Autor: Małgorzata Nicewicz. Autorka jest managerem w TPA Poland
Od 1 stycznia weszły w życie istotne zmiany w przepisach podatkowych, zarówno w zakresie podatków dochodowych, jak i opodatkowania VAT. Rewolucyjne zmiany mają dotyczyć też samej administracji podatkowej (m.in. urzędy skarbowe i urzędy celne zostaną połączone w urzędy celno-skarbowe). W artykuły wskazane zostaną wybrane zmiany w zakresie podatków dochodowych, które mogą się okazać szczególnie istotne dla przedsiębiorców prowadzących działalność w branży hotelowej.
NOWA 15-PROC. STAWKA CIT
Od 1 stycznia obok standardowej, 19-procentowej stawki CIT, wprowadzono nową, obniżoną 15-proc. stawkę opodatkowania. Obniżoną stawkę mają prawo zastosować:
• mali podatnicy, tj. przedsiębiorcy, u których wartość przychodu brutto nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 1,2 mln euro;
• podatnicy rozpoczynający działalność (uprawnienie to przysługiwać będzie w roku podatkowym, w którym rozpoczęto działalność). Obniżona stawka CIT może być stosowana jedynie dla podmiotów mających status podatników podatku dochodowego (a nie takich, które podjęły określone działania restrukturyzacyjne, by ten status osiągnąć i skorzystać z niższej stawki). Stąd wprowadzono szereg przepisów szczególnych, mających zapobiec takim nadużyciom. W efekcie, 15-proc. stawki CIT nie mogą stosować podatnicy, którzy podjęli działania restrukturyzacyjne umożliwiające osiągnięcie statusu małego podatnika (jak np. podział czy przekształcenie formy prowadzenia działalności).
FORMA PŁATNOŚCI FAKTURY A WYŁĄCZENIE Z KOSZTÓW PODATKOWYCH
Od 1 stycznia wszelkie wydatki uregulowane gotówką, a dotyczące transakcji, której jednorazowa wartość (bez względu na liczbę wynikających z niej płatności) przekracza 15 tys. zł, nie będą mogły być zaliczone do kosztów podatkowych. Jeśli przedsiębiorca zaliczyłby takie wydatki do kosztów, wówczas w miesiącu, w którym dokonano płatności w formie gotówkowej, należy obniżyć koszt uzyskania przychodu lub też rozpoznać dodatkowy przychód (jeśli w tym miesiącu nie ma kosztów, które można by obniżyć lub ich wysokość jest niewystarczająca). Jest to swoista sankcja w CIT nałożona za nieprzestrzeganie wymogów wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (w zakresie regulującym kwestie dokonywania i przyjmowania płatności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą). Do końca 2016 roku wynikający z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej limit, od którego przedsiębiorca powinien dokonywać płatności za pośrednictwem rachunku bankowego, wynosił cztery razy więcej – bo aż 15 tys. euro, [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz