Co to jest remont, a co ulepszenie

Autor: Marek Piotrowski
Marek Piotrowski
autor jest prawnikiem,
doradcą podatkowym

ht_2009_04-1.jpg

Letni sezon turystyczny za pasem. Hotelarze przygotowując się do niego, podejmują szereg inwestycji o charakterze remontowym bądź ulepszającym posiadane obiekty. Choć w potocznym rozumieniu remont budynku jest niemal jednoznaczny z jego ulepszeniem, to z podatkowego punktu widzenia należy rozróżniać te działania, gdyż mają one dla właściciela odmienne skutki.


Przez pojęcie remontu należy rozumieć przywrócenie rzeczy (np. budynku) do jej stanu pierwotnego, a zatem odtworzenie wartości użytkowej i technicznej wykorzystywanego w ramach działalności gospodarczej składnika majątku. Z kolei ulepszenie oznacza poniesienie nakładów mających na celu otrzymanie składnika majątku o wartości użytkowej wyższej niż pierwotna z dnia przyjęcia go do używania przez przedsiębiorcę.


W ramach regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jednym z kluczowych problemów są zasady zaliczania ponoszonych wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Podstawową zasadą jest, że za koszty uzyskania przychodów uznawać należy te wydatki, których poniesienie jest niezbędne, aby osiągnąć przychód.


Ustawy o PIT i CIT zawie [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *