Autor: Barbara Mazurek
Pozostawianie napiwków to bardzo ciekawe zachowanie – zarówno z punktu widzenia psychologii, jak i ekonomii. Dawanie napiwków jest szeroko praktykowane, więcej: wręcz regulowane normą społeczną, choć przecież nie jest nakazane prawnie. W pojęciu ekonomistów jest to zachowanie zagadkowe i z pogranicza irracjonalności
Im większy rachunek, tym większy napiwek
W USA oferowanie napiwków to powszechnie akceptowana norma, dalece wybiegająca poza to, co praktykuje się w Polsce i pozostałej części Europy. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez Center for Hospitality Research Cornell University pokazały, że wielkość napiwku w 2/3 uzależniona jest od wysokości rachunku, jaki gość pozostawia w restauracji. Wielkość napiwku w stosunku do wysokości rachunku nie jest jednak niezmienna. Jest on tym większy, im częściej gość odwiedza daną restaurację. Na wysokość napiwku mają także wpływ m.in. wyższe wykształcenie i dochody gościa. W tych dwóch ostatnich przypadkach istotny wpływ wywierają: znajomość norm społecznych, w tym świadomość związana z dawaniem napiwku, jego wielkością i formą.
Nie do wiary!
Według holenderskiego naukowca Hofstede skłonność danego narodu do zwiększania sum napiwków wiąże się z ich poczuciem lęku i nerwowości. Napiwek ma to poczucie
niepewności złagodzić
Doświadczenia większości Czytelników „Hotelarza” (podobnie jak amerykańskich uczestników badań) wskazują zapewne, że im większy rachunek, tym wyższy napiwek – jednak procentowo zmni [...]
Im większy rachunek, tym większy napiwek
W USA oferowanie napiwków to powszechnie akceptowana norma, dalece wybiegająca poza to, co praktykuje się w Polsce i pozostałej części Europy. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez Center for Hospitality Research Cornell University pokazały, że wielkość napiwku w 2/3 uzależniona jest od wysokości rachunku, jaki gość pozostawia w restauracji. Wielkość napiwku w stosunku do wysokości rachunku nie jest jednak niezmienna. Jest on tym większy, im częściej gość odwiedza daną restaurację. Na wysokość napiwku mają także wpływ m.in. wyższe wykształcenie i dochody gościa. W tych dwóch ostatnich przypadkach istotny wpływ wywierają: znajomość norm społecznych, w tym świadomość związana z dawaniem napiwku, jego wielkością i formą.
Nie do wiary!
Według holenderskiego naukowca Hofstede skłonność danego narodu do zwiększania sum napiwków wiąże się z ich poczuciem lęku i nerwowości. Napiwek ma to poczucie
niepewności złagodzić
Doświadczenia większości Czytelników „Hotelarza” (podobnie jak amerykańskich uczestników badań) wskazują zapewne, że im większy rachunek, tym wyższy napiwek – jednak procentowo zmni [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz