Orbis wygasza hotele Orbis: teraz Wrocław

Grupa Orbis postanowiła przerobić hotel Wrocław na ibisa i Novotel – powiedział Gilles Clavie, prezes Orbis SA, ogłaszając wyniki grupy za 2014 rok.

Marki zmienią też pozostałe trzy „orbisowskie” hotele: Gdynia, która od wiosny działać będzie jako Mercure, a potem Posejdon w Gdańsku i Magura w Bielsku Białej. A wyniki Orbisu są bardzo dobre: wzrosły RevPAR, obłożenie, a więc również przychody: o 25 mln zł, do blisko 708 mln zł. Natomiast zysk netto o ponad jedną trzecią, do 89,2 mln zł. Grupa Orbis jeszcze w tym roku rozpocznie prace związane z modernizacją i rebrandingiem wybudowanego w 1980 roku hotelu Wrocław. Zakończenie prac planowane jest na rok 2016. – Będziemy w stanie otworzyć przynajmniej część hotelu działającą pod marką Ibis w tym roku, na przełomie III i IV kwartału. Drugim krokiem będzie część pod marką Novotel, najprawdopodobniej pod koniec II kwartału 2016 – powiedział Gilles Clavie. 4-gwiazdkowy Wrocław dysponuje 287 pokojami i pięcioma apartamentami. W latach 80. i po części 90. był to najlepszy hotel w mieście. Władze Orbisu wcześniej w ramach strategii asset light planowały sprzedaż działki z hotelem, a nabywca miałby zmodernizować budynek i prowadzić w nim hotele pod markami franczyzowanymi od Accoru. Ostatecznie, po zmianie strategii, która obecnie nastawiona jest na własność hoteli, zamiast sprzedawać, Orbis sam gruntownie zmodernizuje budynek. Taki lifting przechodzi już Orbis Gdynia, który kosztem 22 mln zł od wiosny zacznie działać jako Mercure, podobnie jak później Posejdon w Gdańsku. Jak przyznał Gilles Clavie, część ze 112 mln zł nakładów inwestycyjnych w 2014 roku, oprócz gruntownego remontu warszawskich Sofitela Victorii i Novotelu Centrum (d. Holiday Inn), poszła na „zmiany marki hoteli Orbis Gdynia, Posejdon i Magura w Bielsku Białej, a także podniesienie standardu siedmiu hoteli działających pod marką Novotel i dwóch Mercure”.

Orbis rozwijał się nadal przez umowy franczyzowe i o zarządzanie, dzięki którym sieć powiększyła się o sześć hoteli z 556 pokojami: trzy w Polsce (Mercure Racławice, który wcześniej działał jako Dosłońce i nowo wybudowane: ibis Styles Wrocław i Mercure Sepia) oraz trzy w krajach bałtyckich (Mercure i ibis Styles w Rydze, planowany jest tam też Pullman, oraz Mercure Marijampole na Litwie). Łącznie w ramach Grupy Orbis działa 69 hoteli (13 franczyzowanych), z czego trzy na Litwie i dwa na Łotwie. Orbis rozwija też własne inwestycje, jak Mercure Kraków, pod który kupiono działkę, i ibis Styles Gdańsk, podpisano też umowy na uruchomienie kolejnych hoteli w ramach franczyzy: ibisa w Krakowie i Grudziądzu oraz ibisa Budget w Gdańsku. W tym roku w ramach sieci mają zacząć działać hotele ibis w Białymstoku, Siedlcach i Nowym Sączu. Wielkim krokiem w stronę budowania pozycji Orbisu jako lidera w branży hotelarskiej w Europie Wschodniej było podpisanie umowy z Accorem na przejęcie 38 hoteli działających w tym regionie i tytuł wyłącznego licencjodawcy wszystkich marek Accor na tym rynku. – Rok 2014 był bardzo dobrym rokiem dla Orbisu. Dobre wyniki operacyjne potwierdza wzrost wskaźnika RevPAR o 3,6 proc. do poziomu 127 zł – podsumował cały ubiegły rok prezes Clavie. Wzrost ten Orbis zawdzięcza głównie hotelom ze średniej i wyższej kategorii (Sofitel, Novotel, Mercure), które osiągnęły RevPAR wyższy o 4,6 proc. niż rok wcześniej (134,1 do 127,8 zł w 2013), a hotele ekonomiczne (rodzina ibis) pozostały praktycznie na poziomie z zeszłego roku – 93 zł. Na dobre wyniki Orbisu wpływ miała przede wszystkim sporo wyższa frekwencja niż rok wcześniej, o 3,1 p.proc. (z 58,4 do 61,5 proc.), bo średnia cena za nocleg ADR akurat spadła, generalnie o 1,7 proc. (do 206,4 zł), bardziej w segmencie up&midscale o -2,5 proc. (do 245,5 zł), niż w economy o -1,3 proc. (do 148,8 zł). Za to dużo większe niż rok wcześniej było obłożenie w hotelach wyższych kategorii, które wzrosło o 4 p.proc., do 60,1 proc., podczas gdy w ibisach tylko o 0,9 p.proc., do 62,5 proc. Ale w efekcie wszystko to dało lepsze najważniejsze wskaźniki niż rok wcześniej. Pomimo coraz większej konkurencji największy wzrost przychodów w stosunku do 2013 roku osiągnęły warszawskie hotele grupy. Dzięki licznym ofertom promocyjnym, jak np. City Breaks i Early Booking, udało się istotnie zwiększyć frekwencję w trakcie weekendów, co jest piętą achillesową warszawskiego rynku hotelarskiego. Ważnym wydarzeniem 2014 roku były Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn. Miały one pozytywny wpływ zwłaszcza na wyniki hoteli w Łodzi i w Katowicach, gdyż w tych miastach rozgrywane były mecze fazy finałowej mistrzostw. Niemal pełne obłożenie po meczu otwarcia mistrzostw odnotowały także hotele warszawskie. W ciągu 12 miesięcy 2014 roku w hotelach wszystkich marek odnotowano istotny wzrost klientów w segmencie konferencji i szkoleń (MICE). W stosunku do 2013 roku wzrósł również popyt wśród indywidualnych klientów biznesowych. Spadek odnotowano natomiast w segmencie grup turystycznych, co w największym stopniu przełożyło się na wyniki hoteli marki Orbis zlokalizowanych w Gdyni i we Wrocławiu. W segmencie up&midscale najlepsze wyniki w 2014 roku osiągnęły hotele Mercure Warszawa Centrum, Novotel Centrum Poznań, Mercure Centrum Poznań, Sofitel Victoria Warszawa oraz Novotel Centrum Katowice. Wśród hoteli ekonomicznych największy wzrost przychodów odnotowały hotele zlokalizowane w Krakowie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *