Największe sieci w Polsce

Autor: Andrzej Szafrański
ht_2008_09-23.jpgPowyższy tytuł może wydać się zbyt pompatyczny każdemu, kto wnikliwie wczyta się w wyniki przygotowanego przez "Hotelarza" rankingu. Wszak tylko dwie z prezentowanych w nim rodzimych sieci mogłyby się znaleźć wśród 300 największych grup hotelowych świata. Znalazł się wśród nich tylko Orbis, który pozostaje największą w Polsce grupą powiązanych ze sobą kapitałowo hoteli. Rośnie jednak grono mniejszych rodzimych grup obejmujących trzy lub więcej hoteli. Chociaż obecnie jest ich zaledwie kilkanaście, to wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach to właśnie one będą jednym z najbardziej dynamicznych podmiotów na rynku


Na początku września tego roku w Polsce było niespełna 1650 hoteli. Spośród nich tylko 221, czyli nieco ponad 13 proc., wchodziło w skład rodzimych grup skupiających trzy lub więcej takich obiektów lub funkcjonowało pod szyldem jednej z międzynarodowych sieci. Jednak owe należące w sumie do 36 różnych podmiotów hotele posiadają ponad trzecią część (34 proc.) z 87,3 tys. znajdujących się we wszystkich hotelach w Polsce pokoi.

Jednak nawet najbardziej dynamiczny wzrost potencjału grup hotelowych nie zmieni faktu, że polski rynek noclegowy jest i pozostanie rozdrobniony, bo równolegle z obiektami wchodzącymi w skład grup powstają pojedyncze hotele. Polski rynek nie różni się tym w niczym i nie będzie się różnił od okrzepłych już rynków hotelarskich. Największą grupą jest Grupa Hotelowa Orbis.

ht_2008_09-45.jpg

Ze swoimi kilkudziesięcioma obiektami, jest i w najbliższych latach pozostanie poza zasięgiem sieci tworzonych przez rodzimych inwestorów. Coraz bardziej dynamiczne zmiany zachodzą jednak na niższym poziomie rynku, wśród spółek lub inwestorów dysponujących zazwyczaj kilkoma obiektami. Chcąc usystematyzować obraz rynku hotelowego i przedstawić obecny stan posiadania, jako punkt wyjścia do obserwacji zmian, które na nim zachodzą "Hotelarz" przygotował pierwszy w Polsce ranking rodzimych grup hotelowych.

Za podstawę klasyfikacji przyjęliśmy potencjał, jakim dysponują poszczególne grupy, czyli łączną liczbę pokoi hotelowych. Poza rodzimymi grupami (za grupę zdecydowaliśmy się uznać co najmniej trzy obiekty powiązane stosunkami własnościowymi) w naszym rankingu, obejmującym w sumie 36 podmiotów, znalazły się również hotele funkcjonujące w ramach grup międzynarodowych.

ht_2008_09-36.jpg

Liderzy dwaj

Pod względem zarówno pokoi, jak i liczby posiadanych obiektów niezachwiany prymat na rynku wiedzie Orbis. Grupa ma obecnie w Polsce 49 hoteli dysponujących 9260 pokojami. I pewnie ten prymat zostanie utrzymany, bo przewaga niemal 7,4 tys. pokoi nad kolejną w rankingu Ogólnopolską Spółdzielnią Turystyczną Gromada, jest zbyt duża. W ostatnich latach "na papierze" Orbis sporo stracił (nie tylko zresztą do Gromady), jednak sprzedaż lub wycofanie z eksploatacji kilkunastu obiektów, jest spowodowane wynikającymi z nowej strategii zmianami portfolio posiadanych obiektów.

Kilkanaście nowych obiektów znajduje się w różnych fazach budowy lub projektowania, a kilkanaście kolejnych jest przewidzianych do ukończenia przed rokiem 2011. Łącznie w latach 2007-2011 zaplanowano budowę 38 nowych hoteli w segmencie ekonomicznym. O planach przyspieszenia obecnej dynamiki wzrostu liczby hoteli Gromady, która w Polsce od kilku lat utrzymuje stan posiadania 17 hoteli z 1894 pokojami, nic nie wiadomo a jedyną realizowaną obecnie inwestycją jest kompleks hotelowo-konferen [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *