Autor: Michał Liżewski
Branża hotelarska rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Jednak przedsiębiorcy w obliczu kryzysu finansowego coraz ostrożniej podejmują decyzje o inwestowaniu kapitału w rozwój własnej bazy hotelowej. Szerzej niedostrzeganym dotychczas przez branżę obszarem, w którym nowe inwestycje hotelowe mogą być z powodzeniem realizowane, jest sfera użyteczności publicznej.
Samorządy, planując rozbudowę własnej bazy turystycznej o nowoczesne obiekty sportowo-rekreacyjne tj. hale sportowe, aquaparki czy SPA, coraz częściej dostrzegają potrzebę zapewnienia użytkownikom tych obiektów profesjonalnego zaplecza noclegowego w ramach zintegrowanego kompleksu hotelowo-rozrywkowego. Jednak z uwagi na ograniczone możliwości finansowe sektora publicznego, samorządów najczęściej nie stać na samodzielną realizację tego typu projektów. Rozwiązaniem tych problemów może być zaangażowanie kapitału prywatnego - także z branży hotelarskiej. Współpraca sektora prywatnego z publicznym w obszarze, który dotychczas wydawał się zastrzeżony wyłącznie dla przedsiębiorstw jest możliwa w ramach coraz popularniejszej formuły partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).
Inwestycje od lat, prawo od niedawna
Inwestycje w ramach szeroko rozumianego partnerstwa publiczno-prywatnego realizowane są w Polsce od wielu lat, przede wszystkim w formie spółek o kapitale publiczno-prywatnym. Jednak oddzielnej regulacji instrument ten doczekał się dopiero w 2009 r. za sprawią ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Na gruncie tej stosunkowo „młodej” regulacji, formuła PPP definiowana jest jako metoda realizacji zadań publicznych z wykorzystaniem prywatnego kapitału. Opiera się ona na długofalowej współpracy sektora publicznego i prywatnego, na mocy której obie strony umowy czerpią określone korzyści: strona publiczna uzyskuje możliwość świadczenia usług na rzecz obywateli bez ponoszenia całości nakładów inwestycyjnych, zaś prywatna – wymierne korzyści finansowe. Podsumowując, współpraca w ramach PPP, w odróżnieniu od klasycznych inw [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz