Bez działalności
Zrzeszenia Polskich
Hoteli Turystycznych,
później Polskiego
Zrzeszenia Hoteli i jego organu, jakim był
"Hotelarz", który
obecnie wydawany jest na europejskim poziomie,
jako w pełni
specjalistyczny
miesięcznik,
nasze hotelarstwo
tkwiłoby prawdopodobnie jeszcze przez długie lata w stanie uzasadnianego historycznie
opóźnienia
Zenon Błądek Autor jest architektem, specjalistą w zakresie obiektów hotelowych i rekreacyjnych, współtwórcą kategoryzacji obiektów hotelowych w Polsce, prowadzi Pracownię Architektoniczną Palladium, specjalizującą się w projektowaniu obiektów noclegowych
W wyniku bezpośrednich działań
wojennych w latach 1939-1945 i intensywnej bezinwestycyjnej eksploatacji polskie hotele zostały w bardzo wysokim stopniu zdewastowane oraz zniszczone. Pierwsze powojenne miesiące to okres bezwładu nowej administracji państwowej i spontaniczne działania przedwojennych gestorów bazy przy zabezpieczeniu oraz odbudowie ocalałych obiektów. Już pod koniec 1945 roku wprowadzono częściowe upaństwowienia oraz ograniczenia wynikające ze zmian społeczno-ustrojowych.
W tym czasie w zasadzie nie było żadnego ruchu turystycznego, był to okres przesiedlania, łączenia się rodzin oraz organizowania warunków bytowych w nowej powojennej rzeczywistości. Ten stan prowizorycznej i częściowej odbudowy trwał przez kilka następnych lat. Dopiero na podstawie ustawy z 4 lutego 1949 roku powołano Fundusz Wczasów Pracowniczych, który przejął wiele już istniejących obiektów noclegowych. W latach 50., na podstawie dalszych dekretów i rozporządzeń, upaństwowiono wiele zakładów pracy, w tym również hotele.
Reaktywowane przedwojenne Polskie Biuro Podróży Orbis, już jako jednostka państwowa, począwszy od 1950 roku przejmowało prywatne hotele i pensjonaty, tworząc bazę hotelową dla rodzącego się ruchu turystycznego przyjazdowego. Nastąpił wyraźny podział bazy hotelarskiej na trzy grupy, czyli obiekty obsługujące: turystyczny ruch socjalny, ruch "osób służbowo podróżujących" (głównie zaopatrzeniowców) oraz turystyczny ruch przyjazdowy z krajów socjalistycznych oraz z krajów kapitalistycznych.
Dostawka, czyli ponad 100 proc. obłożenia
By w jakimś stopniu ukierunkować powoli rozwijający się ruch turystyczny - w styczniu 1952 roku, z inicjatywy pracowników naukowych Szkoły Główniej Planowania i Statystyki w Warszawie (SGPIS), powołany zostaje Zespół Badawczy Hotelarstwa. Powstały pierwsze opracowania naukowe pozwalające na szersze widzenie i umiejscowienie turystyki i hotelarstwa w centralnie sterowanej gospodarce narodowej.
Na podstawie ustawy z 17 lutego 1960 roku powołano Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki, powierzając mu koordynację i nadzór nad turystyką oraz częścią bazy hotelarskiej. Z inicjatywy pracowników naukowych SGiPS i działaczy GKKFiT powołano 12 stycz [...]
Zenon Błądek Autor jest architektem, specjalistą w zakresie obiektów hotelowych i rekreacyjnych, współtwórcą kategoryzacji obiektów hotelowych w Polsce, prowadzi Pracownię Architektoniczną Palladium, specjalizującą się w projektowaniu obiektów noclegowych
W wyniku bezpośrednich działań
wojennych w latach 1939-1945 i intensywnej bezinwestycyjnej eksploatacji polskie hotele zostały w bardzo wysokim stopniu zdewastowane oraz zniszczone. Pierwsze powojenne miesiące to okres bezwładu nowej administracji państwowej i spontaniczne działania przedwojennych gestorów bazy przy zabezpieczeniu oraz odbudowie ocalałych obiektów. Już pod koniec 1945 roku wprowadzono częściowe upaństwowienia oraz ograniczenia wynikające ze zmian społeczno-ustrojowych.
W tym czasie w zasadzie nie było żadnego ruchu turystycznego, był to okres przesiedlania, łączenia się rodzin oraz organizowania warunków bytowych w nowej powojennej rzeczywistości. Ten stan prowizorycznej i częściowej odbudowy trwał przez kilka następnych lat. Dopiero na podstawie ustawy z 4 lutego 1949 roku powołano Fundusz Wczasów Pracowniczych, który przejął wiele już istniejących obiektów noclegowych. W latach 50., na podstawie dalszych dekretów i rozporządzeń, upaństwowiono wiele zakładów pracy, w tym również hotele.
Reaktywowane przedwojenne Polskie Biuro Podróży Orbis, już jako jednostka państwowa, począwszy od 1950 roku przejmowało prywatne hotele i pensjonaty, tworząc bazę hotelową dla rodzącego się ruchu turystycznego przyjazdowego. Nastąpił wyraźny podział bazy hotelarskiej na trzy grupy, czyli obiekty obsługujące: turystyczny ruch socjalny, ruch "osób służbowo podróżujących" (głównie zaopatrzeniowców) oraz turystyczny ruch przyjazdowy z krajów socjalistycznych oraz z krajów kapitalistycznych.
Dostawka, czyli ponad 100 proc. obłożenia
By w jakimś stopniu ukierunkować powoli rozwijający się ruch turystyczny - w styczniu 1952 roku, z inicjatywy pracowników naukowych Szkoły Główniej Planowania i Statystyki w Warszawie (SGPIS), powołany zostaje Zespół Badawczy Hotelarstwa. Powstały pierwsze opracowania naukowe pozwalające na szersze widzenie i umiejscowienie turystyki i hotelarstwa w centralnie sterowanej gospodarce narodowej.
Na podstawie ustawy z 17 lutego 1960 roku powołano Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki, powierzając mu koordynację i nadzór nad turystyką oraz częścią bazy hotelarskiej. Z inicjatywy pracowników naukowych SGiPS i działaczy GKKFiT powołano 12 stycz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz