Autor: Marta Kuniszyk
Marta Kuniszyk
Autorka, doktor nauk ekonomicznych, jest dyrektorem
Działu Rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,
przewodniczącą Rady Nadzorczej Wioski Turystycznej
Wilkasy i członkiem Rady Nadzorczej spółki Hekon
– Hotele Ekonomiczne SA. Wykłada rachunkowość
zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
W poprzednich odcinkach cyklu mieli Państwo okazję przećwiczyć dotychczas zaprezentowane narzędzia rachunkowości zarządczej rozwiązując test. Egzamin za nami, pora zatem na prezentację kolejnych technik przydatnych w analizie działalności hotelowej. Zajmijmy się analizą wrażliwości wyniku na zmianę wybranych czynników. To „sympatyczna” technika, w sam raz na wakacyjny czas. Wykorzystuje ona między innymi wiedzę na temat podziału kosztów na stałe i zmienne (o czym pisałam w szóstym odcinku cyklu, w kwietniowym numerze „Hotelarza”).
Analiza wrażliwości
W analizie wyników hotelu i jego poszczególnych działalności bardzo ważną rolę odgrywa umiejętność określenia wpływu zmian poszczególnych składników przychodów i kosztów na wynik ostateczny. Celowi temu służy analiza wrażliwości wyniku (z ang. profit sensitivity analisys). Narzędzie to, w zależności od potrzeb, może być stosowane zarówno w odniesieniu do całego hotelu, jak i jego wybranych działalności. Dzięki jego wykorzystaniu można ustalić czynniki, które są kluczowe dla powodzenia poszczególnych działalności. Elementy te powinny być poddane szczególnej obserwacji, analizie i kontroli. Znajomość stopnia wrażliwości wyniku na zmianę określonych składników przychodów i kosztów – czyli tak zwana znajomość profilu wrażliwości hotelu (czy też działalności) – jest pomocna przy podejmowaniu wielu decyzji. Do tych, których skutki można łatwiej przewidzieć dzięki analizie wrażliwo [...]
Autorka, doktor nauk ekonomicznych, jest dyrektorem
Działu Rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,
przewodniczącą Rady Nadzorczej Wioski Turystycznej
Wilkasy i członkiem Rady Nadzorczej spółki Hekon
– Hotele Ekonomiczne SA. Wykłada rachunkowość
zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
W poprzednich odcinkach cyklu mieli Państwo okazję przećwiczyć dotychczas zaprezentowane narzędzia rachunkowości zarządczej rozwiązując test. Egzamin za nami, pora zatem na prezentację kolejnych technik przydatnych w analizie działalności hotelowej. Zajmijmy się analizą wrażliwości wyniku na zmianę wybranych czynników. To „sympatyczna” technika, w sam raz na wakacyjny czas. Wykorzystuje ona między innymi wiedzę na temat podziału kosztów na stałe i zmienne (o czym pisałam w szóstym odcinku cyklu, w kwietniowym numerze „Hotelarza”).
Analiza wrażliwości
W analizie wyników hotelu i jego poszczególnych działalności bardzo ważną rolę odgrywa umiejętność określenia wpływu zmian poszczególnych składników przychodów i kosztów na wynik ostateczny. Celowi temu służy analiza wrażliwości wyniku (z ang. profit sensitivity analisys). Narzędzie to, w zależności od potrzeb, może być stosowane zarówno w odniesieniu do całego hotelu, jak i jego wybranych działalności. Dzięki jego wykorzystaniu można ustalić czynniki, które są kluczowe dla powodzenia poszczególnych działalności. Elementy te powinny być poddane szczególnej obserwacji, analizie i kontroli. Znajomość stopnia wrażliwości wyniku na zmianę określonych składników przychodów i kosztów – czyli tak zwana znajomość profilu wrażliwości hotelu (czy też działalności) – jest pomocna przy podejmowaniu wielu decyzji. Do tych, których skutki można łatwiej przewidzieć dzięki analizie wrażliwo [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz