Autor: Jacek Malaga
Prasa branżowa pełni dla środowiska hotelarzy rolę istotnego źródła informacji oraz ośrodka skupienia dla mocno rozproszonej i chyba jednak zdezintegrowanej (wobec pozostawania w konkurencyjnych relacjach) grupy zawodowej. Przy otwartym charakterze pozyskiwania pracowników oraz konieczności ustawicznego kształcenia i szkolenia hotelarskich kadr jej oferta umożliwia wykorzystywanie magazynów branżowych w wewnętrznych szkoleniach lub pracy z pracownikami.
Referując (patrz numery 3, 4 i 5) wyniki przeprowadzonego dla miesięcznika "Hotelarz" przez Ośrodek Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego sondażu wśród kadry kierowniczej 334 losowo dobranych obiektów hotelarskich, ograniczałem się - jak dotąd - do pokazywania zależności i związków formalnego wykształcenia z kwalifikacjami zawodowymi respondentów, a także ich opinii o wykształceniu i kwalifikacjach podlegającego im personelu. Uchwycone w trakcie analizy zebranych materiałów zależności i tendencje pokazują - mimo skromnej próby - niezbyt chyba odległy od rzeczywistości obraz środowiska.
Z jednej strony jest ono otwarte na dopływ do kadry kierowniczej (oraz kręgu właścicieli) osób bez wyższego lub licencjackiego wykształcenia, jak też formalnego (potwierdzonego stosownym dokumentem) zawodowego przygotowania. Z drugiej zaś - i to jest widoczne zwłaszcza w młodszym pokoleniu kierowników, dyrektorów oraz właścicieli - mamy do czynienia ze znaczącym przyrostem liczby wykształconych i wykwalifikowanych pracowników, którzy częściej trafiali do branży w następstwie celowego i świadomego wyboru.
Dodam od razu, że obie te drogi "wchodzenia w środowisko" traktuję jako równie uprawnione i wartościowe. Tym bardziej że jeśli nawet nie cała branża (o co skądinąd trudno, ale to już całkiem inna sprawa...), to zapewne właściciele konkretnych obiektów lub sieci hotelowych wypracowali i stosują wewnętrzne procedury ustawicznego szkolenia, które jest dziś naturalną i oczywistą metodą podnoszenia kwalifikacji personelu. I to niezależnie od tego, z jakim wykształceniem lub bagażem zawodowych doświadczeń ktoś trafił do hotelarstwa i na jak długo wiąże z nim przyszłość.
Ustawiczne uzupełnianie kwalifikacji hotelowego personelu - i to na wszystkich szczeblach - wymusza postęp techniczny (głównie informatyzacja procesu zarządzania hotelem), konieczność racjonalizacji kosztów (także osobowych) oraz coraz szersza paleta usług świadczonych przy okazji sprzedaży noclegów. Ale największa chyba presja wynika z rosnącej podaży hotelowych miejsc - czyli... konkurencji, która sprawia, że hotelowy personel musi opanować techniki i sposoby satysfakcj [...]
Referując (patrz numery 3, 4 i 5) wyniki przeprowadzonego dla miesięcznika "Hotelarz" przez Ośrodek Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego sondażu wśród kadry kierowniczej 334 losowo dobranych obiektów hotelarskich, ograniczałem się - jak dotąd - do pokazywania zależności i związków formalnego wykształcenia z kwalifikacjami zawodowymi respondentów, a także ich opinii o wykształceniu i kwalifikacjach podlegającego im personelu. Uchwycone w trakcie analizy zebranych materiałów zależności i tendencje pokazują - mimo skromnej próby - niezbyt chyba odległy od rzeczywistości obraz środowiska.
Z jednej strony jest ono otwarte na dopływ do kadry kierowniczej (oraz kręgu właścicieli) osób bez wyższego lub licencjackiego wykształcenia, jak też formalnego (potwierdzonego stosownym dokumentem) zawodowego przygotowania. Z drugiej zaś - i to jest widoczne zwłaszcza w młodszym pokoleniu kierowników, dyrektorów oraz właścicieli - mamy do czynienia ze znaczącym przyrostem liczby wykształconych i wykwalifikowanych pracowników, którzy częściej trafiali do branży w następstwie celowego i świadomego wyboru.
Dodam od razu, że obie te drogi "wchodzenia w środowisko" traktuję jako równie uprawnione i wartościowe. Tym bardziej że jeśli nawet nie cała branża (o co skądinąd trudno, ale to już całkiem inna sprawa...), to zapewne właściciele konkretnych obiektów lub sieci hotelowych wypracowali i stosują wewnętrzne procedury ustawicznego szkolenia, które jest dziś naturalną i oczywistą metodą podnoszenia kwalifikacji personelu. I to niezależnie od tego, z jakim wykształceniem lub bagażem zawodowych doświadczeń ktoś trafił do hotelarstwa i na jak długo wiąże z nim przyszłość.
Ustawiczne uzupełnianie kwalifikacji hotelowego personelu - i to na wszystkich szczeblach - wymusza postęp techniczny (głównie informatyzacja procesu zarządzania hotelem), konieczność racjonalizacji kosztów (także osobowych) oraz coraz szersza paleta usług świadczonych przy okazji sprzedaży noclegów. Ale największa chyba presja wynika z rosnącej podaży hotelowych miejsc - czyli... konkurencji, która sprawia, że hotelowy personel musi opanować techniki i sposoby satysfakcj [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz