Autor: Katarzyna Królak
Z roku na rok rośnie natężenie szumu informacyjnego. Dociera do nas coraz więcej danych z coraz większej liczby źródeł. Zalewani jesteśmy nadmiarem komunikatów, w tym przekazów marketingowych, zarówno tych, które nas interesują jak i zupełnie niechcianych. Z drugiej strony nowe technologie i zmieniający się styl życia ułatwiają nam docieranie do pożądanych informacji oraz wpływają na nasze nawyki konsumenckie, które zdecydowanie idą w kierunku coraz większego wykorzystania kanałów online. Dzieje się tak również w przypadku zakupu produktów hotelowych.
Jak w takiej sytuacji skutecznie dotrzeć z komunikatem marki i jej ofertą do naszych obecnych oraz potencjalnych klientów? I jak prowadzić efektywną sprzedaż, jednocześnie sensownie wydając budżety marketingowe?
Planowana, przemyślana, spójna
Efektywna komunikacja marketingowa jest głównym narzędziem w walce o skuteczne zaistnienie w świadomości nabywcy i przekonanie go do zakupu. Efektywna, czyli jaka? Silne i innowacyjne marki hotelowe to te, które uwzględniają fakt, że rynek nie stoi w miejscu – zmienia się popyt i podaż, ewoluują potrzeby i oczekiwania gości, a dostęp do nowych technologii zmienia funkcjonowanie całej gospodarki, a więc także branży hotelarskiej i turystycznej. Hotelarze szukają więc nowych możliwości i tworzą elastyczne, zintegrowane programy marketingowe, w ramach których planują, a następnie prowadzą przemyślane działania w trzech głównych obszarach: społecznym, wizerunkowym i sprzedażowym. Skuteczność opierają w dużej mierze na zasadzie „wyróżnij się albo zgiń”. Zakładają komunikowanie marki poprzez: produkt (jakość usługi i proces obsługi, czyli marketing), dialog z otoczeniem rynkowym (PR), a także identyfikację (materialny przejaw marki i usługi). Planując strategię biorą pod uwagę to, że wszystko, co dotyczy hotelu i przejawów jego działalności może być komunikatem marketingowym przesyłanym do otoczenia rynkowego, a aby osiągnąć cel każdy przekaz powinien być świadomie kształtowany i kontrolowany. Budują go zarówno wokół celów strategicznych, jak i określonych w strategii atrybutów marki – tych, które najlepiej oddają charakter danej marki hotelowej/produktu, nie są nadmiernie eksploatowane w komunikacji prowadzonej przez konkurencję i budzą silne, a przede wszystkim pozytywne skojarzenia. Różne grupy docelowe produktu hotelowego to także różne cele komunikacyjne i sprzedażowe – właściwie dokonana segmentacja pozwala dopasować przekaz do odbiorcy i odpowiednio dobrać narzędzia oraz kanały dotarcia.
Ich strategie opierają się również na założeniach, że:
- podstawą jest przemyślane połączenie wszystkich obszarów i elementów komunikacji oraz pełna spójność pomiędzy przekazem a działaniem (wiarygodność wizerunku),
- istotne jest dostosowanie przekazu oraz narzędzi do specyfiki określonej grupy odbiorczej (indywidualizacja i optymalizacja komunikacji),
- dialog z odbiorcą (przepływ informacji w obie strony) pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów, czyli w konsekwencji zagwarantować satysfakcję poprzez dostarczenie najwyższej jakości,
- niezbędne jest kontrolowanie reakcji otoczenia rynkowego i odpowiednie modyfikowanie przekazów marketingowych.
Komunikacja a sprzedaż: rewolucja czy ewolucja?
Tworząc i wdrażając strategie komunikacji nie można nie doceniać zmian, jakie wprowadziły nowe technologie. Zrewolucjonizowały one nie tylko spo [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz