Hotelowe telewizory: rośnie przekątna ekranu, poszerzają się funkcje

Autor: Rafał Szubstarski
Telewizor w pokoju hotelowym z funkcji zwykłego dostarczyciela sygnału telewizyjnego przekształca się w centrum komunikacji i dostępu do usług. Za jego pomocą można już mieć dostęp do internetu i swoich urządzeń audio-wideo, wymeldować się, sprawdzić rachunek, zarezerwować wizytę w SPA czy bilet do kina. Ale cały czas podstawą telewizji hotelowych jest bogata oferta programów telewizyjnych.
ht_2009_06-24.jpg
Telewizja hotelowa nie jest usługą, ze względu na którą goście wybierają dany hotel (bo jej obecność jest dla nich oczywista), ale za to stanowi jedno z podstawowych kryteriów oceny standardu i jakość obiektu. Po wejściu do pokoju jedną z pierwszych czynności po obejrzeniu łazienki i sprawdzeniu łóżka, a często nawet przed nimi, jest włączenie telewizora, żeby obejrzeć ofertę programów w telewizji i dostępu do innych usług. I to właśnie wtedy gość podejmuje pierwsze wrażenie na temat jakości i standardu hotelu, które trudno potem będzie zmienić.
Konrad Piotrowski, B2B Manager w Samsung Electronics Polska ht_2009_06-56.jpg Jeden z największych błędów, jakie mogą popełnić hotelarze przy wyborze telewizorów, to kupowanie odbiorników konsumenckich. Szybko przekonują się, ile czasu zabiera im ciągłe zmaganie się z przestrajaniem kanałów przez gości, instalacją sprzętu, skargami na zbyt głośno włączony telewizor w sąsiednim pokoju itp. Natomiast już w telewizorach z prostym trybem hotelowym ustawienia można automatycznie przenosić na pen-drivie, dzięki czemu trwa to 2 minuty, a nie cały dzień; ograniczyć głośność odbiornika, a nawet wymusić uruchamianie się telewizora na kanale informacyjnym hotelu, mówiącym o atrakcjach w obiekcie oraz w okolicy.
Dlatego w trosce o swój wizerunek profesjonalni hotelarze powinni inwestować w dobrą hotelową sieć telewizyjną, zarówno jeśli chodzi o jakość telewizorów - obecnie standardem stają się płaskie ekrany LCD o rozmiarach co najmniej 22 cali, jak i o jakość oferty programowej - bogaty zestaw programów w kilku językach oraz dostęp do dodatkowych usług. - W zeszłym miesiącu wraz z Małopolską Izbą Hotelarską Gremium przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą wyposażenia pokoi hotelowych w telewizory - mówi zastępca dyrektora 3-gwiazdkowego hotelu Santorini w Krakowie. - Przeważająca liczba ankietowanych nie zdecydowałaby się na nocleg, gdyby w pokoju nie było odbiornika TV. Na co dzień goście w szczególności zwracają uwagę na dobór językowy programów, a nawet często sugerują konkretne kanały telewizyjne, które powinny znaleźć się w ofercie. Istotnym elementem z punktu widzenia naszych gości jest również łatwość poruszania się w menu systemu. Znacznym zainteresowaniem cieszy się też część Pay TV, czyli możliwość płatnego rozszerzenia standardowej oferty o kolejne kanały telewizyjne.
22 cale to minimum
- Hotele kupują telewizory od 17 do 37 cali. Ale ostatnio coraz rzadziej można spotkać zamówienie na odbiorniki z mniejszą przekątną ekranu niż 22 cale. Popularne są 26-calowe. I nie zamawia się już telewizorów kineskopowych - mówi Konrad Piotrowski, B2B Manager w Samsung Electronics Polska. Ceny telewizorów hotelowych są o ok. 20 proc. wyższe niż konsumenckich, ponieważ mają więcej funkcji, wymagają większej ilości softwareŐu i nieco innych rozwiązań hardware'owych, co wpływa na to, że wymagają nowego procesu produkcyjnego. Według szacunków branży, co roku nowe telewizory instalowane są w ok. 10 tys. pokoi - w nowych hotelach, jak też tych, które zdecydowały się na wymianę odbiorników, a powinno się to robić co 6-7 lat. ht_2009_06-4.jpg Wartość rynku odbiorników hotelowych szacowana jest na 10-12 mln zł rocznie. - Osoby zarządzające hotelami są coraz bardziej świadome tego, że goście mają wysokie wymagania co do jakości odbioru TV oraz wielkości ekranu, ponieważ coraz lepsze i coraz większe telewizory posiadają w swych domach. Jeśli hotel chce stworzyć warunki "jak w domu", to musi zaoferować telewizor, który odpowiada tym wyobrażeniom, a nie 14-calowy ekranik w telewizorze kineskopowym z lat 90. czy 19-calowy ekran LCD wielkości większego laptopa - potwierdza Mariusz Chludziński, regional manager odpowiedzialny za biznes Hospitality & LED Displays w Philips Lighting Poland. Jaką część hotelowych kosztów stanowią inwestycje w zakup telewizorów i utrzymanie sieci telewizyjnej? - Koszty instalacji systemu telewizyjnego uzależnione są przede wszystkim od rodzaju i zaawansowania technologicznego wybranego sprzętu. Niemniej jednak w każdej konfiguracji jest to znaczny wydatek, z którym należy się liczyć planując inwestycję - mówi przedstawiciel Santorini. - Kolejne koszty związane są bezpośrednio z dostępem do niektórych kanałów kodowanych lub wymagających licencji. Ze znacznymi wydatkami należy liczyć się również ze względu na pozyskanie praw do publicznego odtwarzania utworów muzycznych czy też audiowizualnych. Agnieszka Róg-Skrzyniarz, PR manager sieci Starwood w Polsce, obejmującej hotele Sheraton, Westin i Le Meridiem Bristol, potwierdza, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o koszty. - Poszczególne hotele korzystają z telewizorów na odmiennych zasadach, mogą one być własnością hotelu lub być wykorzystywane na zasadzie dzierżawy lub leasingu. W przypadku hotelu Sheraton Warsaw telewizory stanowią własność hotelu - informuje Róg-Skrzyniarz. - Nasze opłaty obejm [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *