Łódź: w oczekiwaniu na hotelowy boom

Autor: Piotr Stawiński
Łódź jest jedynym dużym miastem w Polsce, które nie posiada hotelu 5-gwiazdkowego, a pierwszy obiekt 4-gwiazdkowy (andel’s) otwarto dopiero w ubiegłym roku. Działa tam niewiele hoteli w porównaniu z miastami o podobnej wielkości jak Poznań czy Wrocław. Jednak po upadku przemysłu włókienniczego w latach 90. XX wieku, miasto odradza się jako prężny ośrodek biznesowo-produkcyjny, co pociąga za sobą wzrost inwestycji hotelarskich.





CHARAKTERYSTYKA MIASTA


Łódź , trzecie co do wielkości miasto Polski (blisko 750 tys. mieszkańców), znajduje się na przecięciu dwóch głównych autostrad: A1 (Północ – Południe) i A2 (Zachód – Wschód), co daje jej pozycję jednego z najlepiej zlokalizowanych miast w Polsce. Ponadto planowane jest wybudowanie nowych dróg ekspresowych S8 na południu oraz S14 w zachodniej części miasta, które do końca 2015 roku utworzą obwodnicę Łodzi.


Dużą rolę w dostępności miasta odgrywają również połączenie kolejowe, a także prężnie rozwijający się port lotniczy im. Władysława Reymonta 6 km od centrum. Historycznie Łódź była jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych w Polsce, wyspecjalizowanym w produkcji włókienniczej, i stale przypomina o swoich industrialnych korzeniach poprzez swoją architekturę, zabudowę oraz kulturę. Po upadku przemysłu włókienniczego w latach 90. ubiegłego wieku miasto zaczęło się rozwijać w pierwszej dekadzie tego wieku jako atrakcyjny region inwestycyjny, szczególnie dla takich branż jak nowe technologie, AGD i logistyka, a także jako centra zaplecza biznesowego (tzw. BPO – Business Process Offshoring). Wpływ na to ma m.in. polityka zachęcania inwestorów, lokalizacja w centrum kraju oraz wykwalifikowana, a przy tym dosyć tania siła robocza (w Łodzi istnieje 27 uczelni wyższych, w tym sześć państwowych).


Od 1997 roku działa tu Specjalna Strefa Ekonomiczna, która daje inwestorom prawo do zwrotu kosztów inwestycji do 70 proc. nakładów. Najwięksi inwestorzy Strefy Ekonomicznej to: Dell, Gillette, Indesit, Fujitsu, Hutchinson, Procter & Gamble, ABB, Danfoss.


Wartość wszystkich dotychczas wdrożonych projektów inwestycyjnych szacuje się na niemal 2,8 mld euro, dzięki którym powstało 20 tys. miejsc pracy. Cechą charakterystyczną Łodzi jest kilkadziesiąt odbywających się tu festiwali. Do najsłynniejszych należą Camerimage; Festiwal Dialogu Czterech Kultur; Festiwale Komiksu; Sztuki Jidisz; Fotografii; Graffiti; Łódzkie Spotkania Baletowe, które przyciągają wielu gości krajowych i zagranicznych. Miasto stara się o miano Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Od czterech lat wizytówką Łodzi jest Manufaktura – największe w Polsce centrum handlowo-rozrywkowe ulokowane na 27 hektarach w dawnej fabryce Izraela Poznańskiego.

ht_2010_03-9.jpg

Zaczęło ono pełnić funkcję nieistniejącego wcześniej w Łodzi Rynku. Na terenie kompleksu znajduje się ok. 260 sklepów, kilkanaście restauracji, muzea, kina, centrum rozrywki. Cała inwestycja pochłonęła ok. 200 mln euro i przyciąga rocznie kilkaset tysięcy klientów. Według oficjalnych statystyk Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego w 2008 roku do Łodzi przyjechało około 800 turystów (w tym odwiedzający jednodniowi), z czego 16,8 proc. stanowili obcokrajowcy, głównie Niemcy (33 proc.) i Brytyjczycy (13 proc). Znacznie mniejszą, lecz znacząca grupę stanowią Izraelczycy, którzy regularnie przyjeżdżają do Łodzi ze względów historycznych i sentymentalnych.


RYNEK HOTELOWY

Obecnie w Łodzi działa 20 hoteli dysponujących 2044 pokojami. Zdecydowana większość
to obiekty 3- i 2-gwiazdkowe, które stanowią ponad 80 proc. bazy hotelowej miasta.
W Łodzi nie ma żadnego obiektu 5-gwiazdkowego, a segment 4-gwiazdkowy reprezentowany
jest przez hotel a [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *