Autor: Michel Muszynski
Umiejętne dopasowanie mocy przerobowych do zmieniającego się popytu na usługi może znacznie podnieść przychody firmy
Jednym z podstawowych problemów sektora usług jest ogromna sezonowość popytu. Przejawia się ona nieregularnością pozyskiwania nabywców i jest szczególnie widoczna w przemyśle hotelarskim i turystyce, w których to dziedzinach stosunek wielkości popytu w różnych porach roku przekracza nierzadko jeden do stu.
Tymczasem moce przerobowe linii lotniczych, hoteli, restauracji, kin i innych ośrodków turystycznych są skończone i mało elastyczne. Powstaje więc problem ich dopasowania do wahającej się w czasie liczby klientów: jeśli ich wielkość odpowiada popytowi w najbardziej gorących okresach - powoduje to straty kiedy indziej, gdy natomiast owe moce przerobowe są niewielkie - zarządzający ośrodkami turystycznymi pozbawiają się zysków w sezonie lub w porach prosperity. Dla rozwiązania tego problemu coraz więcej linii lotniczych, hoteli, kin, restauracji i ośrodków turystycznych stosuje yield management.
Nazwa ta określa zespół technik dopasowywania popytu do mocy przerobowych. Sprowadza się to obecnie do oddziaływania na dwie podstawowe dla przemysłu turystycznego zmienne: cenę i czas wykonywania usługi. Chodzi ogólnie o to, aby ceny były wyższe w sezonie niż poza nim oraz aby pobyt klientów w niektórych rodzajach centrów świadczących usługi turystyczne był krótszy w godzinach szczytu niż w czasie martwym.
W celu bardziej szczegółowego wyjaśnienia, trzeba przede wszystkim zauważyć, że różne rodzaje działalności w przemyśle hotelarskim i turystyce w sposób bardzo zróżnicowany zależą od cen i czasu.
W hotelach na przykład ten ostatni jest stały i niemożliwy do zredukowania: określa go tzw. doba hotelowa. Ów czas jest także stały w przypadku linii lotniczych i definiuje go rozkład lotów. W restauracjach natomiast nie tylko czas trwania posiłku, ale też martwy czas oczekiwania na (nierzadko spóźniających się) klientów, którzy zarezerwowali stolik, jest zmienny i w pewnych granicach można nim operować. Jeśli chodzi o ceny, to rzecz ma się odwrotnie: w hotelach pokoje wynajmowane w sezonie mogą być droższe od tych w okresach martwych: cena usługi może się więc zmieniać. Podobnie jest z liniami lotniczymi.
W restauracjach zaś dokonywanie takich zmian wydaje się bardziej skomplikowane: trudno wyobrazić sobie, aby przy sąsiadujących ze sobą stolikach znajdowali się klienci płacący za ten sam posiłek ceny różne i zależne tylko od pory ich przybycia do zakładu gastronomicznego albo dokonania rezerwac [...]
Jednym z podstawowych problemów sektora usług jest ogromna sezonowość popytu. Przejawia się ona nieregularnością pozyskiwania nabywców i jest szczególnie widoczna w przemyśle hotelarskim i turystyce, w których to dziedzinach stosunek wielkości popytu w różnych porach roku przekracza nierzadko jeden do stu.
Tymczasem moce przerobowe linii lotniczych, hoteli, restauracji, kin i innych ośrodków turystycznych są skończone i mało elastyczne. Powstaje więc problem ich dopasowania do wahającej się w czasie liczby klientów: jeśli ich wielkość odpowiada popytowi w najbardziej gorących okresach - powoduje to straty kiedy indziej, gdy natomiast owe moce przerobowe są niewielkie - zarządzający ośrodkami turystycznymi pozbawiają się zysków w sezonie lub w porach prosperity. Dla rozwiązania tego problemu coraz więcej linii lotniczych, hoteli, kin, restauracji i ośrodków turystycznych stosuje yield management.
W hotelach na przykład ten ostatni jest stały i niemożliwy do zredukowania: określa go tzw. doba hotelowa. Ów czas jest także stały w przypadku linii lotniczych i definiuje go rozkład lotów. W restauracjach natomiast nie tylko czas trwania posiłku, ale też martwy czas oczekiwania na (nierzadko spóźniających się) klientów, którzy zarezerwowali stolik, jest zmienny i w pewnych granicach można nim operować. Jeśli chodzi o ceny, to rzecz ma się odwrotnie: w hotelach pokoje wynajmowane w sezonie mogą być droższe od tych w okresach martwych: cena usługi może się więc zmieniać. Podobnie jest z liniami lotniczymi.
W restauracjach zaś dokonywanie takich zmian wydaje się bardziej skomplikowane: trudno wyobrazić sobie, aby przy sąsiadujących ze sobą stolikach znajdowali się klienci płacący za ten sam posiłek ceny różne i zależne tylko od pory ich przybycia do zakładu gastronomicznego albo dokonania rezerwac [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz