HIT 2024: Buduj z głową. Optymalizacja kosztów inwestycji hotelowej   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Budowa i modernizacja hoteli to obecnie coraz droższe przedsięwzięcia. Dlatego tak ważne jest, żeby optymalizować ten proces, ale także inwestować w rozwiązania, które z jednej strony dadzą przewagę konkurencyjną, a z drugiej będą atrakcyjne także za 10 czy 15 lat – o tym dyskutowaliśmy z naszymi eskpertami w panelu moderowanym przez Wojciecha Witka, współzałożyciela Iliard Architecture&Interior Design z naszymi ekspertami.


Panelistów zapytaliśmy także jakich kluczowych błędów powinni wystrzegać się inwestorzy, jakie są trendy w projektowaniu nowoczesnych hoteli, a także na jakie rozwiązania warto postawić, aby przyciągnąć nimi gości do naszego hotelu?

W dyskusji udział wzięli: Ewa Chodakowska, Pionierka branży fitness w Polsce, promotorka zdrowego stylu życia, trenerka; Magdalena Fedorowicz-Boule, Architekt, Prezes, Dyrektor Kreatywny, Tremend, Maciej Kuczyński, Wiceprezes, Basen System, Wojciech Lis, Wspólnik, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji Hotelowych, Hotel Inwest Development; Agata Łapuchowska, Architektka, Współwłaścicielka, AKA Studio; Jędrzej Oberkiewicz, Członek Zarządu, G2J Consulting; oraz Paweł Zaworski, Senior Business Development Manager, Samsung Electronics.

Na początku Jędrzej Oberkiewicz, Członek Zarządu, G2J Consulting, odpowiedział na pytanie czy i jak wzrosły koszty inwestycji hotelowych. Z danych GUS wynika, że wzrost ten wyniósł 7 proc., jednak jak podkreślił ekspert nie wszystkie koszty wzrosły równomiernie, a niektóre elementy wręcz staniały. Jednak zdaniem Jędrzeja Oberkiewicza zdecydowanie wzrósł koszt pracy, który przekłada się na wzrost kosztów budowy.

Wojciech Lis, Wspólnik, Dyrektor ds. Realizacji Inwestycji Hotelowych, Hotel Inwest Development zauważył, że w związku z tym, że koszty będą nadal rosły należy szukać optymalizacji, a duże możliwości drzemią w aranżacji wnętrz podczas których popełnianych jest sporo błędów.

Magdalena Fedorowicz-Boule, Architekt, Prezes, Dyrektor Kreatywny, Tremend stwierdziła, ze trzeba zaprojektować coś niezwykłego, co nie znaczy, że musi to być bardzo drogie. Projektant powinien stworzyć pewną wartość dodaną do obiektu. Ponadto dobre zaprojektowanie funkcji powoduje oszczędności w eksploatacji obiektu. Ponadto pomimo potrzeby stworzenia efektu Wow, trzeba tak zaprojektować wnętrza, żeby były ponadczasowe i nie trzeba było ich regularnie przebudowywać.

Agata Łapuchowska, Architektka, Współwłaścicielka, AKA Studio podkreśliła konieczność dobrej komunikacji i doświadczenia jakie ma projektant w projektowaniu hoteli. Musi on wiedzieć jak hotel w danym segmencie będzie w przyszłości funkcjonował. Dlatego my pracujemy cały czas z budżetem, aby inwestor wiedział ile będą kosztować zaprezentowane mu wizualizację.

Pionierka branży fitness w Polsce Ewa Chodakowska podkreśliła, że 90% klientów wraca do hotelu, który jest dobrze wyposażony, nastawiony na wellbeing, w którym jest dobrze wyposażona siłownia, spa i jedzenie a la carte. Dzisiaj klient chce rozwiązań zdrowych, chce kontynuować swój styl życia. Musimy słuchać tego, w jakim kierunku zmierza świat. Tak naprawdę jeśli nie dysponujemy siłownią, gość może trenować w swoim pokoju. Jeżeli do ciężaru własnego ciała i maty dodamy lekki sprzęt, wyposażenie Technogym, piłki, hantle, kettle itp. to będzie to trening z prawdziwego zdarzenia nie tylko dla kobiet, ale też dla panów.

Maciej Kuczyński, Wiceprezes, Basen System podkreślił, że niezwykle ważne jest dobre zaprojektowanie instalacji, co wprawdzie kosztuje, ale później eksploatacja obiektu jest znacznie tańsza. Można zainstalować systemy odzyskiwania wody itd. Tak więc optymalizacja w tym przypadku oznacza wydanie pieniędzy na właściwe systemy, co zwróci si e na etapie eksploatacji. Odpowiednio projektując i dobierając technologie, można choćby w przypadku basenu uzyskać oszczędności operacyjne rzędu 40 proc. Źle zaprojektowany basen generuje w hotelu wiele problemów i niepotrzebnych kosztów.

Paweł Zaworski, Senior Business Development Manager, Samsung Electronics opowiadał jak nie widoczna na pierwszy rzut oka technologia daje realne oszczędności. W przypadku klimatyzacji jeśli będzie ona odpowiednio zarządzana i będzie dostosowywać się do sytuacji, da to bardzo duże oszczędności w zużywanej energii. Przedstawiciel Samsunga powiedział również, że obecnie do zarządzania takimi systemami zaprzęga się AI.

Magdalena Fedorowicz-Boule, Architekt, Prezes, Dyrektor Kreatywny, Tremend podsumowując stwierdziła, że jedną kwestią jest sam pomysł na hotel a drugą to biznesplan, który musi się spiąć. I dlatego trzeba do niego usiąść i przeanalizować np. ile jest przestrzeni, które nie zarabiają (np. korytarze). Powinno być ich jak najmniej. Przy czym należy to ustalić z inwestorem, tak żeby był zadowolony i żeby było to dobrej jakości.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *