Gości trzeciej edycji Hotel Investment Trends Poland&CEE, w której wzięło udział ponad 350 polskich i zagranicznych praktyków branżowych przywitał Rafał Szubstarski, redaktor naczelny czasopisma "Hotelarz", które było organizatorem wydarzenia oraz Rafał Rosiejak, dyrektor działu doradztwa hotelowego w CBRE, które było patronem merytorycznym.
Konferencję otwierały dwa wystąpienia eksperckie. Mikołaj Wild, sekretarz stanu przy Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP przedstawiał między innymi rolę Centralnego Portu Komunikacyjnego w rozwoju regionu i infrastruktury hotelowej.
Natomiast Martin Thom, starszy dyrektor w Germany & CEE, CBRE Hotels omówił sytuację rynku hotelowego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz perspektywy dla dalszego wzrostu inwestycji w Polsce. Według ekspertów Czechy zdają się być najlepiej rozwijającym się rynkiem w Europie Środkowej i Wschodniej, natomiast najbardziej aktywnym źródłem kapitału w inwestycjach hotelowych w regionie są Stany Zjednoczone. W Polsce najlepszym miastem dla inwestycji hotelowych stał się Poznań, a zaraz po nim - Kraków.
„Dzieje się to tak dlatego, że Poznań ma silniejszy rynek pod względem eventów. Jesteśmy w dobrym poziomie inwestycyjnym i jest duży popyt tego rynku, i będzie kontynuacja wzrostu inwestycji” - powiedział Martin Thom.
Potencjałowi i wyzwaniom rynku poświęcona była pierwsza debata ekspercka, którą prowadził David Bailey, Head of Client Solutions z CBRE Hotels. Udział w panelu wzięli: Marybelle Arnett - wiceprezes ds. rozwoju na Europę Centralną i Wschodnią sieci Hilton, Gilles Clavie, - prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA, Gheorghe Marian Cristescu - przewodniczący Społecznej Rady Turystyki przy MSiT, prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego, André Pinto Gomes - Investment Manager w Union Investment Real Estate GmbH, David Kellett - starszy dyrektor Hotel Transactions w Invesco Real Estate oraz Markus Lehnert - wiceprezes Międzynarodowego Działu Rozwoju w Marriott International. Zaproszeni eksperci rozmawiali o franczyzie, finansach, stawkach hotelowych oraz zatrudnianiu i jego kosztach.
Koszty i przychody z inwestycji hotelowej były głównym tematem kolejnej dyskusji. Debatę prowadził Rafał Rosiejak, dyrektor działu doradztwa hotelowego, CBRE. Doświadczeni inwestorzy i reprezentanci sieci hotelowych kładli nacisk na właściwe planowanie inwestycji w obszarze zarówno kosztów jak i przychodów, mówili o skali wydatków, z jakimi należy się liczyć planując inwestycję oraz jaki można osiągnąć zwrot na poszczególnych rynkach i w różnych typach obiektów.
Jeśli nie hotel, to co? Hostel, akademik, czy może dom seniora? O tym, czy i jakie jest zapotrzebowanie na różne typy zakwaterowania zbiorowego alternatywnego dla hoteli, a także o ryzykach oraz perspektywach dla takich inwestycji rozmawiali przedstawiciele z A&O Hostels, Savills, Metropolitan Investment, Zdrojowej Invest oraz Upper Finance. Według ekspertów najmniejsze szanse w Polsce na intensywny rozwój w najbliższych latach mają inwestycje związane z domami opieki czy domami seniora, natomiast dostrzegają możliwości stojące przed hostelami i, w mniejszym stopniu, akademikami. W trakcie debaty prowadzonej przez Tomasza Pieniążka, współwłaściciela i partnera Mumotive Consulting Group zwrócono też uwagę na istotne zmiany ustawowe, które mogą utrudnić pozyskiwanie finansowania na niektóre projekty, np. typu condohotele.
Praktycy hotelowi zaproszeni do dyskusji przez Jonathana Steera, dyrektora wykonawczego i szefa działu Building Consultancy CEE & Poland w CBRE stwierdzili, że budownictwo modułowe stanowi na świecie coraz ciekawszą alternatywę dla tradycyjnych form budowlanych i zyskuje popularność na dojrzałych rynkach. W Polsce udział tej formy budownictwa wciąż jest jednak poniżej 1% wartości całego rynku budowlanego. Jest jednak szansa na to, że technologia ta będzie częściej rozważana w planowanych w niedalekiej przyszłości inwestycjach hotelowych.
Ostatni panel dyskusyjny Hotel Investment Trends, moderowany przez Artura Pakułę, dyrektora działu zarządzania projektami i kosztami CBRE, dotyczył trendów w projektowaniu oraz kosztów wybudowania pokoju hotelowego, które w Polsce, w zależności od standardu obiektu, wynoszą 200 – 500 tys. PLN. Zaproszeni eksperci zwracali uwagę, obok kosztów, na rosnącą potrzebę wykorzystywania nowych technologii oraz na zmiany w oczekiwaniach gości hotelowych w zakresie designu, wyposażenia i funkcjonalności, które warto uwzględniać przy projektowaniu i kosztorysowaniu inwestycji.
Zwieńczeniem forum hotelowego była uroczysta gala, podczas której wydawca magazynu „Hotelarz” ogłosił laureatówdrugiej edycji konkursu Hotelarskie Inwestycje Roku.
Patronat strategiczny nad wydarzeniem objęły firmy Polski Holding Hotelowy oraz Samsung Electronics, natomiast sponsorami platynowymi była dwie sieci hotelowe: Hilton i Marriott International oraz UPC Biznes.
Dodaj komentarz