- Wzrost
przychodów ze sprzedaży z 58,8 mln EUR do 81,2 mln EUR
- Zwiększenie
przychodów ze sprzedaży spółek projektowych o ok. 400 %
- Wzrost wyniku
EBIT w związku z wyższymi przychodami ze zbycia o 107 % do 47,2 mln EUR
- Wzrost
wartości aktywów netto (NNNAV) na jedną akcję o 26 % do 10,8 EUR
- Propozycja
wypłaty dywidendy w wysokości 0,25 EUR, wyższej o 67 % niż w roku
poprzednim
Wskaźniki w mln
EUR |
2007 |
2006 |
Zmiana |
|
|
|
|
Gross Asset Value (GAV) |
614,8 |
477,5 |
+ 29 % |
Triple Net Asset Value (NNNAV) |
387,4 |
258,0 |
+ 50 % |
Przychody ze sprzedaży razem |
81,2 |
58,8 |
+ 38 % |
Przychody ze sprzedaży spółek
projektowych |
31,5 |
6,3 |
+ 399 % |
EBITDA |
57,0 |
30,8 |
+ 85 % |
EBIT |
47,2 |
22,8 |
+ 107 % |
Zysk finansowy netto |
33,7 |
21,2 |
+ 59 % |
|
|
|
|
NNNAV na jedną akcję w EUR |
10,8 |
8,6 |
+ 26 % |
Zysk na jedną akcję w EUR |
0,95 |
0,70 |
+ 36 % |
Dywidenda na jedną akcję w EUR |
0,25*) |
0,15 |
+ 67 % |
*) Propozycja dla Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy
Wiedeń, 28 kwietnia 2008
Spółka Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG konsekwentnie
realizowała swoje cele wzrostowe w roku 2007. Zarówno przychody ze sprzedaży
jak i wartość aktywów netto (NNNAV) na jedną akcję wykazują wyraźny wzrost.
Ponadto wysokie przychody ze zbycia spowodowały ponad przeciętny wzrost wyniku.
„Mamy za sobą bardzo udany rok. Cele, które sobie
wyraźnie wyznaczyliśmy, wchodząc na giełdę w styczniu 2007 r., udało nam się
nie tylko osiągnąć, ale i przekroczyć. Zamierzaliśmy uzyskać dwucyfrowy wzrost
wartości aktywów netto na jedną akcję, a w rzeczywistości osiągnęliśmy 26 %. Przyczyniła
się do tego przede wszystkim nasza działalność rozwojowa. Również po stronie
operacyjnej możemy zanotować liczne sukcesy. Wyróżnić tu można wejście na rynek
rumuński oraz uzyskanie w trzecim kwartale pozwolenia na budowę dla naszego
dużego projektu Airportcity w St. Petersburgu. Ponadto zrobiliśmy duże
postępy w rozwoju sieci hoteli ekonomicznych wspólnie z Louvre Hotels. Zarówno
wyniki z działalności finansowej jak i operacyjnej w roku obrotowym
potwierdzają słuszność naszej strategii, która sprawdza się także w warunkach
turbulencji na rynku”, podsumowuje ubiegły rok CEO Franz Jurkowitsch.
Majątek
nieruchomościowy
Na dzień
bilansowy 31 grudnia 2007 portfolio nieruchomości Grupy Warimpex obejmowało 15
hoteli (w roku poprzednim: 12) z
ponad 3.300 pokojami (skorygowane o udziały
częściowe 2.317) oraz 7 nieruchomości
biurowych (w roku poprzednim: 8) o
powierzchni do wynajęcia ok. 36.000 m2 (skorygowane o udziały częściowe 27.000 m2).
Ponadto w fazie realizacji na dzień bilansowy znajdowało się 12 kolejnych projektów.
Aby odzwierciedlić bieżące zmiany wartości, których
Warimpex nie wykazuje jako przychód, wszystkie nieruchomości wyceniane są dwa
razy w roku przez niezależnych rzeczoznawców CB Richard Ellis. Triple Net Asset
Value (NNNAV), wskazujący wartość aktywów netto Grupy Warimpex, wzrósł zgodnie
z tą wyceną z 258,0 mln EUR na dzień 31 grudnia 2006 o 50 % do 387,4 mln
EUR na 31 grudnia 2007. Ponieważ wskutek IPO wzrosła także ilość akcji, wartość
NNNAV na jedną akcję wykazuje w tym okresie wzrost z 8,6 EUR o 26 % do
10,8 EUR. W porównaniu z 30 czerwca 2007 wartość NNNAV zmniejszyła się wskutek
wyższych kosztów budowy w projektach Development o 1 %, podczas gdy
wartości rynkowe gotowych obiektów nie zmieniły się.
Sytuacja w
zakresie wyniku
W porównaniu z rokiem 2006 obroty zwiększyły się o 38 %
z 58,8 mln EUR do 81,2 mln EUR, ok. 90 % pochodzi z działalności
operacyjnej hoteli. Wynik EBITDA wzrósł w stosunku do porównywalnego okresu o 85 %
do 57,0 mln EUR, co wynika głównie z wyższych przychodów ze sprzedaży grup do
zbycia. Wynik EBIT zwiększył się ponad dwukrotnie z 22,8 mln EUR do 47,2 mln
EUR.
Warimpex
wycenia swoje rzeczowe aktywa trwałe według
zamortyzowanych kosztów nabycia lub wytworzenia, a zwiększenia wartości
nieruchomości również nie są
realizowane z odniesieniem na wynik. Dopiero przy sprzedaży w bilansie widoczny jest przychód,
a tym samym zwiększenie wartości. Wskaźniki wyniku są więc silnie uzależnione
od sprzedaży nieruchomości. W roku 2007 przychody ze zbycia spółek projektowych
w wysokości 31,5 mln EUR były wyraźnie wyższe od tych w roku 2006, wynoszących 6,3
mln EUR. Wynika to głównie z udziału CA Immo International w spółce projektowej
Avielen OAO, budującej Airportcity w St. Petersburgu. W IV kwartale 2007 Warimpex
sprzedał 25 % swoich udziałów, realizując przychód w wysokości 30 mln EUR.
Zysk na jedną akcję wzrósł wyraźnie z 0,70 EUR w roku 2006
do 0,95 EUR. Na tej podstawie Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy otrzyma
propozycję dywidendy w wysokości 0,25 EUR, co oznacza wzrost o 67 % w
porównaniu z rokiem ubiegłym.
Istotne
zdarzenia
W styczniu 2007 roku miało miejsce wejście na giełdy w
Wiedniu i w Warszawie, które spotkało się z dużym popytem wśród inwestorów w
kraju i za granicą. Nadsubskrypcja akcji była 14-krotna. Świeży kapitał
umożliwił Warimpexowi przyspieszenie tempa wzrostu.
W Berlinie, Monachium, Plzeň i Łodzi ruszyły prace
budowlane przy czterech kolejnych hotelach designerskich marek Warimpexu - Andel’s
i Angelo. Hotel Andel’s w Krakowie został otwarty w maju 2007.
W marcu powstało joint venture z Louvre Hotels w celu
realizacji sieci hoteli ekonomicznych na rynkach krajowych Warimpexu. Od tej
pory prace przy projekcie postępują intensywnie, podjęto pierwsze decyzje
inwestycyjne. W marcu 2008 joint venture nabyło pierwszą wspólną nieruchomość w
Budapeszcie, a ponadto obie spółki planują wniesienie do wspólnego
przedsięwzięcia własnych projektów. Celem jest budowa ok. 30 hoteli w pierwszej
fazie w Czechach, na Węgrzech i w Polsce.
Wejście na rynek rumuński rozpoczęło się w lipcu 2007 r.
nabyciem hotelu lotniskowego w Bukareszcie. Adaptacja hotelu czterogwiazdkowego
do koncepcji designu hoteli Angelo już się rozpoczęła, podobnie jak redevelopment
powierzchni biurowych w celu uzyskania dodatkowych 70 pokoi.
We wrześniu 2007 Warimpex uzyskał pozwolenie na budowę
dla Airportcity w St. Petersburgu, największego projektu rozwojowego w
historii firmy. W IV kwartale 25 % udziałów w projekcie nabyła CA Immo jako
współinwestor. W ten sposób Warimpex zrealizował z jednej strony część wzrostu
wartości w postaci przychodu, a z drugiej pozyskał rzetelnego partnera do
dalszych kroków na drodze rozwoju projektu.
W grudniu 2007 Warimpex nabył we Francji wspólnie z UBM czterogwiazdkowy
hotel Holiday Inn at Disneyland® Resort Paris. Razem z istniejącym obiektem Dream
Castle Hotel powstały w ten sposób liczne efekty synergii, przede wszystkim z
zakresie turystyki konferencyjnej.
Pod koniec roku 2007 dokonano inwestycji w Austrii,
pierwszej w historii Warimpexu. W ramach wspólnej oferty zakupiono 80 % udział
w Ringstraßenpalais Hansen. Do końca roku 2010 zostanie on poddany
rewitalizacji, w wyniku której powstanie nieruchomość hotelowo-mieszkalna.
Perspektywy
Dynamiczny wzrost działalności w roku ubiegłym oraz
aktualne projekty potwierdzają strategię ekspansji Warimpexu. Management oczekuje
na tej podstawie dalszej rozbudowy portfela nieruchomości, a co za tym idzie
wzrostu obrotów w roku 2008.
Na początku marca Warimpex nabył hotel lotniskowy na
terenie dużego rosyjskiego portu lotniczego w Jekaterynburgu i planuje budowę
kolejnego hotelu czterogwiazdkowego. Istniejący hotel zostanie wyremontowany, a
jako nowy ma powstać hotel marki własnej Warimpexu – Angelo, którego uruchomienie
planowane jest już na czerwiec przyszłego roku.
W okresie kolejnych 12 miesięcy planuje się otwarcie
pięciu hoteli. Airportcity w St. Petersburgu oraz hotel w Jekaterynburgu
znajdują się w fazie budowy. Oba projekty mają zostać ukończone pod koniec 2009
roku. W zaawansowanej fazie rozwoju znajdują się dwa centra handlowe i cztery
hotele.
Bardziej szczegółowych informacji udzielają:
Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG
Tel. +43 1 310 55 00
Christoph Salzer, presse@warimpex.com
Daniel Folian, investor.relations@warimpex.com
www.warimpex.com
Warimpex to spółka deweloperska
i inwestycyjna z siedzibą w Wiedniu oraz biurami lokalnymi w Budapeszcie,
Pradze, St. Petersburgu oraz Warszawie. W ciągu ostatnich 25 lat Warimpex zrealizował
w Europie Środkowej i Wschodniej projekty w sektorze nieruchomości o łącznej
wartości ponad 1 mld EUR. W średnioterminowej perspektywie celem koncernu jest
osiągnięcie pozycji lidera na rynku nieruchomości związanych z hotelarstwem w
nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Akcje Warimpexu są notowane
na Giełdach Papierów Wartościowych w Wiedniu i w Warszawie (WXF).
Dodaj komentarz