Daję i donoszę?!Obowiązek wystawiania informacji PIT-8C

Autor: Paweł Rybarczyk
Paweł Rybarczyk
Autor jest prawnikem,
doradcą podatkowym,
partnerem w Spółce Doradztwa Podatkowego Modzelewski Mularczyk Rybaczyk Sp. z o. o.

Jeżeli przychodów nie można zakwalifikować do żadnego konkretnego źródła, to uznaje się, że jest on zaliczany do przychodów z "innych źródeł"


Obowiązek wystawienia informacji rocznej PIT-8C formalnie spoczywa na wszelkich podmiotach gospodarczych, a jednocześnie zakres tego obowiązku budzi szereg wątpliwości podmiotów z różnych branży, w tym z branży hotelarskiej

Rozpoczynając to krótkie wyjaśnienie zagadnienia wskazać należy, że obowiązek wystawienia informacji PIT-8C został nałożony na mocy art. 42a ustawy z 26.7.1991 r. o PIT. Kluczowe dla sprawy jest zaś to, czy dany podmiot dokonuje wypłaty dochodów zaliczanych podatkowo do przychodów z "innych źródeł" (art. 20 ust. 1 ustawy).

Obowiązek informacyjny pojawi się bowiem tylko w przypadku tego rodzaju dochodów, które ponadto nie mogą być zwolnione od podatku i podatku nie pobierał płatnik. Dla zachowania syntetycznego ujęcia niniejszych omówień przyjmiemy uproszczone, ale uprawnione założenie, że do przychodów z "innych źródeł" zalicza się wszelkie dochody, które nie zostały zaliczone do pozostałych kategorialnych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy. Innymi słowy, jeżeli przychodów nie można zakwalifikować do żadnego konkretnego źródła, to uznaje się, że jest on zaliczany do przychodów z "innych źródeł".

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że przychód podatkowy może mieć postać pieniężną, rzeczową lub usługową (jest to zatem korzyść ekonomiczna w każdej postaci). Powstaje zatem pytanie, jakie w szczególności zdarzenia występujące w działalności hoteli wymagają wywiązania się z omawianego obowiązku informacyjnego. Nie wyczerpując zagadnienia można stwierdzić, że wystawienie PIT-8C będzie - co do zasady [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *