Hiszpania i Polska z najwyższymi wzrostami RevPar w Europie

Hiszpania i Polska osiągnęły najwyższe w Europie wzrosty wskaźnika RevPar (średni przychód z jednego pokoju hotelowego) w ciągu 8 miesięcy 2016 roku. Pierwsze pozycje w rankingu zapewniły odpowiednio wyniki +14,8% oraz +11,7% – wynika z raportu MKG Hospitality przygotowanego dla HOTREC, którego członkiem jest Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. W tym czasie największy spadek RevPAR zanotowała Belgia (-13,7%) i Francja (-5,3%). W lipcu najwyższy w Europie wzrost wskaźnika o 22,2% osiągnęła Polska. Lato w hotelarstwie europejskim pokazało umiarkowanie pozytywny trend, a różnice w wynikach ekonomicznych hotelarzy z poszczególnych państw znacząco pogłębiły się. Jest to w dużej mierze efekt sytuacji geopolitycznej. Mimo słabych wyników części europejskich krajów, branża hotelarska zarejestrowała w wakacje niewielki wzrost wskaźnika RevPAR (Revenue Per Available Room), definiującego średni przychód z jednego pokoju. W czerwcu wskaźnik RevPAR nie wykazał zmian w stosunku do wartości z czerwca ubiegłego roku. Frekwencja była nieco niższa niż w maju (-0,9 pp.) i wynosiła 77,6%. Średnia cena noclegu wzrosła o 1,2%. Podobnie jak w maju w hotelach 5* wartość wskaźnika RevPAR obniżyła się o 7% ze względu na niższą o 4 p.p. frekwencję oraz spadek średniej ceny o 1,9%. W pozostałych kategoriach hoteli wyniki ogólnie poprawiły się, przy czym najlepsze osiągnęły hotele 3* z poprawą wskaźnika RevPAR o 3,4%. W lipcu wartość wskaźnika RevPAR w Europie wykazała niewielki wzrost (+1,5%) w stosunku do lipca 2015 roku. Frekwencja jednak obniżyła się o 1 p.p., zatem wzrost RevPAR wynika z podniesienia średniej ceny pokoju o 2,8%. W lipcu prawie wszystkie kategorie hoteli odnotowały wzrost wskaźnika RevPAR, głównie dzięki podniesieniu średniej ceny pokoju, ponieważ frekwencja, poza hotelami 2*, obniżyła się. Wyraźny spadek wartości RevPAR (-6,4%) odnotowały jedynie hotele 5* na skutek spadku frekwencji o 4,5 p.p. Wzrost wskaźnika RevPAR w sierpniu był niższy od wyniku z sierpnia ubiegłego roku o 3,8%. Nieznaczny wzrost średniej ceny noclegu (+0,2%) nie mógł zrównoważyć skutków obniżenia frekwencji o 2,7 p.p., którą odnotowały hotele wszystkich kategorii. Najbardziej ucierpiały hotele 5*, gdzie wskaźnik RevPAR obniżył się o 14% w wyniku spadku frekwencji o 7,1 p.p. Mimo że ogólne wyniki ekonomiczne w skali kontynentu są pozytywne, pogłębiają się różnice pomiędzy rynkami krajowymi. W czerwcu tendencję wzrostową utrzymywał rynek hiszpański, osiągając najlepsze w Europie wyniki wzrostu wskaźnika RevPAR (+17,8%). Zaraz za nim plasował się rynek polski ze wzrostem RevPAR o 15,7% i portugalski 10,3%. Z kolei w lipcu największy wzrost wskaźnika RevPAR w Europie osiągnęła Polska (+22,2%). – Na dobry wynik Polski w lipcu ogromny wpływ miał rozwój  infrastruktury podróżniczej w ostatnich latach, dobra sytuacja geopolityczna kraju, atrakcyjna oferta poszczególnych miast, a także coraz większa liczba dobrze zarządzanych hoteli, które potrafią przygotować oczekiwaną przez gości ofertę – mówi Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP. Hiszpania i Grecja znalazły się ex aequo na drugim miejscu ze wzrostem o 17,4%, na trzecim Portugalia ze wzrostem RevPAR o 10,5%. W sierpniu, w porównaniu do sierpnia 2015 roku, dwa kraje odnotowały dwucyfrowy wzrost wskaźnika RevPAR: będąca na pozycji lidera Hiszpania (+14%) oraz Polska (+12,1%). Dobry letni sezon miały także Grecja (+6%) i Portugalia (+8,8%). Ta dynamika znajduje swoje wyjaśnienie w poprawie stanu gospodarki tych krajów oraz w przejęciu części turystów z krajów śródziemnomorskich jak: Turcja, Riwiera Francuska, Egipt i kraje Maghrebu, czyli Afryki Północno-Zachodniej, które niedawno były celami ataków terrorystycznych. Największy spadek wyników wykazały z kolei Belgia i Włochy. W czerwcu spadek RevPAR w Belgii wyniósł -22,7%. Ten trend jest prawdopodobnie nadal powodowany obawami turystów w związku z atakami terrorystów w marcu. Frekwencja w belgijskich hotelach spadła o 14,7 p.p. W lipcu wartość RevPAR w stosunku do lipca 2015 obniżyła się o 15,8% z powodu spadku frekwencji o 10,9 p.p. W sierpniu spadek jeszcze się pogłębił. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku wskaźnik RevPAR hoteli belgijskich obniżył się o 20,2%. Przyczyną był tu spadek frekwencji o 15,5 pp. z powodu braku poczucia bezpieczeństwa wśród turystów. We Włoszech natomiast spadek wartości RevPAR w stosunku do ubiegłego lata to wynik organizowanych w tym okresie 2015 roku wielkich imprez takich jak Targi Światowe w Mediolanie i Biennale w Wenecji. We Francji Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej nie spowodowały wyraźnej poprawy wyników, a obawa przed atakami terrorystycznymi wpłynęła na zmniejszenie liczby przyjazdów. Delikatny czerwcowy trend w kierunku stabilizacji z nieznacznym spadkiem wartości RevPAR o 1,3%, w lipcu nie był już widoczny, a Francja odnotowała spadek RevPAR o 5,4%. Po lipcowych atakach w Nicei w sierpniu odnotowała spadek RevPAR o 13,4% przy obniżeniu frekwencji o 5,1 p.p. i średniej ceny noclegu o 6,7%. Nie odnotowano natomiast dramatycznych skutków Brexit dla hotelarzy brytyjskich. W lipcu wartość wskaźnika RevPAR wzrosła o 6,6%, w sierpniu o 3,4%. Spadek kursu funta zachęcił turystów wakacyjnych do przyjazdu na zakupy do Wielkiej Brytanii. W Niemczech w lipcu wartość RevPAR wykazywała niewielką tendencję wzrostową (+0,9%), podczas gdy od początku roku wskaźnik ten wzrósł o 4,5%. Choć kraj ten, podobnie jak Włochy czy Austria, charakteryzuje się dużym potencjałem turystycznym, w sierpniu odnotował wyraźny spadek wyników (-4%). Różnice wyników ekonomicznych branży hotelarskiej w Europie nieustannie się pogłębiają. W skali kontynentu rynek zachowuje jednak stabilność.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *