Autor: Anita Bajdalska
Jak zaprojektować strefę SPA i wellness w hotelu, aby potem mogła być w pełni funkcjonalna zarówno dla gości, jak i dla pracującego tam personelu? Są pracownie, które specjalizują się w projektowaniu hoteli i mają w tym zakresie spore osiągnięcia. Znacznie gorzej jest z projektowaniem przestrzeni hotelowych SPA. Najczęściej, jak wynika z mojej praktyki pracy z inwestorami, sprawa wygląda tak, że dostaję od nich telefon z informacją: Mam do zagospodarowania przestrzeń w hotelu pod SPA. Nie wiem, co tam ma być i jak się za to zabrać. Potrzebuję pomocy!
Whotelowych SPA świadczone są różne usługi osobiste, które muszą być realizowane w odpowiednich warunkach. Wbrew powszechnej opinii nie wystarczy pokój z dostępem do bieżącej wody, aby móc świadczyć zabiegi SPA. Jak zatem zaprojektować hotelowe SPA, aby było przyjazne gościom i pracownikom?
Ile powinno być gabinetów SPA
Zacząć należy od poznania oczekiwań inwestora wobec SPA i zapoznania się z faktycznymi możliwościami, jakie daje wyodrębniona pod SPA przestrzeń. Są inwestorzy, którzy mają wizję takiego miejsca i doskonale wiedzą, czego chcą. Jedni mówią, że chcą mieć medical SPA, inni decydują się na profil relaksacyjny, a jeszcze inni chcą specjalizować się np. w leczeniu jakichś rodzajów schorzeń. Bez względu na wyobrażenia inwestora zawsze trzeba takie marzenia zweryfikować z możliwościami, jakie ma hotel: ile jest pokoi, jakie usługi dodatkowe będzie świadczył, a także – czy raczej przede wszystkim – ile powierzchni będzie przeznaczone na realizację SPA? Od razu nasuwa się pytanie, ile zatem powinno być gabinetów, aby były efektywnie wykorzystane? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi. To zależy od bardzo wielu czynników, które należy wziąć pod uwagę. Na pewno kluczowy jest standard hotelu, a bardziej precyzyjnie – jego grupa docelowa oraz liczba pokoi hotelowych i położenie obiektu. Jak pokazuje praktyka, nawet przy 40 pokojach potrafi brakować wolnych terminów w 10 gabinetach SPA. Gdzie indziej nawet 300 pokoi nie zdoła zapełnić ośmiu gabinetów. To, w jaki sposób będą one obłożone, w dużej mierze zależy od oferty zabiegów oraz, co najważniejsze, od sprawnego i kompetentnego zarządzania tym obszarem hotelu.
Od recepcji przez pomieszczenia zabiegowe i korytarze…
Projektowanie przestrzeni hotelowego SPA zacząć należy od recepcji, czyli miejsca, gdzie rozpoczyna się wizyta gościa i kończy. Wielkość recepcji, liczba stanowisk to kwestia późniejsza, na początek trzeba znaleźć miejsce, gdzie taką recepcję umiejscowić. Poza tym, że oczy [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz