W grudniu obłożenie hoteli w największych miastach wynosiło 35-45 proc., a RevPAR mniej więcej 100-130 zł. To oczywiście dużo lepiej niż w grudniu rok wcześniej z obłożeniem 7-12 proc. i RevPAR-em 15-25 zł. Ale benchmarkiem jest grudzień 2019 r., a wówczas hotele wypełniały się na poziomie 50-65 proc., a RevPAR wynosił od 150 do 190 zł. To samo można powiedzieć o całym roku – było dużo lepiej niż w 2020 r., ale nadal dużo słabiej niż w 2019. Przynajmniej w dużych miastach.
W całym 2021 r. rynki miejskie osiągnęły RevPAR na poziomie 80-115 zł, tylko w Trójmieście 163 zł. W 2019 r. wynosił on 160-240 zł. Wpływ na to miało przede wszystkim dużo niższe średnioroczne obłożenie 30-45 proc., gdy dwa lata wcześniej było 70-75 proc. Natomiast ze średnią ceną ADR było różnie. W Trójmieście nawet wzrosła w stosunku do 2019 r. z 333 do 372 zł, a we Wrocławiu była taka sama jak wtedy – na poziomie 255 zł, nawet kilka złotych wyższa. Spadki były widoczne w Warszawie i Krakowie, czyli na najtrudniejszych obecnie rynkach, które konkurują już też cenowo. W Warszawie ADR spadł z 320 do 265 zł, a w Krakowie z 315 do 260 zł. Jak to wyglądało w poszczególnych miastach?
WARSZAWA – pandemia plus nadpodaż
Jeśli benchmarkiem jest rok 2019 – a będzie nim jeszcze przez kilka lat – to wypada zacząć od rynku warszawskiego, który wówczas rządził. Był najlepszym rynkiem hotelowym w Polsce ze średnim obłożeniem w szczytowych miesiącach na poziomie 85-90 proc. przy średnich cenach blisko 400 zł, a w segmencie upscale i upper upscale ok. 600 zł i przy RevPAR-ze ponad 110 euro, a więc już całkiem przyzwoitym. Cały 2019 r. rynek warszawski zaliczył z 73-procentowym obłożeniem, 320 zł ADR i 233 zł RevPAR. Dla porównania: w 2021 r. było to 37 proc. obłożenia, 265 zł ADR i 97 zł RevPAR, nawet nie 100.
W „szczytowym” wrześniu warszawskie hotele wypełniły się w 58 proc. przy średniej cenie 290 zł. I to głównie w weekendy polskimi turystami. I trudno się dziwić, bo warszawski rynek padł ofiarą dwóch żywiołów: pandemii, która wymiotła zagraniczny biznes, i nadpodaży nowych hoteli. A już przed pandemią zaczynało się mówić – i widać to było w danych STR – że ten rynek zaczyna odczuwać lekką zadyszkę, a wyniki przestają rosnąć. W dużej mierze z powodu już wówczas trwającego kilka lat wysypu nowych inwestycji hotelowych. Rynek był tak rozgrzany, że już po wybuchu pandemii w Warszawie otwarto 11 nowych hoteli z ok. 1,9 tys. pokoi, w tym m.in. NYX, Nobu, Crowne Plaza, Tulip Residences, pod markami Mercure, Hampton by Hilton, Holiday Inn Express.
A w tym roku ruszyć mają [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz