Autor: Rafał Szubstarski
Telewizor w pokoju hotelowym z funkcji zwykłego dostarczyciela sygnału telewizyjnego przekształca się w centrum komunikacji i dostępu do usług. Za jego pomocą można już mieć dostęp do internetu i swoich urządzeń audio-wideo, wymeldować się, sprawdzić rachunek, zarezerwować wizytę w SPA czy bilet do kina. Ale cały czas podstawą telewizji hotelowych jest bogata oferta programów telewizyjnych.
Telewizja hotelowa nie jest usługą, ze względu na którą goście wybierają dany hotel (bo jej obecność jest dla nich oczywista), ale za to stanowi jedno z podstawowych kryteriów oceny standardu i jakość obiektu. Po wejściu do pokoju jedną z pierwszych czynności po obejrzeniu łazienki i sprawdzeniu łóżka, a często nawet przed nimi, jest włączenie telewizora, żeby obejrzeć ofertę programów w telewizji i dostępu do innych usług. I to właśnie wtedy gość podejmuje pierwsze wrażenie na temat jakości i standardu hotelu, które trudno potem będzie zmienić.
22 cale to minimum
- Hotele kupują telewizory od 17 do 37 cali. Ale ostatnio coraz rzadziej można spotkać zamówienie na odbiorniki z mniejszą przekątną ekranu niż 22 cale. Popularne są 26-calowe. I nie zamawia się już telewizorów kineskopowych - mówi Konrad Piotrowski, B2B Manager w Samsung Electronics Polska. Ceny telewizorów hotelowych są o ok. 20 proc. wyższe niż konsumenckich, ponieważ mają więcej funkcji, wymagają większej ilości softwareŐu i nieco innych rozwiązań hardware'owych, co wpływa na to, że wymagają nowego procesu produkcyjnego. Według szacunków branży, co roku nowe telewizory instalowane są w ok. 10 tys. pokoi - w nowych hotelach, jak też tych, które zdecydowały się na wymianę odbiorników, a powinno się to robić co 6-7 lat. Wartość rynku odbiorników hotelowych szacowana jest na 10-12 mln zł rocznie. - Osoby zarządzające hotelami są coraz bardziej świadome tego, że goście mają wysokie wymagania co do jakości odbioru TV oraz wielkości ekranu, ponieważ coraz lepsze i coraz większe telewizory posiadają w swych domach. Jeśli hotel chce stworzyć warunki "jak w domu", to musi zaoferować telewizor, który odpowiada tym wyobrażeniom, a nie 14-calowy ekranik w telewizorze kineskopowym z lat 90. czy 19-calowy ekran LCD wielkości większego laptopa - potwierdza Mariusz Chludziński, regional manager odpowiedzialny za biznes Hospitality & LED Displays w Philips Lighting Poland. Jaką część hotelowych kosztów stanowią inwestycje w zakup telewizorów i utrzymanie sieci telewizyjnej? - Koszty instalacji systemu telewizyjnego uzależnione są przede wszystkim od rodzaju i zaawansowania technologicznego wybranego sprzętu. Niemniej jednak w każdej konfiguracji jest to znaczny wydatek, z którym należy się liczyć planując inwestycję - mówi przedstawiciel Santorini. - Kolejne koszty związane są bezpośrednio z dostępem do niektórych kanałów kodowanych lub wymagających licencji. Ze znacznymi wydatkami należy liczyć się również ze względu na pozyskanie praw do publicznego odtwarzania utworów muzycznych czy też audiowizualnych. Agnieszka Róg-Skrzyniarz, PR manager sieci Starwood w Polsce, obejmującej hotele Sheraton, Westin i Le Meridiem Bristol, potwierdza, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o koszty. - Poszczególne hotele korzystają z telewizorów na odmiennych zasadach, mogą one być własnością hotelu lub być wykorzystywane na zasadzie dzierżawy lub leasingu. W przypadku hotelu Sheraton Warsaw telewizory stanowią własność hotelu - informuje Róg-Skrzyniarz. - Nasze opłaty obejm [...]
Telewizja hotelowa nie jest usługą, ze względu na którą goście wybierają dany hotel (bo jej obecność jest dla nich oczywista), ale za to stanowi jedno z podstawowych kryteriów oceny standardu i jakość obiektu. Po wejściu do pokoju jedną z pierwszych czynności po obejrzeniu łazienki i sprawdzeniu łóżka, a często nawet przed nimi, jest włączenie telewizora, żeby obejrzeć ofertę programów w telewizji i dostępu do innych usług. I to właśnie wtedy gość podejmuje pierwsze wrażenie na temat jakości i standardu hotelu, które trudno potem będzie zmienić.
Konrad Piotrowski, B2B Manager w Samsung Electronics Polska
Jeden z największych błędów, jakie mogą popełnić hotelarze przy wyborze telewizorów, to kupowanie odbiorników konsumenckich. Szybko przekonują się, ile czasu zabiera im ciągłe zmaganie się z przestrajaniem kanałów przez gości, instalacją sprzętu, skargami na zbyt głośno włączony telewizor w sąsiednim pokoju itp. Natomiast już w telewizorach z prostym trybem hotelowym ustawienia można automatycznie przenosić na pen-drivie, dzięki czemu trwa to 2 minuty, a nie cały dzień; ograniczyć głośność odbiornika, a nawet wymusić uruchamianie się telewizora na kanale informacyjnym hotelu, mówiącym o atrakcjach w obiekcie oraz w okolicy.
Dlatego w trosce o swój wizerunek profesjonalni hotelarze powinni inwestować w dobrą hotelową sieć telewizyjną, zarówno jeśli chodzi o jakość telewizorów - obecnie standardem stają się płaskie ekrany LCD o rozmiarach co najmniej 22 cali, jak i o jakość oferty programowej - bogaty zestaw programów w kilku językach oraz dostęp do dodatkowych usług. - W zeszłym miesiącu wraz z Małopolską Izbą Hotelarską Gremium przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą wyposażenia pokoi hotelowych w telewizory - mówi zastępca dyrektora 3-gwiazdkowego hotelu Santorini w Krakowie. - Przeważająca liczba ankietowanych nie zdecydowałaby się na nocleg, gdyby w pokoju nie było odbiornika TV. Na co dzień goście w szczególności zwracają uwagę na dobór językowy programów, a nawet często sugerują konkretne kanały telewizyjne, które powinny znaleźć się w ofercie. Istotnym elementem z punktu widzenia naszych gości jest również łatwość poruszania się w menu systemu. Znacznym zainteresowaniem cieszy się też część Pay TV, czyli możliwość płatnego rozszerzenia standardowej oferty o kolejne kanały telewizyjne.
22 cale to minimum
- Hotele kupują telewizory od 17 do 37 cali. Ale ostatnio coraz rzadziej można spotkać zamówienie na odbiorniki z mniejszą przekątną ekranu niż 22 cale. Popularne są 26-calowe. I nie zamawia się już telewizorów kineskopowych - mówi Konrad Piotrowski, B2B Manager w Samsung Electronics Polska. Ceny telewizorów hotelowych są o ok. 20 proc. wyższe niż konsumenckich, ponieważ mają więcej funkcji, wymagają większej ilości softwareŐu i nieco innych rozwiązań hardware'owych, co wpływa na to, że wymagają nowego procesu produkcyjnego. Według szacunków branży, co roku nowe telewizory instalowane są w ok. 10 tys. pokoi - w nowych hotelach, jak też tych, które zdecydowały się na wymianę odbiorników, a powinno się to robić co 6-7 lat. Wartość rynku odbiorników hotelowych szacowana jest na 10-12 mln zł rocznie. - Osoby zarządzające hotelami są coraz bardziej świadome tego, że goście mają wysokie wymagania co do jakości odbioru TV oraz wielkości ekranu, ponieważ coraz lepsze i coraz większe telewizory posiadają w swych domach. Jeśli hotel chce stworzyć warunki "jak w domu", to musi zaoferować telewizor, który odpowiada tym wyobrażeniom, a nie 14-calowy ekranik w telewizorze kineskopowym z lat 90. czy 19-calowy ekran LCD wielkości większego laptopa - potwierdza Mariusz Chludziński, regional manager odpowiedzialny za biznes Hospitality & LED Displays w Philips Lighting Poland. Jaką część hotelowych kosztów stanowią inwestycje w zakup telewizorów i utrzymanie sieci telewizyjnej? - Koszty instalacji systemu telewizyjnego uzależnione są przede wszystkim od rodzaju i zaawansowania technologicznego wybranego sprzętu. Niemniej jednak w każdej konfiguracji jest to znaczny wydatek, z którym należy się liczyć planując inwestycję - mówi przedstawiciel Santorini. - Kolejne koszty związane są bezpośrednio z dostępem do niektórych kanałów kodowanych lub wymagających licencji. Ze znacznymi wydatkami należy liczyć się również ze względu na pozyskanie praw do publicznego odtwarzania utworów muzycznych czy też audiowizualnych. Agnieszka Róg-Skrzyniarz, PR manager sieci Starwood w Polsce, obejmującej hotele Sheraton, Westin i Le Meridiem Bristol, potwierdza, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o koszty. - Poszczególne hotele korzystają z telewizorów na odmiennych zasadach, mogą one być własnością hotelu lub być wykorzystywane na zasadzie dzierżawy lub leasingu. W przypadku hotelu Sheraton Warsaw telewizory stanowią własność hotelu - informuje Róg-Skrzyniarz. - Nasze opłaty obejm [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz