Podstawowe wskaźniki operacyjne – rachunkowość zarządcza, cz. IV

Autor: Marta Kuniszyk
Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych, dyrektorem Działu Rozwoju w biurze zarządu Orbis SA. Przewodnicząca Rady Nadzorczej Wioski Turystycznej Wilkasy oraz członek Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA. Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie


W poprzednich wydaniach magazynu „Hotelarz” pisałam, że w ramach analizy wskaźnikowej stosuje się trzy główne grupy wskaźników (% brutto, POR i PAR), a ponadto wiele dodatkowych, które należy wykorzystywać równolegle z podstawowymi – w zależności od badanej działalności. Spośród tych dodatkowych wskaźników pora bliżej zaprezentować te, które odnoszą się do analizy przychodów najważniejszych działalności operacyjnych hotelu.

1. Frekwencja (z ang. occupancy rate) służy do badania stopnia wykorzystania zdolności eksploatacyjnej hotelu. Liczona jest jako iloraz liczby sprzedanych pokojo/nocy i zdolności eksploatacyjnej hotelu. Zdolność eksploatacyjną określa się z kolei jako iloczyn liczby pokoi
w eksploatacji i dni w badanym okresie. Frekwencję należy analizować:
§ codziennie: zarówno
w danym dniu, jak i narastająco, czyli np. od początku miesiąca do danego dnia;
§ w okresach tygodniowych;
§ po zakończeniu miesiąca;
§ po zakończeniu kwartału;
§ w skali roku.
    Bieżące analizowanie frekwencji pozwala określić rozkładu sezonowości hotelu – zarówno w skali poszczególnych miesięcy i kwartałów, jak i w ciągu tygodnia. Dokładna znajomość sezonowości, w powiązaniu ze szczegółową analizą struktury gości, jest niezbędna, by właściwie kształtować politykę cenową oraz ważna dla akcji marketingowych (jednocześnie pozwala ocenić skuteczność prowadzonych działań).
    Badanie struktury gości można prowadzić w oparciu o funkcjonującą w hotelu segmentację dostosowaną do specyfiki usług i charakterystyki gości (warunkiem jest jednak stosowanie w hotelu odpowiedniego systemu rejestracji danych o gościach; może to być system recepcyjny lub – w małym hotelu – własny system notowania danych, przygotowany np. w arkuszu kalkulacyjnym). Analizę strukturalną należy przeprowadzać na poziomie liczby sprzedanych pokojo/nocy, osobo/noclegów i osób.
    Frekwencję w danym okresie należy analizować w porównaniu z planem i analogicznymi okresami z lat poprzednich. Pozwala to ustalić tendencje zmian oraz [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *