Autor: Katarzyna Basaj
Katarzyna Basaj
Choć sporo hoteli korzysta jeszcze z zamków mechanicznych na zwykły klucz, to jednak większość nowo powstających obiektów zamawia systemy zamków elektronicznych ze względów bezpieczeństwa i wygody. A tu wybór jest duży. Można korzystać z kart chipowych, zbliżeniowych, magnetycznych.
Hotel to jedno z tych miejsc, w których człowiek podczas podróży może i powinien poczuć się, jak u siebie – czyli bezpiecznie. Coraz więcej gości i hotelarzy zdaje sobie sprawę z tego, że tradycyjny zamek na klucz w pokoju nie jest wystarczającym zabezpieczeniem, na przykład przed kradzieżą. Podróżni wybierając hotel, często wymagają, aby ich pokój posiadał elektroniczne zamki, a gospodarze obiektów odpowiadają na ich potrzeby.
Kluczowe technologie
Choć czas zamków mechanicznych na klucz jeszcze się nie skończył i są one nadal często stosowane, głównie w starszych obiektach noclegowych, to jednak obecnie rzadko się zdarza, aby nowy hotel decydował się na tego typu rozwiązanie. – Z zapytań, które otrzymujemy od inwestorów budujących hotele, wnioskujemy, że skłaniają się oni ku technologii elektronicznych zamków, gdyż jest ona wygodniejsza, bezpieczniejsza oraz lepsza pod względem jakości użytkowania. W przypadku sieci hotelarskich takie rozwiązania to obowiązujący standard – mówi Sabina Skupień z działu marketingu firmy Astra-Telecom. Związane jest to z kwestiami bezpieczeństwa – tradycyjny zamek łatwiej jest sforsować, łatwo też podrobić do niego klucz; oszczędności – każdorazowa utrata klucza powoduje konieczność wymiany zamka w drzwiach, a przy dużym ruchu i rozrywkowym charakterze pobytu może to się zdarzać całkiem często; wreszcie system zamków elektronicznych stwarza możliwości, których nie daje tradycyjny zamek. – Podczas meldunku tworzone są automatycznie karty dla gościa, który ma dostęp tylko i wyłącznie do swojego pokoju, ewentualnie do określonych stref, i tylko na konkretny czas. Po zakończeniu pobytu recepcjonista odbiera kartę od gościa i „czyści" jej dane – tłumaczy Łukasz Czechowicz, przedstawiciel warszawskiej firmy Wandex. – Takie systemy pozwalają również zaprogramować karty, np. dla personelu na określony rewir czy piętro. Programowanie karty wiąże się z systemem kodów niedostępnych dla gościa, dlatego nie ma możliwości skopiowania karty. Jeżeli klient zgubi ją lub zostanie ona skradziona, wydaje się drugą, a poprzednia automatycznie traci ważność i nikt nie może jej już użyć. Wszystkie te argumenty przemawiają za wyborem któregoś z bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Co więcej, zamki na kartę funkcjonują na rodzimym rynku już na tyle długo, by i wśród nich rozróżniać opcje mniej i bardziej nowoczesne.
On-line, off-line
Można wybrać system zamków on-line, który przesyła informacje pomiędzy komputerem w recepcji a zamkami za pośrednictwem kabli, jednak obecnie znacznie bardziej rozpowszech [...]
Choć sporo hoteli korzysta jeszcze z zamków mechanicznych na zwykły klucz, to jednak większość nowo powstających obiektów zamawia systemy zamków elektronicznych ze względów bezpieczeństwa i wygody. A tu wybór jest duży. Można korzystać z kart chipowych, zbliżeniowych, magnetycznych.
Hotel to jedno z tych miejsc, w których człowiek podczas podróży może i powinien poczuć się, jak u siebie – czyli bezpiecznie. Coraz więcej gości i hotelarzy zdaje sobie sprawę z tego, że tradycyjny zamek na klucz w pokoju nie jest wystarczającym zabezpieczeniem, na przykład przed kradzieżą. Podróżni wybierając hotel, często wymagają, aby ich pokój posiadał elektroniczne zamki, a gospodarze obiektów odpowiadają na ich potrzeby.
Kluczowe technologie
Choć czas zamków mechanicznych na klucz jeszcze się nie skończył i są one nadal często stosowane, głównie w starszych obiektach noclegowych, to jednak obecnie rzadko się zdarza, aby nowy hotel decydował się na tego typu rozwiązanie. – Z zapytań, które otrzymujemy od inwestorów budujących hotele, wnioskujemy, że skłaniają się oni ku technologii elektronicznych zamków, gdyż jest ona wygodniejsza, bezpieczniejsza oraz lepsza pod względem jakości użytkowania. W przypadku sieci hotelarskich takie rozwiązania to obowiązujący standard – mówi Sabina Skupień z działu marketingu firmy Astra-Telecom. Związane jest to z kwestiami bezpieczeństwa – tradycyjny zamek łatwiej jest sforsować, łatwo też podrobić do niego klucz; oszczędności – każdorazowa utrata klucza powoduje konieczność wymiany zamka w drzwiach, a przy dużym ruchu i rozrywkowym charakterze pobytu może to się zdarzać całkiem często; wreszcie system zamków elektronicznych stwarza możliwości, których nie daje tradycyjny zamek. – Podczas meldunku tworzone są automatycznie karty dla gościa, który ma dostęp tylko i wyłącznie do swojego pokoju, ewentualnie do określonych stref, i tylko na konkretny czas. Po zakończeniu pobytu recepcjonista odbiera kartę od gościa i „czyści" jej dane – tłumaczy Łukasz Czechowicz, przedstawiciel warszawskiej firmy Wandex. – Takie systemy pozwalają również zaprogramować karty, np. dla personelu na określony rewir czy piętro. Programowanie karty wiąże się z systemem kodów niedostępnych dla gościa, dlatego nie ma możliwości skopiowania karty. Jeżeli klient zgubi ją lub zostanie ona skradziona, wydaje się drugą, a poprzednia automatycznie traci ważność i nikt nie może jej już użyć. Wszystkie te argumenty przemawiają za wyborem któregoś z bardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Co więcej, zamki na kartę funkcjonują na rodzimym rynku już na tyle długo, by i wśród nich rozróżniać opcje mniej i bardziej nowoczesne.
On-line, off-line
Można wybrać system zamków on-line, który przesyła informacje pomiędzy komputerem w recepcji a zamkami za pośrednictwem kabli, jednak obecnie znacznie bardziej rozpowszech [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz