Autor: Arnold Pabian, Barbara Pabian
Arnold Pabian jest profesorem nadzw.
dr hab. na Wydziale Zarządzania
Politechniki Częstochowskiej,
a Barbara Pabian doktorem
na Wydziale Zarządzania
Uniwersytetu Ekonomicznego
w Katowicach
Marketing sensoryczny (sensory marketing), zwany też marketingiem pięciu zmysłów stanowi nową, całościową i bardzo użyteczną koncepcję. Jego celem jest wyposażanie produktów i usług w atrybuty będące źródłem bodźców sensorycznych (obraz, dźwięk, zapach, smak, powierzchnia), które oddziałują na wszystkie pięć zmysłów klienta.
Zmysły te powinny dostarczać pozytywnych doznań, których następstwem jest sensoryczna satysfakcja, prowadząca do zakupu produktu lub usługi. Światowe hotelarstwo zaczyna świadomie korzystać z dorobku marketingu sensorycznego. Stosowanie tej koncepcji ułatwia zakres i specyfika usług świadczonych przez obiekty noclegowe od momentu wprowadzenia się gościa się aż do jego wyjazdu. Piękny wygląd hotelu i jego wnętrz (zmysł wzroku) można uzupełnić perfumowaną recepcją i pokojami (zmysł węchu), nastrojową muzyką (zmysł słuchu), oryginalnymi potrawami serwowanymi w hotelowej restauracji (zmysł smaku i węchu), delikatną fakturą mebli (zmysł dotyku). Bodźce tego typu powinny stanowić dla gości źródło pozytywnych i niepowtarzalnych doznań skłaniających ich do dokonywania następnych rezerwacji w takim hotelu. Tak więc odpowiedni dobór bodźców sensorycznych przypisanych poszczególnym sferom świadczenia usług hotelarskich może stać się ważnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej, przyczyniając się do wzrostu liczby gości i wzmocnienia wizerunku marki. Hotele najlepiej radzą sobie z marketingiem obrazu. Również marketing smaku w aspektach ofert gastronomicznych jest w wielu przypadkach zadowalający. Liczne braki i mankamenty można natomiast zaobserwować w obszarach zwanych marketingiem dźwięku, marketingiem zapachu i marketingiem dotyku. I na tej ostatniej sferze się skupmy.
ŹRÓDŁA BODŹCÓW DOTYKOWYCH
Marketing dotyku (tactile marketing) stanowi jedno z największych wyzwań, jakie stawia rynek współczesnym wytwórcom dóbr i usług. Główne źródła bodźców dotykowych, które mogą być świadomie kształtowane przez każdy hotel to:
Bodźce dotykowe oddziałują na skórę klienta. Odczuwane doznania wywołują sensoryczną satysfakcję lub dyskomfort. Zadaniem hotelarzy jest takie kształtowanie środowiska, w którym przebywają goście, aby zawsze było ono dla nich źródłem satysfakcji, a nie dyskomfortu. Podstawowe znaczenie w sferze oddziaływania na dotykowe receptory klientów ma forma przedmiotów, ich ciężar i materiał, z którego zostały wykonane, jak [...]
Marketing sensoryczny (sensory marketing), zwany też marketingiem pięciu zmysłów stanowi nową, całościową i bardzo użyteczną koncepcję. Jego celem jest wyposażanie produktów i usług w atrybuty będące źródłem bodźców sensorycznych (obraz, dźwięk, zapach, smak, powierzchnia), które oddziałują na wszystkie pięć zmysłów klienta.
Zmysły te powinny dostarczać pozytywnych doznań, których następstwem jest sensoryczna satysfakcja, prowadząca do zakupu produktu lub usługi. Światowe hotelarstwo zaczyna świadomie korzystać z dorobku marketingu sensorycznego. Stosowanie tej koncepcji ułatwia zakres i specyfika usług świadczonych przez obiekty noclegowe od momentu wprowadzenia się gościa się aż do jego wyjazdu. Piękny wygląd hotelu i jego wnętrz (zmysł wzroku) można uzupełnić perfumowaną recepcją i pokojami (zmysł węchu), nastrojową muzyką (zmysł słuchu), oryginalnymi potrawami serwowanymi w hotelowej restauracji (zmysł smaku i węchu), delikatną fakturą mebli (zmysł dotyku). Bodźce tego typu powinny stanowić dla gości źródło pozytywnych i niepowtarzalnych doznań skłaniających ich do dokonywania następnych rezerwacji w takim hotelu. Tak więc odpowiedni dobór bodźców sensorycznych przypisanych poszczególnym sferom świadczenia usług hotelarskich może stać się ważnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej, przyczyniając się do wzrostu liczby gości i wzmocnienia wizerunku marki. Hotele najlepiej radzą sobie z marketingiem obrazu. Również marketing smaku w aspektach ofert gastronomicznych jest w wielu przypadkach zadowalający. Liczne braki i mankamenty można natomiast zaobserwować w obszarach zwanych marketingiem dźwięku, marketingiem zapachu i marketingiem dotyku. I na tej ostatniej sferze się skupmy.
ŹRÓDŁA BODŹCÓW DOTYKOWYCH
Marketing dotyku (tactile marketing) stanowi jedno z największych wyzwań, jakie stawia rynek współczesnym wytwórcom dóbr i usług. Główne źródła bodźców dotykowych, które mogą być świadomie kształtowane przez każdy hotel to:
- kształt i faktura materiałów promocyjnych
- ciężar przedmiotów
- kształty mebli i wyposażenia
- faktury mebli i wyposażenia
- faktury podłóg i ścian
- temperatura powietrza i podłóg
- temperatura potraw i napojów
Bodźce dotykowe oddziałują na skórę klienta. Odczuwane doznania wywołują sensoryczną satysfakcję lub dyskomfort. Zadaniem hotelarzy jest takie kształtowanie środowiska, w którym przebywają goście, aby zawsze było ono dla nich źródłem satysfakcji, a nie dyskomfortu. Podstawowe znaczenie w sferze oddziaływania na dotykowe receptory klientów ma forma przedmiotów, ich ciężar i materiał, z którego zostały wykonane, jak [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz