Autor: Małgorzata Nicewicz
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży hotelowej ponoszą czasami znaczne koszty przystosowania wydzierżawionych lub wynajmowanych budynków czy lokali do stanu odpowiadającego potrzebom prowadzonej działalności. Zmiana warunków gospodarczych może skutkować zmianą przeznaczenia tych budynków (lokali), wykorzystywanych pierwotnie do celów działalności opodatkowanej VAT. W konsekwencji może wystąpić konieczność korekty podatku naliczonego od poczynionych nakładów.
Wwydanym niedawno wyroku NSA odniósł się do budzącej wątpliwości kwestii ustalenia okresu zastosowania korekty (pięć czy 10 lat). Pojęcie inwestycji w obcym środku trwałym nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że są to poczynione przez podatnika nakłady na ulepszenie (przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację) środków trwałych niebędących własnością podatnika – wynajmowanych, dzierżawionych lub wykorzystywanych przez niego w działalności gospodarczej na podstawie innej umowy. Innymi słowy, wszelkie nakłady na przystosowanie nienależącego do przedsiębiorcy lokalu lub budynku do celów prowadzonej działalności (np. hotelowej) stanowią właśnie inwestycję w obcym środku trwałym.
ZMIANA PRZEZNACZENIa INWESTYCJI
Przedsiębiorcy przeprowadzający adaptację budynku czy lokalu na potrzeby prowadzonej działalności otrzymują faktury VAT, które potwierdzają dostawy towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją. Jeśli przedsiębiorca wykorzystuje inwestycję wyłącznie do celów prowadzonej działalności opodatkowanej VAT, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT wynikającego z takich faktur. Niekiedy jednak zmienia się przeznaczenie inwestycji. Przykładowo, zmiana sytuacji makroekonomicznej w gospodarce może skutkować spadkiem obrotów, zmniejszeniem liczby klientów i koniecznością zakończenia działalnośc [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz