Autor: Michał Polański
Od wielu już lat duże korporacje, w tym hotele, prowadzą działania CSR, które w skrócie można określić jako działania pozytywnie wpływające na otoczenie, niejako przy okazji normalnej działalności biznesowej. Rynek pełen jest również działań stricte nastawionych na „czynienie dobra”, które mają cechy działań raczej charytatywnych niż CSR-owych. Istotne zatem wydaje się oddzielenie działań faktycznie CSR-owych, czyli tych, które rzeczywiście mają pozytywny wpływ na otoczenie, od działań pozorowanych, służących tylko i wyłącznie tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy.
Wczasach poprzedniego kryzysu, czyli w latach 2008-2009, firmy masowo ograniczały budżety przeznaczane na działania społecznie odpowiedzialne na rzecz utrzymania płynności, co zostało wielokrotnie udowodnione i rzetelnie opisane w licznych pracach naukowych (np. „Managing Responsibly in Tough Economic Times: Strategic and Tactical CSR During the 2008-2009 Global Recession” autorstwa Pratimal Bansal, Guoliang F., Jiang Jae, C. Jung).
Czy w czasach kryzysu jest miejsce na CSR ?
Warto również zwrócić uwagę na jedną z najpowszechniej akceptowanych definicji CSR, która mówi, że biznes musi działać w najbardziej ekonomicznie odpowiedzialny sposób, co jest najbardziej podstawowym kryterium, aby móc wytworzyć odpowiednią ilość środków finansowych, dzięki którym będzie można sprostać oczekiwaniom społeczności w zakresie biznesu prowadzonego odpowiedzialnie. Ta definicja oraz wyniki badań naukowych prowadzą do prostej konstatacji, że w czasach kryzysu, szczególnie tak dotkliwego, nie powinno być mowy o jakichkolwiek działaniach CSR-owych. Zagadnienia takie jak planeta, dobro społeczności lokalnej, ekologia i inne powtarzaliśmy jak mantrę w dobrych czasach, jednak teraz, gdy hotele walczą dosłownie o przetrwanie, kwestie te zeszły na plan dalszy.
Nie przestaliśmy działać odpowiedzialnie społecznie
Czy jakiegoś dyrektora hotelu interesują jeszcze zamienniki plastikowych słomek, gdy zwolnił ¾ załogi, gros pozostałej części wysłał na postojowe i przypomniał sobie, jak się robi cash flow report? Jest to pytanie, które usłyszałem od jednego z kolegów na co dzień zarządzającego sporym hotelem. Warto się nad nim pochylić dłuższą chwilę. W mojej ocenie plastikowe słomki przestały nas interesować, ale to nie znaczy, że przestaliśmy działać odpowiedzialnie. Skala kryzysu związanego [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz