Dynamiczna branża. Branża usług hotelarskich – analiza sektorowa – cz. II

Autor: Adam Kałowski
Adam Kałowski
Autor jest analitykiem w firmie PONT-Info
zajmującej się analizą statystyczną wybranych
sektorów gospodarki.
Jest także pracownikiem naukowym Katedry Zarządzania Strategicznego
w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Niniejszą część cyklu poświęconego analizie wyników ekonomiczno-finansowych sektora usług hotelarskich zdominuje temat inwestycji i źródeł finansowania działalności firm hotelarskich w Polsce.


Inwestycje w sektorze usług hotelarskich w Polsce
Podejmowanie i wdrażanie inwestycji jest niezwykle ważnym elementem w strategii rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Bez inwestycji trudno mówić o rozwoju firmy. Obserwując dynamikę inwestycji w jakimkolwiek sektorze możemy bardzo skutecznie prognozować sytuację w tym sektorze i potencjalne ścieżki jego rozwoju. Wielkość nakładów inwestycyjnych determinuje bowiem przyszłe możliwości rozwoju sprzedaży w sektorze. Czytając co miesiąc „Hotelarza” trudno nie zauważyć ogromnej ilości informacji o nowo powstałych obiektach – począwszy od dużych hoteli a skończywszy na niewielkich pensjonatach. Trend w zakresie inwestycji w polski sektor usług hotelarskich jest bardzo wyraźny.

Bardzo wiele inwestycji
Wartość ogółem całkowitych nakładów inwestycyjnych poniesionych w sektorze usług hotelarskich wynosiła w ujęciu nominalnym odpowiednio: 354,13 mln zł w 2001 r., 241,67 mln zł w 2002 r., 419,88 mln zł w 2003 r. oraz 296,19 mln zł w 2004 r. Można więc zauważyć, że szczyt podjętych działań inwestycyjnych nastąpił w 2003 r., a obecnie mamy do czynienia z pewnym osłabnięciem dynamiki inwestycji w tym sektorze. Jednak i tak poziom inwestycji w 2004 r. był niezwykle wysoki.

Przyglądając się uważnie sytuacji wewnątrz sektora można zauważyć, że około 20 proc. przedsiębiorstw hotelarskich w okresie 2001–2004 nie podjęło żadnych działań inwestycyjnych (tabela poniżej, D-1, D-2). Oznacza to, że właśnie te jednostki nie tylko nie podejmują żadnych nowych inwestycji, ale także i ulepszeń, czyli nie decydują się na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, modernizację itd.
W przeciętnym przedsiębiorstwie hotelarskim (wartość wskaźnika wyższa lub równa wartości 5-ego decyla – D5) wielkość nakładów inwestycyjnych wynosiła: 0,02 mln zł w 2001 r., 0,01 mln zł w 2002 r., 0,02 mln zł w 2003 r. oraz 0,03 mln zł
w 2004 r. Wielkość tych inwestycji sugeruje, że są to wyłącznie modernizacje.
A jednak dla grupy około 10 proc. przedsiębiorstw inwestujących najwięcej (wartość wskaźnika wyższa lub równa wartości 9-ego decyla – D9) wielkość nakładów inwestycyjnych wynosiła powyżej: 1,86 mln zł w 2001 r., 0,97 mln zł w 2002 r., 1,9 mln zł w 2003 r. oraz 1,13 mln zł w 2004 r.

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *