Koszty zaniechanych inwestycji

Autor: Małgorzata Dankowska, Małgorzata Nicewicz
Małgorzata Dankowska
jest managerem,
a Małgorzata Nicewicz konsultantką
w TPA Horwath

Wybudowanie nowego hotelu to konieczność poniesienia licznych nakładów inwestycyjnych, np. na badanie rynku, kosztów analiz i opracowań wstępnych projektów, opinii biegłych, ekspertyz, usług prawnych. To też koszty realizacji projektu, prac budowlanych, itd. Czy wszystkie koszty związane z realizacją danego projektu hotelowego stanowić będą koszt uzyskania przychodów?



Zasadniczo wydatki związane z budową nowego hotelu nie powinny być odnoszone bezpośrednio w bieżące koszty działalności. Wydatki te zwiększają bowiem wartość początkową hotelu i stają się kosztami uzyskania przychodów poprzez dokonywane okresowo odpisy amortyzacyjne. Jeśli jednak inwestycja z jakichś względów nie zostanie ukończona, powstają wątpliwości co do sposobu kwalifikacji podatkowej już poniesionych nakładów.


Definicja inwestycji

Prawo podatkowe definiując pojęcie inwestycji odsyła do pojęcia środków trwałych w budowie, określonego w ustawie o rachunkowości. Pod pojęciem inwestycji dla celów podatkowych należy zatem rozumieć zaliczane do aktywów środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego obiektu. Niewątpliwie, hotel pozostający w okresie budowy spełnia podatkową definicję inwestycji. Pojawia się jednak pytanie, od kiedy rozpoczyna się okres budowy? Formalnie budowa rozpoczyna się z momentem uzyskania pozwolenia na nią, w praktyce – z chwilą podjęcia robót budowlanych. W orzecznictwie administracyjnym podkreśla się, że o inwestycji można mówić dopiero od momentu, w którym podatni [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *