Autor: Andrzej Szafrański
Wśród niemal 1,6 tys. skategoryzowanych hoteli w Polsce najwięcej, bo aż 656, to hotele o standardzie trzech gwiazdek. Dysponują one także największą spośród wszystkich pięciu kategorii hotelowych liczbą łóżek. Hoteli tej klasy przybywa obecnie najwięcej - i jak się wydaje - w najbliższych latach nadal będzie przybywało. Dlaczego?
Dlaczego w Polsce jest tak dużo hoteli trzygwiazdkowych? Dlaczego właśnie ta kategoria cieszy się największą popularnością wśród inwestorów? Pytania te są proste i trudne zarazem. Odpowiedź może być nieco przewrotna: dlatego że są hotelami klasy średniej.
Odpowiedź może też mieć charakter ekonomiczny: dlatego że stosunkowo korzystna w stosunku do możliwości inwestycyjnych ich obecnych bądź przyszłych właścicieli wydaje się relacja: wielkość zaangażowanego kapitału - cena uzyskiwana ze sprzedaży pokoju - zwrot z inwestycji. Spoglądając na plany inwestycyjne, czy nawet realizowane już inwestycje hotelowe, obiekty planowane jako hotele o standardzie trzech gwiazdek wcale nie dominują. Jest ich nawet mniej niż inwestycji docelowo cztero- lub dwugwiazdkowych.
To dopiero "życie", które może przybierać postać braku funduszy na dokończenie inwestycji w planowanym standardzie czterech gwiazdek lub ich nadmiar skłaniający do odbiegającego od pierwotnych "dwugwiazdkowych" założeń przepychu a ostatecznie przepisy kategoryzacyjne, stale powiększają liczbę "średniaków". Obok niespełniania wymogów prawnych przez hotele o aspiracjach wyższych niż trzy gwiazdki - np. ostatnio jako trzygwiazdkowy uruchomiono hotel, którego właściciele myśleli o czterech gwiazdkach, jednak ze względu na lokalizację obiektu nie dało się w nim zainstalować wymaganej przepisami na cztery gwiazdki windy - do tego segmentu trafiają też starsze zdekapitalizowane obiekty, których operatorów nie stać na podtrzymującą ich dotychczasową klasę modernizację.
Dobre miejsce w strukturze
Struktura polskiego rynku odbiega od światowej. Pod względem liczby dominują w niej obiekty o niskim i średnim standardzie. Wśród obi [...]
Dlaczego w Polsce jest tak dużo hoteli trzygwiazdkowych? Dlaczego właśnie ta kategoria cieszy się największą popularnością wśród inwestorów? Pytania te są proste i trudne zarazem. Odpowiedź może być nieco przewrotna: dlatego że są hotelami klasy średniej.
Odpowiedź może też mieć charakter ekonomiczny: dlatego że stosunkowo korzystna w stosunku do możliwości inwestycyjnych ich obecnych bądź przyszłych właścicieli wydaje się relacja: wielkość zaangażowanego kapitału - cena uzyskiwana ze sprzedaży pokoju - zwrot z inwestycji. Spoglądając na plany inwestycyjne, czy nawet realizowane już inwestycje hotelowe, obiekty planowane jako hotele o standardzie trzech gwiazdek wcale nie dominują. Jest ich nawet mniej niż inwestycji docelowo cztero- lub dwugwiazdkowych.
To dopiero "życie", które może przybierać postać braku funduszy na dokończenie inwestycji w planowanym standardzie czterech gwiazdek lub ich nadmiar skłaniający do odbiegającego od pierwotnych "dwugwiazdkowych" założeń przepychu a ostatecznie przepisy kategoryzacyjne, stale powiększają liczbę "średniaków". Obok niespełniania wymogów prawnych przez hotele o aspiracjach wyższych niż trzy gwiazdki - np. ostatnio jako trzygwiazdkowy uruchomiono hotel, którego właściciele myśleli o czterech gwiazdkach, jednak ze względu na lokalizację obiektu nie dało się w nim zainstalować wymaganej przepisami na cztery gwiazdki windy - do tego segmentu trafiają też starsze zdekapitalizowane obiekty, których operatorów nie stać na podtrzymującą ich dotychczasową klasę modernizację.
Dobre miejsce w strukturze
Struktura polskiego rynku odbiega od światowej. Pod względem liczby dominują w niej obiekty o niskim i średnim standardzie. Wśród obi [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz