Mimo, że unijne regulacje standaryzacją usługi w ramach Wspólnego Rynku w większości sektorów, różnorodność w systemie klasyfikacji hoteli wciąż przysparza konsumentom kłopotów. Często okazuje się, że standard hotelu wybrany w oparciu o potrzeby i możliwości finansowe konsumenta, nie spełnia jego oczekiwań. Najnowszy raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) dokonuje przeglądu systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w krajach UE oraz Islandii i Norwegii.
Najnowszy raport „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) jest wynikiem pierwszego wspólnego badania przeprowadzonego w tym zakresie przez Centra sieci ECC-Net. Publikacja zawiera opis 29 systemów klasyfikacji (w 27 krajach UE, Islandii i Norwegii) ze szczegółowymi informacjami na temat możliwych kategorii obiektów w danym kraju, udogodnień dla osób niepełnosprawnych oraz innymi użytecznymi wskazówkami. Zebrane informacje nie tylko pozwalają określić sytuację tego sektora na Wspólnym Rynku, ale mogą służyć edukacji i uświadamianiu konsumentów w tym zakresie.
Raport
Celem autorów raportu było przedstawienie istniejących systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w krajach UE, Islandii i Norwegii, wskazanie głównych różnic pomiędzy systemami oraz zanalizowanie problemów konsumenckich związanych ze standaryzacją hoteli.
Warto podkreślić, że z uwagi na różnice kulturowe, narodowe i inne, kraje na całym świecie używają różnych systemów oceny obiektów hotelarskich. Wśród możliwych kryteriów Światowa Organizacja Turystyki (World Tourism Organisation) wyróżnia m.in.: poziom komfortu, lokalizacja, ilość pokoi / miejsc, standard oferowanych usług i wyposażenia. Dla ujednolicenia kategoryzacji ocenie poddaje się: jakość usług, ogólny stan budynku, recepcja, wyposażenie, zakwaterowanie, toalety, część restauracyjna, minimum oferowanych usług, profesjonalizm personelu. Ponadto, w każdym kraju standaryzacja jest inaczej regulowana, tzn. może być ustalona odgórnie przez władze państwowe i odpowiednie przepisy lub przez organizacje branżowe. Powyższe aspekty zostały wzięte pod uwagę przez grupę projektową przy opracowaniu kwestionariusza. W celu zbadania systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w poszczególnych państwach członkowskich Centra Sieci ECC-Net udzielały odpowiedzi na 12 pytań.
Informacje dla konsumentów
Kategoryzacja pozostaje dla konsumentów najprostszym sposobem na skorzystanie z możliwości Wspólnego Rynku poprzez porównanie cen i usług w UE. Z uwagi na istniejące różnice w systemach klasyfikacji raport przedstawia opis systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach uporządkowany według następujących informacji: nazwa kraju; system klasyfikacji; władze lub organizacje odpowiedzialne za klasyfikację; kategorie (hotele, domy gościnne, etc.): klasy *, **, etc.; wyposażenie i udogodnienia (np. dla niepełnosprawnych); podstawowe kryteria klasyfikacji; przydatne informacje (np. obowiązkowe informacje przy check-in).
Takie zestawienie zostało przygotowane z myślą o konsumentach, którzy poznając zasady klasyfikacji w danym kraju UE będą mogli bardziej świadomie wybrać odpowiedni dla siebie standard hotelu.
Rekomendacje i wnioski autorów raportu
Autorzy raportu mają nadzieję, że badanie będzie krokiem do dalszej dyskusji nad inicjatywą stworzenia w pełni rozwiniętego, dogodnego i sharmonizowanego systemu klasyfikacji, który przyczyniłby się do lepszego przestrzegania praw konsumenta przez sektor hotelarskich. Najważniejsze wnioski:
- Zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy powinni być świadomi obecnych metod klasyfikacji hoteli w UE, a także różnic w systemach stosowanych w poszczególnych krajach.
- W pełni zintegrowany rynek wzmocniłby konkurencyjność i zwiększyłby możliwość wyboru, a tym samym wpłynął na obniżenie cen.
- Z uwagi na dużą różnorodność systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach, stworzenie jednorodnego europejskiego systemu może być niezwykle trudne.
Projekt i Sieć ECC-Net
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) została powołana w państwach należących do UE oraz w Norwegii i Islandii by szerzyć wiedzę o prawach konsumenckich na wspólnym rynku, pomagać konsumentom w dochodzeniu ich praw i organizować łatwy dostęp do procedur odszkodowawczych, zwłaszcza w sprawach transgranicznych.
Koordynatorem projektu raportu „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) było Europejskie Centrum Konsumenckie na Cyprze w pracach grupy roboczej wzięli udział przedstawiciele z Centrów w: Belgii, Bułgarii, Grecji, Łotwy, Polski, Rumunii i Hiszpanii. Partnerami badania były Cypryjska Organizacja Turystyczna (Cyprus Tourism Organization – C.T.O), Cypryjskie Stowarzyszenie Hotelarskie (Cyprus Hotelier Association), Stowarzyszenie Cypryjskich Przedsiębiorstw Turystycznych (Association of Cyprus Tourist Enterprises).
Raport Sieci ECC-Net: „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) w języku angielskim (sekcja Publikacja / Raporty i opracowania sieci ECK):
http://www.konsument.gov.pl/files/raporty/CLASS_OF_HOTEL_EST_W_EU.pdf
Najnowszy raport „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) jest wynikiem pierwszego wspólnego badania przeprowadzonego w tym zakresie przez Centra sieci ECC-Net. Publikacja zawiera opis 29 systemów klasyfikacji (w 27 krajach UE, Islandii i Norwegii) ze szczegółowymi informacjami na temat możliwych kategorii obiektów w danym kraju, udogodnień dla osób niepełnosprawnych oraz innymi użytecznymi wskazówkami. Zebrane informacje nie tylko pozwalają określić sytuację tego sektora na Wspólnym Rynku, ale mogą służyć edukacji i uświadamianiu konsumentów w tym zakresie.
Raport
Celem autorów raportu było przedstawienie istniejących systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w krajach UE, Islandii i Norwegii, wskazanie głównych różnic pomiędzy systemami oraz zanalizowanie problemów konsumenckich związanych ze standaryzacją hoteli.
Warto podkreślić, że z uwagi na różnice kulturowe, narodowe i inne, kraje na całym świecie używają różnych systemów oceny obiektów hotelarskich. Wśród możliwych kryteriów Światowa Organizacja Turystyki (World Tourism Organisation) wyróżnia m.in.: poziom komfortu, lokalizacja, ilość pokoi / miejsc, standard oferowanych usług i wyposażenia. Dla ujednolicenia kategoryzacji ocenie poddaje się: jakość usług, ogólny stan budynku, recepcja, wyposażenie, zakwaterowanie, toalety, część restauracyjna, minimum oferowanych usług, profesjonalizm personelu. Ponadto, w każdym kraju standaryzacja jest inaczej regulowana, tzn. może być ustalona odgórnie przez władze państwowe i odpowiednie przepisy lub przez organizacje branżowe. Powyższe aspekty zostały wzięte pod uwagę przez grupę projektową przy opracowaniu kwestionariusza. W celu zbadania systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w poszczególnych państwach członkowskich Centra Sieci ECC-Net udzielały odpowiedzi na 12 pytań.
Informacje dla konsumentów
Kategoryzacja pozostaje dla konsumentów najprostszym sposobem na skorzystanie z możliwości Wspólnego Rynku poprzez porównanie cen i usług w UE. Z uwagi na istniejące różnice w systemach klasyfikacji raport przedstawia opis systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach uporządkowany według następujących informacji: nazwa kraju; system klasyfikacji; władze lub organizacje odpowiedzialne za klasyfikację; kategorie (hotele, domy gościnne, etc.): klasy *, **, etc.; wyposażenie i udogodnienia (np. dla niepełnosprawnych); podstawowe kryteria klasyfikacji; przydatne informacje (np. obowiązkowe informacje przy check-in).
Takie zestawienie zostało przygotowane z myślą o konsumentach, którzy poznając zasady klasyfikacji w danym kraju UE będą mogli bardziej świadomie wybrać odpowiedni dla siebie standard hotelu.
Rekomendacje i wnioski autorów raportu
Autorzy raportu mają nadzieję, że badanie będzie krokiem do dalszej dyskusji nad inicjatywą stworzenia w pełni rozwiniętego, dogodnego i sharmonizowanego systemu klasyfikacji, który przyczyniłby się do lepszego przestrzegania praw konsumenta przez sektor hotelarskich. Najważniejsze wnioski:
- Zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy powinni być świadomi obecnych metod klasyfikacji hoteli w UE, a także różnic w systemach stosowanych w poszczególnych krajach.
- W pełni zintegrowany rynek wzmocniłby konkurencyjność i zwiększyłby możliwość wyboru, a tym samym wpłynął na obniżenie cen.
- Z uwagi na dużą różnorodność systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach, stworzenie jednorodnego europejskiego systemu może być niezwykle trudne.
Projekt i Sieć ECC-Net
Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) została powołana w państwach należących do UE oraz w Norwegii i Islandii by szerzyć wiedzę o prawach konsumenckich na wspólnym rynku, pomagać konsumentom w dochodzeniu ich praw i organizować łatwy dostęp do procedur odszkodowawczych, zwłaszcza w sprawach transgranicznych.
Koordynatorem projektu raportu „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) było Europejskie Centrum Konsumenckie na Cyprze w pracach grupy roboczej wzięli udział przedstawiciele z Centrów w: Belgii, Bułgarii, Grecji, Łotwy, Polski, Rumunii i Hiszpanii. Partnerami badania były Cypryjska Organizacja Turystyczna (Cyprus Tourism Organization – C.T.O), Cypryjskie Stowarzyszenie Hotelarskie (Cyprus Hotelier Association), Stowarzyszenie Cypryjskich Przedsiębiorstw Turystycznych (Association of Cyprus Tourist Enterprises).
Raport Sieci ECC-Net: „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) w języku angielskim (sekcja Publikacja / Raporty i opracowania sieci ECK):
http://www.konsument.gov.pl/files/raporty/CLASS_OF_HOTEL_EST_W_EU.pdf
Dodaj komentarz