Umowa franczyzowa: Dawid z Goliatem czy jednak Syzyf?

Autor: Wojciech Popis
Autor jest właścicielem firmy POPI S – HOTELS Consulting & Management,
w zakres działania której wchodzi m.in. doradztwo w podpisywaniu umów franczyzowych oraz zarządzanie hotelami w ramach podpisanych franczyz. Umowa franczyzowa jest najważniejszym dokumentem, jaki przyjdzie nam podpisać rozpoczynając i kontynuując przygodę z hotelem pod obcą marką. Zastanowimy się, czy zawarte w tytule pytanie to jedynie chwyt marketingowy mający zachęcić do przeczytania tego artykułu, czy też − niestety − smutna rzeczywistość? Zanim jednak dojdzie do momentu zaproponowania tekstu umowy, najczęściej zostają nam najpierw przedstawione warunki biznesowe planowanej współpracy, o których w szczegółach można było przeczytać w poprzednim numerze „HOTELARZA”. Zakładam, że dokument taki jest już dokumentem końcowym, zawierającym wspólnie uzgodnione podstawowe warunki współpracy (opłata Royalty, opłata Aplikacyjna, opłata za Serwis Techniczny, opłata Marketingowa, opłata za Rezerwacje, czas trwania kontraktu itp.) Sugeruję bardzo dokładne zapoznanie się z tym dokumentem. Dlaczego? Otóż miałem okazję zetknąć się z takimi tekstami, w których oprócz głównych warunków współpracy zawartych zostało wiele innych elementów, niekoniecznie wcześniej omówionych. Stanowi to odpowiednik dobrze znanego procederu dodawania punktów pisanych małym drukiem. To jednak nic w porównaniu z samą umową franczyzową, która prawie zawsze jest w języku angielskim. I najczęściej podpisywana jest na prawie angielskim, gdzie jak możemy przeczytać "w oparciu o zasady słuszności (equity) tworzone jest prawo precedensowe, zaś wyroki zapadłe na jego podstawie stanowią podstawę prawną przy rozstrzyganiu podobnych przypadków w przyszłości". Nie oznacza to jednak, że jesteśmy bezsilni. Zachodnia kultura prawna rozwinęła się w o wiele bardziej zaawansowany system prawa antymonopolowego, chroniący słabszego partnera w relacji z siecią.

Co zawiera umowa? Umowa zawiera kilka elementów standardowych. Na początku podawane są wszelkiego rodzaju definicje (hotel, marka, system, znaki) stosowane w dalszej części dokumentu. Po nich następuje opis, do czego ma prawo franczyzodawca (np. znaki prawnie chronione) i na jakich zasadach będziemy mogli z tego skorzystać. Przede wszystkim chodzi o znaki towarowe czy marki, którymi − dzięki umowie franczyzowej − będziemy się mogli posługiwać zgodnie z opisanymi w niej regułami. Odnosi się to zarówno do znaków zewnętrznych, wewnętrznych, materiałów drukowanych czy innych elementów reklamowych, jak również komunikacji poprzez strony internetowe czy inne media. Nie może również zabraknąć obowiązków franczyz [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *