Autor: Anna Kiełczewska
W jaki sposób przekazywać pracownikowi hotelu informację zwrotną, doceniać lub konstruktywnie krytykować, by zmotywować go do poprawy działań? Jak reagować, aby wpłynąć na zmianę zachowania pracownika? Narzędziem, które może okazać się przydatne, jest feedback.
Feed + back („feed” oznacza „karmić”, „zasilać”, „back” – „z powrotem”) – „zasilanie informacją zwrotną” służy temu, by pracownik rozwijał się, zmieniał. Informację zwrotną wykorzystujemy do formułowania indywidualnych kierunków rozwoju, wdrażania zmian w działaniach pracowników, które wpływają na realizację celów hotelu jako organizacji.
Różne rodzaje feedbacku
Występują różne rodzaje feedbacku: pozytywny, negatywny, rzeczowy (polegający na porównaniu efektów pracy), motywacyjny, rozwojowy. Niezależnie jednak od rodzaju, jednym z warunków skutecznego przekazywania informacji zwrotnej jest skrupulatne przygotowanie do sesji feedbackowej: zgromadzenie informacji, oddzielenie faktów od opinii, wyznaczenie celu rozmowy oraz celu planowanej do wdrożenia zmiany. Innymi czynnikami, które decydują o powodzeniu lub fiasku rozmowy feedbackowej, są: aktywne słuchanie, angażowanie pracownika w proces oraz umiejętność radzenia sobie z problemami pojawiającymi się podczas przekazywania informacji zwrotnej. Praca z oporem, konfrontacją, reakcjami emocjonalnymi, radzenie sobie z osobą pasywną, wchodzącą w rolę ofiary – to najbardziej powszechne trudności czekające na osoby, które przekazują podwładnym informację zwrotną. Wprawdzie w rolę oceniających najczęściej wcielają się managerowie, liderzy, jednak informacją zwrotną jest każda informacja od drugiej osoby, która dotyczy danego postępowania i prowadzi do działania mającego potwierdzić je, udoskonalić lub zmienić. Przedmiotem informacji zwrotnej zawsze powinno być zachowanie, na które wpływa motywacja i intencje pracownika, a nie jego cechy osobowe. Informacja zwrotna powinna zawierać w sobie następujące cztery elementy:
1) informacje o wymaganych przez przełożonego standardach wykonania danego zadania oraz o tym, co pracownik powinien zrobić, aby im sprostać,
2) spostrzeżenia dotyczące jego pracy oraz sposobu działania,
3) konsekwencje z tego wynikające, 4) konkretne oczekiwania, jakie przełożony ma w związku z tym wobec dalszego postępowania pracownika.
Dlaczego feedback jest ważny
O czym warto mówić podczas rozmowy feedbackowej? O interpretacjach („Okazałeś nieugiętą postawę podczas negocjacji warunków współpracy z firmą X”), o hipotezach („Podczas rozmowy zrezygnowałeś ze swoich celów – być może w sytuacji negocjacyjnej nie walczysz o własne [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Szanowni Państwo,
bardzo interesujący temat jednak – proszę wybaczyć ale nie ma czegoś takiego jak feedback negatywny. Jest albo pozytywny albo konstruktywny (czyli wskazujący obszary do rozwoju, poprawy).