Co czeka poszczególne segmenty rynku? Panel liderów   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Pierwszy panel na tegorocznej konferencji dotyczył przyszłości poszczególnych segmentów rynku hotelowego. Swoje opinie na ten temat przedstawili liderzy rynku z Polski i całej Europy.

W panelu moderowanym przez Dorotę Malinowską, współzałożycielkę firmy ProValue wzięli udział: Brigita Aleksandravičiūtė, Dyrektor ds. Rozwoju na Europę Centralną i Wschodnią, Apex Alliance, Ivica Cacic, Regionalny wiceprezes ds. rozwoju Marriott International na Europę Wschodnią, Gheorghe Marian Cristescu, Prezes Zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego, Mario Maxeiner, dyrektor zarządzający na Europę Północną, Rosję, CIS i Gruzję; InterContinental Hotels Group (IHG), Maciej Wolski, Prezes, Tacit Investment, oraz Szymon Wróblewski, współwłaściciel, Zdrojowa Invest&Hotels.

- Koncentrujemy się na konwersji. Widzimy więcej zapytań o franczyzę i podpisujemy więcej takich umów. Zainteresowanie tym wynika z przekonania właścicieli, ż to daje im większą kontrolę. - stwierdził vica Cacic, Regionalny wiceprezes ds. rozwoju Marriott International na Europę Wschodnią

- Umowy są teraz dokładniej sprawdzane pod kontem finansowania. Niestsety w efekcie niektóre inwestycje trzeba było wstrzymać – stwierdziła Brigita Aleksandravičiūtė, Dyrektor ds. Rozwoju na Europę Centralną i Wschodnią, Apex Alliance.

- Choć mamy trudny czas to jednak w niektórych segmentach udało nam się zbliżyć do wyników z roku 2018. Patrząc na rezerwacje na lato widzimy, ze musimy konkurować z biurami podróży i wyjazdami zagranicznymi. Ceny nie bedą więc dla hotelarzy atrakcyjne – powiedział Gheorghe Marian Cristescu, Prezes Zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego

- Jeśli chodzi o inwestycje widzimy szybki wzrost budowy, koszty energii, widzimy też inflację. Koszty były problemem zawsze, ale teraz jest to szalone. Nie będziemy widzieć boomu na rynku inwestycyjny.- dodał szef PHH.

- Jeśli chodzi o nowe inwestycje, to nie należy ich się spodziewać. Dlatego będzie wiele okazji, by konwertować prywatne hotele, zwłaszcza, że rynek Europy centralnej i wschodniej jest rozdrobniony. A inwestorzy obecnie nie chcą inwestować w nowe obiekty, ale raczej szukają już działających - Mario Maxeiner, dyrektor zarządzający na Europę Północną, Rosję, CIS i Gruzję.

- Mamy problem z pracownikami oraz wysokie koszty. Z jednej strony widzimy więc ożywienie, ale głównie w hotelach miejskich, z drugiej martwią nas koszty. Jest też problem z finansowaniem po stronie prywatnego inwestora. Obecnie w Polsce nie mamy banku, który skredytowałby inwestycje w hotel ze względu na obniżające się marże operacyjne i niepewność – powiedział Szymon Wróblewski, współwłaściciel, Zdrojowa Invest&Hotels.

- Z uwagi na rosnące koszty, na przykład paliwa ludzie wybierają krótsze podróże. Dlatego więc rynek krajowy będzie moim zdaniem kluczowy – powiedział Gheorghe Marian Cristescu.

- Rola Europy wschodniej będzie rosła. Będzie więc więcej inwestycji w naszym regionie - powiedział Maciej Wolski.

Uczestnicy panelu pochylili się nad problemem braku odpowiednich pracowników i problemami z tym związanymi.

Straciliśmy wielu ludzi, którzy odeszli z branzy hotelowej, ponieważ uznali, że jest ona zbyt trudna i ryzykowna, a obecnie zastanawiają się czy warto wrócić - powiedział Ivica Cacic

Według Brigity Aleksandravičiūtė, w czasach gdy tak rozwinięty jest sektor usług online, nadal główny kluczem do sukcesu pozostaje dobra obsługa klienta, a to wymaga odpowiednich kadr.

Zdaniem Mario Maxeinera branża hotelowa należy do najbardziej elastycznych i najlepiej reagujących na sygnały z rynku. - Jeśli uznamy, ze popyt jest wystarczająco wysoki jesteśmy w stanie podnieść ceny choćby od dziś. To daje możliwość szybkiej reakcji. Niewiele branż ma taką możliwość i to jest nasz atut - stwierdził Maxeiner.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *