Hotel to łóżko

Autor: Wiktor Kołakowski

Bez wielu rzeczy można sobie wyobrazić obiekt noclegowy, ale bez jednej nie można: bez łóżka z pościelą. To one definiują pojęcie hotelu, bo zaspokajają główną potrzebę gości – potrzebę dobrego snu. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na ich jakość, co często jest trudne, gdyż zazwyczaj ich zakup znajduje się na końcu wydatków inwestycyjnych, gdy okazuje się, że planowany budżet jest już i tak znacznie przekroczony. I w ten sposób, kierując się jedynie kryterium „żeby było jak najtaniej”, już na starcie hotel skazuje się na porażkę.

 


Ile kosztuje łóżko hotelowe? Wszystko zależy od jego rozmiaru, liczby warstw i materaców do niego zastosowanych (bazowy, właściwy, wierzchni) czy rodzaju materiału, z jakiego wykonane jest łóżko (drewno, płyta mdf, tapicerowane). Najprostsze, spełniające minima obiektu hotelowego modele o wymiarze 90x200 cm to koszt 300-400 zł, średnia cena to 0,8-1,4 tys. zł, a górnej granicy praktycznie nie ma, luksusowe mogą kosztować nawet kilkanaście tysięcy. Przyjmuje się też wskaźnik, według którego cena łóżka powinna stanowić 4–5-krotność ceny za nocleg w danym hotelu. Zastosowanie tej reguły pozwala dobrać łóżko tak, aby spełnić oczekiwania gościa wobec klasy obiektu, jaki wybiera. Przy inwestycji w hotel średniej kategorii z 50 pokojami, w większości 2-osobowymi, w budżecie trzeba zarezerwować więc ok. 100 tys. zł, aby mieć w czym wybierać, a nie być skazanym na najtańsze rozwiązania, pasujące do obiektów tanich (te przy takiej samej wielkości powinny przeznaczyć 30-40 tys. zł). Należy też pamiętać, że o bezpośrednim odczuciu gościa decyduje jakość pościeli. Generalnie przyjmuje się, że wydatki na nią powinny stanowić 10-15 proc. ceny łóżka, choć jest to kwestia bardzo indywidulna, bo dobrą pościelą można – nomen omen – przykryć słabości łóżka i stworzyć wrażenie większego luksusu niż się oferuje.

 

Jakie łóżko do hotelu?

Są dwa rodzaje łóżek: tradycyjne – z drewnianą obudową, w której „chowa się” materac, i kontynentalne – składające się z materaca bazowego, materaca właściwego i drewnianej lub stalowej ramy, na której są one umieszczone. Takie rozwiązanie zapewnia najlepszy komfort snu dzięki kilku warstwom sprężystości. Najlepiej aby co najmniej dwie nóżki ramy kończyły się kołami, co zapewnia ich większą mobilność, a więc ułatwia częste sprzątanie i przemeblowania w pokojach. – Łóżka kontynentalne są częstym wyborem hotelarzy, zwłaszcza w przypadku obiektów o podwyższonym standardzie, od trzech gwiazdek wzwyż. Składają się one z kilku elementów, którym warto dobrze się przyjrzeć przed zakupem – tłumaczy Damian Kniejski, dyrektor działu hoteli w Fabryce Materacy Janpol. – Pierwszym z nich są nóżki, które decydują o wysokości łóżka. Duży wybór pozwoli nam dopasować je do rodzaju podłogi i wystroju wnętrza. Materac bazowy powinien być wytrzymały i stanowić stabilne podparcie dla materaca właściwego, a jednocześnie nie być zbyt ciężki, aby nie sprawiać trudności przy sprzątaniu. Należy także zdecydować o rodzaju jego wykończenia, może to być falbana maskująca konstrukcję lub tapicerowane boki. Po materacu bazowym przychodzi czas na materac właściwy – to on w dużej mierze decyduje o komforcie snu, dlatego powinno się mu poświecić szczególnie dużo uwagi. W obiektach o wyższym standardzie stosuje się dodatkowo tzw. topy, czyli materace nawierzchniowe (posłaniowe), które stanowią dodatkowe udogodnienie dla gościa, a jednocześnie stanowią zabezpieczenie przed zniszczeniem i zabrudzeniem materaca właściwego. Bardziej powszechnym sposobem utrzymania czystości materacy są jednak nakładki higieniczne i pokrowce nadające się do prania. W przypadku łóżek hotelowych mniejszą uwagę przywiązuje się do walorów estetycznych, a większą do praktycznej strony użytkowania. Wynika to głównie z faktu, że w większości hoteli łóżka są przykrywane narzutami. Ze względu na przeznaczenie, producenci większy nacisk kładą na wytrzymałość materacy hotelowych, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w długości gwarancji. Łóżka produkowane dla obiektów hotelowych powinny posiadać atesty wytrzymałości i trudnopalności. Ważną cechą jest również ich funkcjonalność, dlatego np. materace hotelowe muszą posiadać uchwyty ułatwiające ich podnoszenie i obracanie.

 

Najważniejszy jest materac

Mówiąc o łóżku, tak naprawdę mówi się o materacu, bo to on (one) decyduje o cenie modelu i komforcie snu. W hotelach najczęściej wykorzystuje się dwa rodzaje materacy sprężynowych: bonellowe – gdzie wszystkie sprężyny połączone są ze sobą drutem, oraz kieszeniowe, gdzie każda sprężyna znajduje się w specjalnych „kieszonkach” z tkaniny. Dzięki temu pracują one niezależnie, zapewniając lepsze podparcie ciała (przez to są też droższe). Rzadziej wyposaża się hotele w materace piankowe (które najlepiej dopasowują się do ciała śpiącego) ze względu na ich cenę, ale także na różne opinie dotyczące przydatności tak „czułych” materacy przy intensywnym wykorzystywaniu ich przez gości o różnych posturach, sylwetkach i pozycjach spania. Niektórzy goście mają też odczucie, że są one „za miękkie”, a generalną zasadą jest, że materace hotelowe powinny być nieco twardsze niż domowe, właśnie ze względu na ich trwałość.

– Materace hotelowe są zazwyczaj cieńsze niż te do domowego użytku. Ich standardowa grubość oscyluje między 16 a 19 cm, natomiast grubość domowych mieści się zazwyczaj w przedziale od 18 do 25 cm. Materace hotelowe charakteryzują się wysoką częstotliwością użytkowania, w związku z tym powinny być częściej wymieniane. Zaleca się wymianę materacy bonellowych co 2-3 lata, a kieszeniowych co 3-4 – wyjaśnia Sebastian Rogala z firmy Hotelowematerace.pl. – Zazwyczaj łóżka i materace traktuje się jak element składowy całego zestawu meblowego pokoju. Niestety, rzadko spotykane jest w branży hotelarskiej indywidualne podejście do komfortu snu. Świadomość znaczenia i roli tego elementu wyposażenia mają doświadczeni hotelarze oraz zarządzający obiektami wyższej klasy. W oferowanych przez nas zestawach meblowych podwójne łóżko z materacami bonellowymi stanowi 25-35 proc. ceny całego zestawu. Choć łóżka to jeden z ostatnich elementów wyposażenia hotelu, bo powinno się je wnosić dopiero kiedy wszystkie prace budowlane i montażowe są już zakończone, to jednak ich rodzaj powinien być rozważany już na etapie projektowania inwestycji i określania standardu budynku. W kontekście położenia i wymiarów (wraz z panelem zagłówkowym) ważne jest np. rozplanowanie gniazdek elektrycznych. Wprawdzie łóżka można wybrać z oferty dostępnej w bieżącej sprzedaży dostawców, jednak aby lepiej dopasować je do wystroju całego pokoju i charakteru hotelu, warto pokusić się o nadanie im oryginalnego sznytu. – Dla obiektów stylizowanych na hotele „z epoki” często stosuje się falbany maskujące podstawę, z kolei w nowoczesnych hotelach podstawę można tapicerować na zamówienie wskazaną przez klienta tkaniną. Nóżki to kolejny element, który swoim kształtem, kolorem i rodzajem materiału musi korespondować z resztą pokoju. Jeżeli wszystkie elementy są prawidłowo dobrane, to łóżko pozwoli nawet najbardziej wybrednym gościom na chwilę odpoczynku, tak fizycznego, jak i estetycznego – uważa Damian Kniejski.


Łóżkowe rady hotelarzy

Uwaga na szczegóły Magdalena Ślósarczyk, Executive Housekeeper w Radisson Blu Hotel Kraków Przy wyborze łóżek hotelowych warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów: – przestrzeń pomiędzy podłogą a podstawą łóżka powinna być na tyle wysoka, by łatwo dało się pod nim odkurzyć i zajrzeć, czy na pewno nie została tam żadna zguba, – materac powinien być dwustronny – z reguły w hotelach odwraca się materace co jakiś czas, w ten sposób będą dłużej służyły, – zawsze na każdym materacu należy rozłożyć najpierw podkład ochronny, który jest dużo tańszy w praniu niż sam materac, – często na podstawę łóżka zakłada się dekoracyjną narzutę – jest to dobra ochrona mebla przed zabrudzeniami (np. z butów), jednak warto najpierw zwrócić uwagę na parametry prania tego materiału, – w niektórych hotelach w pokojach z łóżkami twin stosuje się materace z zamkiem błyskawicznym wzdłuż jednego z długich boków, co umożliwia połączenie dwóch małych materacy w jeden duży, – podstawa łóżka powinna mieć kółka od strony „głowy”, wtedy łatwiej jest manewrować nim podczas ścielenia czy sprzątania.
Uniwersalne zastosowanie materaca Rafał Abramczyk, dyrektor Pionu Operacji Hotelowych w Qualia Development Przy wyborze łóżek do obu naszych obiektów: Golden Tulip Międzyzdroje Residence i Golden Tulip Gdańsk Residence, korzystamy z jednego zaufanego producenta profesjonalnych systemów spania: Hilding. Przy wyborze braliśmy jeszcze po uwagę firmę Simmons. Celowo nie nazwałem tego tylko „łóżkiem”, gdyż jest to cały system, składający się z elementów, które dopiero łącznie nazwać można tym, co widzą goście: łóżkiem. Często w hotelach o wysokim standardzie liczba warstw dochodzi nawet do pięciu, bez pościeli. Przy wyborze kierowaliśmy się przede wszystkim doświadczeniem z tym producentem. Jest to wiodący producent systemów hotelowych, które eksploatacyjnie są ba [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




2 odpowiedzi na “Hotel to łóżko”

  1. b. pisze:

    Dziwne że nie wspomniane zostały najlepsze materace hotelowe angielskiej firmy Hypnos. Są sporo droższe niż wspomniane w tym artykule firmy ale charakteryzują się 5 letnią gwarancją, produkowane są ręcznie tylko i wyłączanie z naturalnych materiałów. Firma TOP polecam. Mam w swoich pokojach i każdy Klient wychwala nad niebiosa.

  2. ginger pisze:

    Dzień dobry,
    Czy są jakieś przepisy (np. krajowe), które wskazują jak często należy wymieniać materace (np. ze względów sanitarnych) w hotelach? Zastanawiam się czy to regulują ustawy lub rozporządzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *