Autor: Natasza Sallman, Zbigniew Kowalski
Natasza Salman jest wiceprezesem
a Zbigniew Kowalski prezesem
firmy K&P Consulting Wellness & SPA
SPA, czyli uzdrawianie przez wodę, nie jest niezbędne w każdym hotelu. Zgodnie jednak z trendami zagospodarowania czasu wolnego, a także potrzebami i oczekiwaniami coraz bardziej wymagających gości, prawie w każdym hotelu są i stają się niezbędne pasywne lub oraz aktywne obszary usługowe dla wellness - czyli dla well being, tj. dla dobrego samopoczucia i relaksu naszych gości.
Jak dalece obszary te zostaną rozwinięte o niezbędną (lub czasami zbędną) infrastrukturę SPA, to zależy wciąż jeszcze od inwestora, szczególnie w Polsce (bo ma wizję i marzenie dla jeszcze wciąż modnego spa, rzadko zdając sobie sprawę, jakie są konsekwencje takiej inwestycji, aby była rentowna). Podejmując decyzję o inwestycji w hotelowe SPA, należy zadać sobie przede wszystkim pytanie, czym ten obszar ma być dla całego hotelu: dodatkiem uzupełniającym ofertę, kolejnym centrum zysku czy motorem całego przedsięwzięcia. Od odpowiedzi na to pytanie można zacząć rozważanie celowości takiej inwestycji. Bo czy to będzie hotel Wellness & SPA czy hotel ze SPA - wypoczynkowy poza miastem, czy miejski hotel 4-gwiazdkowy w dużym mieście; hotel konferencyjny poza miastem - to będzie miało istotny wpływ na wielkość i rodzaj oraz celowość SPA. Dlatego dwie ważne kwestie, które pomogą nam odpowiedzieć na te pytania, to lokalizacja obiektu oraz standard hotelu. Od tego powinny zależeć wielkość i rodzaj infrastruktury SPA.
Jak dalece obszary te zostaną rozwinięte o niezbędną (lub czasami zbędną) infrastrukturę SPA, to zależy wciąż jeszcze od inwestora, szczególnie w Polsce (bo ma wizję i marzenie dla jeszcze wciąż modnego spa, rzadko zdając sobie sprawę, jakie są konsekwencje takiej inwestycji, aby była rentowna). Podejmując decyzję o inwestycji w hotelowe SPA, należy zadać sobie przede wszystkim pytanie, czym ten obszar ma być dla całego hotelu: dodatkiem uzupełniającym ofertę, kolejnym centrum zysku czy motorem całego przedsięwzięcia. Od odpowiedzi na to pytanie można zacząć rozważanie celowości takiej inwestycji. Bo czy to będzie hotel Wellness & SPA czy hotel ze SPA - wypoczynkowy poza miastem, czy miejski hotel 4-gwiazdkowy w dużym mieście; hotel konferencyjny poza miastem - to będzie miało istotny wpływ na wielkość i rodzaj oraz celowość SPA. Dlatego dwie ważne kwestie, które pomogą nam odpowiedzieć na te pytania, to lokalizacja obiektu oraz standard hotelu. Od tego powinny zależeć wielkość i rodzaj infrastruktury SPA.
Najczęściej popełniane błędy hotelarzy przy planowaniu inwestycji wellness:
Niewielu inwestorów zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę hoteli Well- ness & SPA w Polsce - tych, w których SPA stanowi nie tylko oddzielne centrum zysku, ale także motor pozyskania gościa, a wskaźniki ekonomiczne zachęcają inwestorów do inwestycji, jest tak naprawdę nie więcej niż pięć.
Reszta z nich to hotele ze SPA, a zapotrzebowanie na takie hotele wyjątkowe, według naszych wyliczeń, wynosi 50 obiektów. Co to znaczy zapotrzebowanie? To gotowość klienta do zamówienia i zakupu usługi hotelu Wellness & spa wyliczonych z potencjału rynku dorosłego klienta - gościa, świadomego takich usług, jak też potrzebującego ich. Wyniki oceny dotyczą rynku klienta - gościa przede wszystkim indywidualnego, ale często zorganizowanego w duety, pary, grupki rodzinne i towarzyskie czy środowiskowe.
A to już pozwala na śmiałe prognozy. Wyjątkowe hotele Wellness & spa nie są i nie będą tanie i tak też być powinno. I dlatego jako jedne z pierwszych powinny korzystać z nowej fali gościa - konsumenta, którego jeszcze niedawno nie było stać na usługi hoteli Wellness & spa. Ale to się zmienia. Dziś mamy na rynku [...]
- Brak klarownej koncepcji
- Budowa na podstawie wyczucia, własnych - inwestora oczekiwań co do takiego obszaru, emocji
- Dobranie niedoświadczonych partnerów i doradztwo przyjaciół
- Wybór niedopasowanego finansowania
- Niedopasowanie odpowiedniej wielkości obszaru do potrzeb
- Niedocenienie oczekiwań rynku - klienta
- Przeprowadzenie źle dopasowanej merytorycznie i czasowo fazy pre-opening - tzw. rozruchu
- Wybór niedostatecznie wykwalifikowanych pracowników lub brak szkoleń.
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz