Autor: Adam Kałowski
Adam Kałowski
Autor jest analitykiem w firmie PONT-Info
zajmującej się analizą statystyczną wybranych
sektorów gospodarki. Jest także pracownikiem
naukowym Katedry Zarządzania Strategicznego
w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Hotelarstwo w Polsce należy obecnie do najbardziej rentownych branż gospodarki narodowej. Zajmuje bowiem szóstą pozycję pod względem rentowności netto wśród wszystkich sektorów gospodarki polskiej (ponad 16 proc.). Jest to niebywałe osiągnięcie, gdyż jeszcze w 1998 roku rentowność netto w branży usług hotelarskich nie przewyższała 10 proc. i hotelarstwo nie należało do tej elitarnej grupy.
Każdy menedżer – niezależnie od sektora, w którym funkcjonuje
– zwraca baczną uwagę na konkurencję, jej poczynania oraz osiągane wyniki finansowe. Pytania: „Jak radzi sobie konkurencja w okresach trudnych dla gospodarki?”, „Jakie działania podejmuje w czasie ożywienia gospodarki?”, „Jakimi zasobami strategicznymi dysponuje?” nierzadko stają się początkiem budowy własnej strategii konkurowania na rynku. Wiedza o konkurencji zdobywana jest najczęściej poprzez baczną obserwację jej poczynań rynkowych, dynamikę sprzedaży konkurencyjnych firm, podejmowanych przez nie inwestycji.
W praktyce jednak uzyskanie szczegółowych informacji o konkurencji jest bardzo trudne. Przedsiębiorstwa nie są chętne do udzielania informacji na temat strategii konkurowania, nie mówiąc już nic o ujawnianiu ich wyników finansowych. I choć istnieje obowiązek publikowania danych rocznych, to uzyskanie wyników o całym sektorze wiąże się z ogromnym wysiłkiem. Lukę tę można uzupełnić wykorzystując informacje Głównego Urzędu Statystycznego, agencji monitorujących sytuację poszczególnych branż lub systemów baz danych opracowanych przez ekspertów.
Poznać konkurencję
Analizę sektora przeprowadzono na podstawie danych pochodzących z systemu PONT
Info-Gospodarka. System PONT Info-Gospodarka zbudowany został w oparciu o pełne,
oficjalne i wiarygodne zasoby informacyjne Głównego Urzędu Statystycznego.Wszystkie wskaźniki zbudowane są na podstawie odpowiednich pozycji z rocznych sprawozdań finansowych F-02 oraz sprawozdań F-01 za IV kwartały, składanych do GUS-u .Wartości dla wybranych z bazy wskaźników przedstawiono w następujących układach:
- wartość ogółem wskaźnika dla wszystkich
badanych jednostek w sektorze
- rozkład wartości wskaźnika
wewnątrz sektora.
Poziom usług hotelowych w Polsce w ostatnich dziesięciu latach uległ znacznemu przeobrażeniu, osiągając standard występujący w państwach zachodnich. Nasza branża usług hotelarskich staje się coraz bardziej konkurencyjnym obszarem gospodarki. Potwierdzeniem tego jest choćby zainteresowanie polskim rynkiem największych sieci hotelowych, a także moda na tworzenie rodzinnych pensjonatów, moteli i hoteli. Rosnąca liczba hoteli w Polsce nasila zjawisko konkurencji i walki o klienta. Z drugiej jednak strony branża hotelarska należy obecnie do najbardziej rentownych branż gospodarki narodowej. Zajmuje ona szóstą pozycję pod względem rentowności netto wśród wszystkich sektorów gospodarki polskiej. Jest to niebywałe osiągnięcie, gdyż jeszcze w 1998 ro-ku rentowność netto w branży usług hotelarskich nie przewyższała 10 proc.i hotelarstwo nie należało do tej elitarnej grupy branż polskiej gospodarki.
Liczba podmiotów i poziom
[...]
Autor jest analitykiem w firmie PONT-Info
zajmującej się analizą statystyczną wybranych
sektorów gospodarki. Jest także pracownikiem
naukowym Katedry Zarządzania Strategicznego
w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Hotelarstwo w Polsce należy obecnie do najbardziej rentownych branż gospodarki narodowej. Zajmuje bowiem szóstą pozycję pod względem rentowności netto wśród wszystkich sektorów gospodarki polskiej (ponad 16 proc.). Jest to niebywałe osiągnięcie, gdyż jeszcze w 1998 roku rentowność netto w branży usług hotelarskich nie przewyższała 10 proc. i hotelarstwo nie należało do tej elitarnej grupy.
Każdy menedżer – niezależnie od sektora, w którym funkcjonuje
– zwraca baczną uwagę na konkurencję, jej poczynania oraz osiągane wyniki finansowe. Pytania: „Jak radzi sobie konkurencja w okresach trudnych dla gospodarki?”, „Jakie działania podejmuje w czasie ożywienia gospodarki?”, „Jakimi zasobami strategicznymi dysponuje?” nierzadko stają się początkiem budowy własnej strategii konkurowania na rynku. Wiedza o konkurencji zdobywana jest najczęściej poprzez baczną obserwację jej poczynań rynkowych, dynamikę sprzedaży konkurencyjnych firm, podejmowanych przez nie inwestycji.
W praktyce jednak uzyskanie szczegółowych informacji o konkurencji jest bardzo trudne. Przedsiębiorstwa nie są chętne do udzielania informacji na temat strategii konkurowania, nie mówiąc już nic o ujawnianiu ich wyników finansowych. I choć istnieje obowiązek publikowania danych rocznych, to uzyskanie wyników o całym sektorze wiąże się z ogromnym wysiłkiem. Lukę tę można uzupełnić wykorzystując informacje Głównego Urzędu Statystycznego, agencji monitorujących sytuację poszczególnych branż lub systemów baz danych opracowanych przez ekspertów.
Poznać konkurencję
Analizę sektora przeprowadzono na podstawie danych pochodzących z systemu PONT
Info-Gospodarka. System PONT Info-Gospodarka zbudowany został w oparciu o pełne,
oficjalne i wiarygodne zasoby informacyjne Głównego Urzędu Statystycznego.Wszystkie wskaźniki zbudowane są na podstawie odpowiednich pozycji z rocznych sprawozdań finansowych F-02 oraz sprawozdań F-01 za IV kwartały, składanych do GUS-u .Wartości dla wybranych z bazy wskaźników przedstawiono w następujących układach:
- wartość ogółem wskaźnika dla wszystkich
badanych jednostek w sektorze
- rozkład wartości wskaźnika
wewnątrz sektora.
Poziom usług hotelowych w Polsce w ostatnich dziesięciu latach uległ znacznemu przeobrażeniu, osiągając standard występujący w państwach zachodnich. Nasza branża usług hotelarskich staje się coraz bardziej konkurencyjnym obszarem gospodarki. Potwierdzeniem tego jest choćby zainteresowanie polskim rynkiem największych sieci hotelowych, a także moda na tworzenie rodzinnych pensjonatów, moteli i hoteli. Rosnąca liczba hoteli w Polsce nasila zjawisko konkurencji i walki o klienta. Z drugiej jednak strony branża hotelarska należy obecnie do najbardziej rentownych branż gospodarki narodowej. Zajmuje ona szóstą pozycję pod względem rentowności netto wśród wszystkich sektorów gospodarki polskiej. Jest to niebywałe osiągnięcie, gdyż jeszcze w 1998 ro-ku rentowność netto w branży usług hotelarskich nie przewyższała 10 proc.i hotelarstwo nie należało do tej elitarnej grupy branż polskiej gospodarki.
Liczba podmiotów i poziom
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz